![]() |
Internetbankieren
Hoi, ik ben toch van plan om binnenkort te beginnen met internetbankieren (ABN). Maar ik twijfel nog een beetje, want hoe veilig is dat nou echt?
Stel er staat allemaal spy/ad-ware op je pc, kan je dan nog normaal internetbankieren, zonder dat iedereen in je gegevens kan komen? En natuurlijk wil ik weten hoet het zit met alle andere vormen van "onveiligheid" met betrekking tot privegegevens, als je gaat internetbankieren. |
Je vult je banknummer + pasnummer in. Je krijgt dan een nummer in beeld.
Je hebt een 'e-dentifier' waar je je pas in moet doen. PIN-code intypen, code uit scherm overtypen en 'ok'. Apparaat geeft nieuwe code, moet je invoeren, je bent ingelogd. Dus tenzij iemand gaat uitzoeken welke codering wordt gebruikt.. lijkt mij dat dat niet lukt? |
In wat voor hol wonen sommige debielen als ze denken dat dit voor een normaal iemand nog steeds niet veilig is.
|
Internetbankieren is erg veilig, genoeg om er je bankzaken mee te regelen. De meeste banken hebben inderdaad een apparaatje als de e-dentifier (ABN-Amro) waarmee met veelcijferige codes wordt gewerkt. Spyware kan hier niets mee doen, zelfs als je code wordt gelogd, aangezien deze elke sessie random verandert. Verder zijn er nog tig beveiligingen als SSL (encryptietechniek), dus ik durf de stelling wel aan dat het veiliger is dan de oude manier.
|
Citaat:
Anyway, internetbankieren is redelijk veilig. De encryptie die wordt gebruik is ontzettend lastig te decrypten. Maak je niet zoveel zorgen :). |
Citaat:
|
Je moet je pincode ervoor gebruiken en je hebt je pasje nodig, dus het is ongeveer even veilig als pinnen bij een geldautomaat. Iemand die jouw pasje en code niet heeft, kan er niet bij.
|
Citaat:
Dat is echt zo'n rare vraag als 'is mijn auto nog veilig zonder remmen ?'. Een normaal mens denkt dan, 'zorg dan dat er remmen op zitten'. Zo zou een normaal mens ook denken 'zorg dan dat er geen spyware op je pc staat'. |
Citaat:
En hoe is de veiligheid op openbare computers (zoals school, (buitenlandse)internetcafe, enz). Want stel je voert de gegeven reponscode in, maar de pc reageert niet? Is het dan nog steeds veilig (ik denk even extreem: bijv. spyware, adware, misschien hackers). Oke, voor sommigen klinkt het dom, maar ik wil het gewoon weten! |
Citaat:
|
Puur even theoretisch. Stel, iemand weet mijn banknummer + rekening nummer (ABN) en heeft zelf ook een eigen pas + e-dentifier. Als hij dan met zíjn pas de code intikt op dat apparaatje enzo, en die code invoert, kan hij dan inloggen? Of is de codering verschillend per pasje oid?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vraag me dan altijd af hoe het werkt.. dat de "rekenmachine" die je bij de rabobank krijgt een getal geeft dat je kunt invoeren én ook nog werkt ;)
Mja.. zal wel ingewikkeld zijn ;) |
In die cardreader zit dezelfde software die het systeem in de website ook gebruikt. De reader maakt een 'random' getal aan, en het systeem in de website ook. Als die getallen overeen komen krijg je toegang.
|
Citaat:
|
Het werkt niet echt met een response naar mijn weten.
In de reader en in de website komen dezelfde getallencombinaties voor. De website vergelijkt de getallencombinatie die uit je reader komt met alle getallen in zijn database oid. Komen ze overeen, dan krijg je toegang :-). |
Citaat:
|
Citaat:
Dus codes worden waarschijnlijk gegenereerd met een soort versleuteling specifiek voor jouw rekeningnummer, dat lijkt me moeilijk te kraken. |
Citaat:
|
Het mooie van de inlogsystemen bij Nederlandse banken is dat er meerdere kanalen worden gebruikt om in te kunnen loggen. Het gaat niet alleen om 'something you know' (login/password, pin), maar ook om 'something you have' (apparaatje + 'random' gegenereerde code + pinpas: rabo, abn) en 'something you are' (gsm nr: postbank). Het gaat dus om multi-factor security.
En het mooiste is nog dat dat 'something you know' nooit over internet hoeft te worden verzonden in het geval van een Rabo reader of e-dentifier. Je typt namelijk je pincode niet in op de website, maar in zo'n apparaatje. En zo'n logincode verloopt al weer na enkele seconden. Daar komt nog bij dat je voor transacties opnieuw moet 'inloggen' door nogmaals je pincode in te tikken op dat ding en vervolgens een code in moet typen die je op het beeld krijgt te zien. Ook bij de postbank zal een fraudeur meerdere kanalen tegelijk moeten onderscheppen: je login/wachtwoord combi en de tancode die je via sms (een ander netwerk dan internet) toe krijgt gestuurd. De kans dat dit automatisch kan gebeuren is miniem. Computerfraudeurs zijn geďnteresseerd in dingen die automatisch kunnen. En moet zo'n random reader of tan code via SMS wordt dat wel heel lastig. Dit alles zorgt er voor dat het allemaal relatief zeer veilig is. Dankzij de multi-factor security ben je niet langer gevoelig voor spyware of een man-in-the-middle attack. Dit overigens itt tot de VS, waar men nog gewoon met een simpel login/password combi werkt. Dan ben je dus wel gevoelig voor spyware of een mitm attack. Er is bijvoorbeeld een tijdje geleden iemand uit Loon op Zand opgepakt, omdat hij mbv spyware de logincombinatie van amerikaanse internetbankierders verzamelde en vervolgens gebruikte enkele euro's weg te sluizen. |
Citaat:
|
Citaat:
Bedankt voor je toelichting (y) |
Elke randomreader (rabo) kan gebruikt worden om op elke account in te loggen.
