![]() |
Examen muziek
Zijn hier mensen die ook examen in muziek doen? Zo ja, wat doen jullie in de lessen en hoe bereiden jullie je voor op het examen? Denken jullie dat het CE moeilijker zal zijn dan de SE's, omdat die vaak per school verschillen?
Bij elk SE krijgen wij vaak twee bladzijden uit een muziekexamen. Die examens maken we al vanaf het begin, eerst van de havo en dit jaar van het vwo. Op zich gaat dit redelijk, maar ik weet vaak niet welk soort antwoord ze willen als ik de vraag zie. Verder krijgen we gewoon opdrachten gebaseerd op hetzelfde als dat in de werkboeken staat. Gewoon fuga's, partituren, andere muziekstukken. Ook nog wat begrippen en intervallen toepassen, noten opschrijven die je hoort en soms was muziekgeschiedenis. Dus onze SE's hebben mijns inziens veel weg van het CE. Alleen ben ik toch wel bang met veel vragen, omdat ik het antwoord achteraf wel weet, maar gewoon niet wist wat voor soort antwoord ik moest geven. |
Ik heb zelf geen muziek, maar bij ons op school doen ze geloof ik geen schriftelijk CE voor muziek: hun "CE" is een eindexamenconcert, praktische toepassing van alles wat ze geleerd en ingestudeerd hebben de afgelopen 3 jaar. OID.
|
Citaat:
Ik had drama, vergelijkbaar op zich maar dat was iets anders geregeld, gewoon alle cijfers die je had gehaald in de afgelopen drie jaar gemiddeld en dan samen met CKV2. DUs misschien toch een beetje anders, maar ik weet niet of jij ckv2 hebt. Dus. |
Hmm, ik had ook muziek maar dat heb ik in de 5e afgesloten. En dat komt dan inderdaad samen met ckv2 te staan als 1 cijfer. Raar dat ze dat niet overal hetzelfde doen.
|
Maak je niet druk, ik kan niet eens noten lezen en ik had een 5 (y)
|
ik doe ook CE muziek en wij oefenen in de les gewoon heel veel oude examens. onze SE's bestonden altijd uit drie onderdelen: luistertoets (gewoon een oud examen), muziekgeschiedenisvragen (20 ofzo, vrij letterlijk) en algemene muziekleer & solfege (intervallen, akkoorden, toonladders etc). en als po's moesten we een aantal keer voorspelen.
Citaat:
das wel heel handig, want zodra je zoiets in de vraag ziet staan weet je meteen waar je uit kunt kiezen. bovendien kun je vaak dezelfde antwoorden geven, bijvoorbeeld bij toenemende spanning crescendo noemen, of accelerando of herhaling van motieven (heel vaak!) .. |
Het examen muziek bestaat toch voornamelijk uit luisteren en bijna niet uit muziekgeschiedenis? Tenminste onze se's zijn altijd 45 minuten luisteren, super lang.
Hebben jullie geoefend met dat voorgelezen krijgen van vragen? Ik vind dat namelijk heel erg irritant, meer mensen? |
Citaat:
Wij hebben daar niet mee 'geoefend', behalve dan dat we heel vaak examens gemaakt hebben.. Maar waarom vind je dat eigenlijk irritant? Ik ben er wel blij mee, want zelf lees ik heel erg langzaam, bovendien blijf ik op deze manier een beetje geconcentreerd.. |
Citaat:
En bij gewone examens worden die vragen steeds voorgelezen idd. En ik vind het op zich wel handig, volgens mij helpt het mij ook wel een beetje bij de concentratie. |
Citaat:
Ik vind het altijd fijn om op van die kaartjes (per periode 1 kaartje) de kenmerken te schrijven.. Als je die weet kun je daar ook mee gokken als je het niet echt hoort in het stuk.. Vaak is het namelijk wel ongeveer hetzelfde (bij 20e eeuws licht bijvoorbeeld dat er elektronische instrumenten gebruikt worden, bij klassieken dat er een klassiek orkest speelt, bij barok de inegalite enzo..) Dus als ik jullie was zou ik dat goed bekijken! :) |
Citaat:
|
Citaat:
Je krijgt in die luistertoetsen altijd wel solfegevragen.. Ritmes of melodietjes opschrijven, intervallen benoemen enzo.. Maar ik denk dat het eindexamen best meevalt als je veel oefent.. Hoop ik in ieder geval :p |
Citaat:
|
Citaat:
En inderdaad, altijd heel veel thee en koekjes :) |
Citaat:
|
Als je er een paar hebt geoefend kan ik je geruststellen want ze lijken allemaal wel redelijk op elkaar.
Je moet eigenlijk kijken of je een paar dingen uit je hoofd kan leren, als ze een begeleidingsvorm vragen in de bas is het meestal basso continuo in de barok en klassieke , walking base is het meer bij jazz en blues. Zulke dingen zijn altijd het zelfde maar vragen zemeetsal wel net zo als homofoon, polyfoon en unisono. en rustig luisteren en proebren te ontspannen.... |
Wij hadden altijd maar 50 minuten proefwerken voor muziek. Vind ik wel *** want ik ben dus totaal niet gewend om me 2.5 uur op zo'n CE muziek te concentreren...
Ik sta gelukkig een 8.2 dus er mag wel wat misgaan :) |
In de toetsweken waren de toetsen altijd oude examens. Eigenlijk is het bij deze examens zo dat je simpel moet denken en meestal gewoon moet opschrijven wat je hoort. Het is een toetsing van kennis en inzicht in de muziekgeschiedenis en ook wel of je bepaalde dingen kunt horen en dat kunt koppelen aan begrippen. Je moet dus niet al te moeilijk denken en vaak is dat wat je als eerste hoort, al juist. (Ik had vaak in de toetsweken tussen de 6 en 7 en dat kwam gewoon omdat ik veel te moeilijk nadacht. Laatste keer had ik een 8.9 en het enigste wat ik toen deed was gewoon simpel nadenken. En dit waren dus die oude examens).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:14. |