Een prachtverhaal
Gesprek tussen een hersendode en zijn vriendin
Op een avond, een avond in maart. Het was een warme avond in maart, zeer toevallig was het warmer geworden, de eerste dag dat de zomertijd in ging. En op die avond, zaten er mensen in de huiskamer naar de tv te kijken, met z'n allen. De hele familie, twee broers, 14 en 18 jaar, waren met hun ouders naar de tv aan het kijken. Maar niemand wist naar welk programma ze keken, het programma had namelijk geen naam.
Het programma had eigenlijk ook geen inhoud, je kon er uren naar kijken, er gebeurde van alles, maar na afloop zou niemand van hen je kunnen vertellen wat ze gezien hadden, waarover het ging. Geestdodender kan het bijna niet en misschien is dat wat sommige mensen nodig hebben, een verantwoorde geestdoder. De alcohol is wat afgezaagd, triest en gevaarlijk. Waarom dan niet een programma dat je hersenen volledig leeg maakt?
Het programma was om 24:00 afgelopen, een tijdstip waarop veel 16-jarige meisjes het liefst al in hun bed liggen. Zo ook de beste vriendin van de jongen van 18 jaar. Deze pakte de telefoon en belde haar op:
"ik bel je toch niet wakker he?" "nee ik kon toch niet slapen maar je belt me toch wel wakker want dat was in mijn droom dat ik niet kon slapen dus ik sliep wel"
"oké" "waarom bel je me?"
"gewoon" “Is er iets gebeurd? Is er iets ergs? Je kunt me alles vertellen, ook om half 1 's nachts, ook als ik weet dat ik door jouw telefoontje een week migraine zal hebben, ik heb alles voor je over. Vertel het me! Heb je weer te lang in de spiegel gekeken?"
"Nee er is niets" "hoe bedoel je: er is niets.. waarom bel je me?"
"omdat ik de toetsen van de telefoon indrukte die het commando geven jou op te bellen" "wat is dat voor smoes? Weet je wat? Ik haat je!!"
"ik jou ook, daarom bel ik je" "maar net had je toch geen reden?"
"maar net is geen reden, als ik je van de trap af smijt dan val je naar beneden" "doet dat pijn?"
"Ja want ik doe het heel goed en hard" "haat je me? Wat heb ik je misdaan? vuile klootzak leg eens wat uit?"
"uitleggen is moeilijk voor een hersendode, dat weet je toch?" "waar heb je het over, je praat onzin"
"ik ben onzin" "dat moet je niet zeggen"
"ik heb geen zin, mensen hebben geen zin in mij, ik ben onzin" "lul niet, ik heb zin in jou: kom hier alsjeblieft?"
"ik gooi je van de trap, zo dat je hoofd uit elkaar spat op de laatste trede" "dat lijkt me lekker, jij mag alles bij me doen, ik heb toch geen zin meer in het leven, nu ik de komende dagen migraine zal hebben"
"jij bent mijn migraine, jij bent ieders migraine, STERF" "dank je, je helpt me goed, ik sliep toch al niet lekker"
"..." "hallo?"
"..." "halloo zeg eens wat? is er iets?"
"JE SPREEKT MET DE HERSENDODE, IK STA NU VOOR DE SCHOORSTEEN, PAPA HEEFT DE HAARD AANGEDAAN, IK GA DUIKEN, LATER!" "Waar ben je mee bezig? je moet mij doden!" .... "ik kan mezelf niet doden, help me alsjeblieft"
"SCHREEUWEND GA IK HET VUUR TEGEMOET, DAT MIJN LICHAAM ZWART ZAL KLEUREN, ZWART ALS DE NACHT, EN IN DE HEMEL ZAL IK IEDEREEN VERTELLEN DAT IK JE HAAT: IK HAAT JE UIT DE GROND VAN MIJN HART"
|