Je inlog code wordt in ieder geval gegenereerd uit je rekeningnummer, pincode en de tijd op dat moment, tijd wordt afgerond op een aantal seconden, ik geloof voor elke 10 a 15 sec een nieuwe code, aangezien de pc van de bank al je gegevens weet en ook een klok heeft die gelijk loopt met de randomreaders kunnen zij de code ook genereren, deze wordt dan vergeleken met de ingevoerde code. Ook zit er nog als extra beveiliging op dat je met elke code maar 1x kunt inloggen, dus al zou je code gelogd worden door een programma en zou dat programma binnen de tijd dat die code nog geldig is inloggen er toch niet inkomen, zelfde met transacties. Aangezien het algorithme niet bekend is kan niemand zonder je pas (of een kopie) en je pincode niks met jouw account en is het sowieso makkelijker iemands handtekening te vervalsen op een giro/check :p Er is (theoretisch, nog geen kans gehad het te testen) zover ik weet nog wel een mogelijkheid deze aparaten (iig die van de rabobank) te misbruiken, maar het internet bankieren zelf is dus zeer veilig. |
Citaat:
|
Nee, het systeem in de pasjes blijft hetzelfde. Anders zouden ze zoveel manieren van encryptie moeten maken voor ieder pasje.
En het is ook niet makkelijk te maken :P. Als dat zo was, was het ook een stuk makkelijk om te kraken. |
Citaat:
|
Niets is onmogelijk. En een encryptie systeem maak je niet binnen een paar weekjes. Ik moet nu eten halen, anders had ik graag nog meer willen vertellen :).
|
Misschien gebruikt het ook wel andere gegevens om een code te genereren. Zoals hoeveel je de laatste keer hebt opgenomen, of op welke datum de pas als laatste is gebruikt.
De datum die in het UI staat (is op te vragen in het menu) is in de meeste gevallen niet correct. Daarbij heb ik de randomreader nog niet kunnen betrappen op een modem of atoomklok;), zodoende kan het niet synchroom lopen met een tijdserver. Dit nog allemaal los staande van het feit dat batterijen ook wel eens leeg zijn en worden vervangen, waardoor het apparaat waarschijnlijk zijn tijdsinstellingen weer is vergeten. |
Citaat:
Op de chip in je kaart in een heleboel informatie opgeslagen. Waarschijnlijk krijg je met je apparaatje 'toegang' tot bepaalde informatie, waarmee met een code een bepaalde response wordt gegenereerd, die voor de computer en je pas bekend zijn. |
Citaat:
Aangezien een code meerdere seconden geldig is boeit het niet als er een miniscule afwijking komt tussen de klok bij de bank en die in je random reader. Bij het vervangen van baterijen wordt het chipje zeer waarschijnlijk opnieuw geprogrammeerd aangezien hij zichzelf vernietigd als hij open is geweest en daardoor klopt zijn tijd weer. |
Hoe e.e.a. precies werkt is bij niemand duidelijk. De Rabobank is natuurlijk niet zo dom om precies te gaan vertellen hoe de Random Reader in elkaar steekt.
Logisch om aan te nemen is echter wel dat:
Om een lang verhaal kort te maken; internetbankieren is veilig. Veel veiliger dan bijvoorbeeld betalen via creditcard. Daar hoef je alleen het nummer en de vervaldatum te kennen om mee te kunnen betalen, en bij internetbankieren komt daar altijd een extra code aan te pas, die vaak ter plekke gegenereerd wordt. Spy- of Adware zal dus niet van invloed zijn op het internetbankieren. De codes die je genereert werken alleen op een bepaald moment, dus al leest iemand 'm uit, je kan er niks mee. Pas als je onzorgvuldig wordt met je pincode en pinpas loop je gevaar, maar zoals eerder gezegd kan je daar in 'het echte leven' ook maar beter mee oppassen. ;) |
Hmm... Ik betwijfel of het algoritme afhangt van de tijd in je raboreader. De tijd die mijn (spiksplinternieuwe) reader aangeeft loopt echt helemaal out-of-sync met de werkelijke tijd. Ik kan nog wel gewoon geldige code genereren.
|
Ok, domste vraag ever: Wat is het verschil tussen een overboeking en een acceptgiro. Want als ik wil betalen met internetbankieren, weet ik niet wat ik moet kiezen :bloos:
|
Citaat:
Internetbankieren vind ik zelf erg veilig, maar (zoals gister) als ze je via een mailtje (postbank++ en rabobank) vragen om je gegevens ergens in te vullen, wordt het natuurlijk wel riskant :D . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25. |