![]() |
rijm
ik heb een (depressief) gedicht gemaakt. van de gedichten die ik ooit aan anderen heb laten lezen, hadden ze allemaal een 'overheersende eindrijm'. deze ook? hoe kan ik dat vooral veranderen?
weglopend wegrennend weg van de angst weg van het gevaar alle druk die liet ze daar weglopend wegrennend weg van het kwaad weg van het verdriet want ze wil dat niemand haar ziet alles wat ze altijd wilde al waar ze ooit van had gedroomd het kon niet meer, het ging niet meer ze wilde dit niet, ze wilde weg haar blik naar de grond gericht gericht op alle fouten alle misstappen die zij beging het moest stoppen, zij dus weg haar mond gesloten en wangen nat ooit moest het er van komen ooit moest het toch gebeuren ooit moest ze toch weg ik wil dit gedicht bij dat gedichtentopic van psychologie zetten, maar ik vroeg me af of de rijm wel logisch is |
Variatie is de boodschap. :) Herhaal wat minder dezelfde woorden, gebruik desnoods een rijmwoordenboek, synoniemenwoordenboek,...
Klinkt misschien wel raar als je vooral uit je gevoel wilt schrijven maar je eerst vanuit je gevoel schrijven, gewoon zoiets als je nu gedaan hebt, en dan beginnen kijken welke woorden je anders kan doen. Je gedicht luidop voorlezen om te zien wat er niet goed loopt enzo en dan veranderen ŕ volonté. Je zal dan automatisch meer gaan nadenken over wat je precies schrijft en al iets taaltechnisch betere dingen schrijven. Veel succes ermee ;) ps: ik denk niet dat ze op psy veel naar rijm kijken :bloos: |
Ik sluit me helemaal aan bij *nerwen elensar. Ook ik denk overigens niet dat Psychologie kijkt naar de techniek van een gedicht; het gaat daar voornamelijk om de inhoud, de gevoelens die je beschrijft. Wat vind jij zelf belangrijk? Als je namelijk verder wil met dichten, kun je beter hier je gedichten blijven posten. Ik zou minder herhaling gaan gebruiken en proberen om op een originele, creatieve manier dingen te verwoorden.
Over de rijm: ik vind het niet erg gedwongen, maar ook niet echt mooi. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32. |