![]() |
'De deurbel doet het niet', 'bij ons graf' en andere verhalen
Een aantal losse gedichtjes die te klein zijn om apart behandeld te worden maar waar ik toch jullie mening over wil horen (allemaal gescheiden door een mooi stippellijntje). Sommigen hiervan verwerk ik later misschien nog tot echte grotemensengedichten:
De deurbel doet het niet Ik had dus nooit gedacht, dat de liefde maar zo zacht aan mijn deur zou kloppen. Ik had me flink vergist en heb hem zo gemist, maar kijk voortaan wel wat beter uit mijn doppen. - - - Het grijze gebied tussen jouw dromen en mij kleurde zwart. Het gevoel dat je mij kende rende voorbij en scheurde in stukken opdat het toekomst noch verleden had. - - - Bij ons graf Huil niet om ons,wij zijn niet weg, wij zijn nooit weggeweest, wij zijn slechts vreselijk zoekgeraakt. Door de goden vergeten, maar altijd gedacht. Als het vage geluk van de zon op je armen in die zomer door ons allen verwacht. - - - Ik ben het donker in jouw hoofd. Het woord dat waarheid werd: god, dacht je nou echt dat je alleen wel van ons af was? En zelfs gelovend elke leugen is er verder geen bewijs van voor waar het duister in je ophield om dat licht zijn weg te wijzen. |
Volgens mij kun je voortaan toch beter één gedicht per topic doen, dan krijg je meer commentaar. :o Maar ik zal even mijn best doen.
Het eerste gedicht vind ik heel leuk tot aan de laatste zin: 'doppen' klinkt in mijn ogen nogal geforceerd gerijmd, ook omdat ik de inhoud ervan niet echt aan vind sluiten bij het voorgaande. Het tweede gedicht vind ik mooi verwoord, maar ik begrijp het gebruik van 'opdat' niet: 'opdat' betekent zo ongeveer 'met de bedoeling dat' en dat vind ik een beetje vreemd klinken - alhoewel, misschien was het toch wel je bedoeling. :P Ik weet het niet. Het derde gedicht doet me eigenlijk weinig. 'verwacht' klinkt weer een beetje gedwongen en je taalgebruik vind ik niet origineel. Er is niets in het gedicht dat ik bewonder, en dat is volgens mij toch wel een criteria om een gedicht mooi te vinden. Ook het laatste gedicht vind ik tegenvallen. Je woordgebruik vind ik soms een beetje vreemd en overbodig, zoals hier: dat je alleen wel van ons af was? |
Hmm, met die tweede ben ik nog van plan iets te doen. De rest, mja, die vond ik geen eigen topic waard eigenlijk.
En 'opdat' is inderdaad in de betekenis van 'met de bedoeling dat' |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12. |