Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Lente zon en Witte lakens. [Kort gedichtje] (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1395830)

Doodle! 17-04-2006 01:09

Lente zon en Witte lakens. [Kort gedichtje]

Lente zon en witten lakens.
(En een kusje op je neus.)

Gedrapeerd.
Onder clichés die verhullen,
maar opgeblazen door de tocht,
zich
toch nog
tonen zullen.

En hoe je zachtjes

Badend.
In wat het venster je nog schenkt.
Met je natte
haren zachtjes.
En dromend
Naar me wenkt.

Je hebt het voor elkaar, ik breek het ritme.

En vervolgens kijk ik hoe je
genietend
van wat je
niet
ziet.
Vergeet waar voor we zijn gaan liggen.

Gidi 17-04-2006 09:20

erg leuk gedicht, het spreekt me aan! ik vind het origineel dat je het ritme ook daadwerkelijk breekt wanneer je dat tekstueel aankondigt.
er zijn een aantal dingen die mij opvielen of die ik persoonlijk op een andere manier mooier vind. let wel, het zijn slechts suggesties :) zal ze even aan de hand van je gedicht geven:

lentezon, witte lakens
(en een kusje op je neus)

Gedrapeerd
onder clichés die verhullen,
zich
toch nog
tonen zullen.

ik begrijp niet zo goed waarom je een punt achter gedrapeerd gebruikt? zonder lijkt het me mooier. dan ziet het er dus uit als hierboven.

En hoe je zachtjes

badend
in wat het venster je nog schenkt
met je natte
haren zachtjes
en dromend
naar me wenkt.

ook hier gebruik je punten die ik niet kan plaatsen. heb het weer eventjes herschreven zoals net.

genietend
van wat je
niet
ziet
vergeet waar voor we zijn gaan liggen.

ook hier stond en punt achter ziet.

misschien zet je de punten omwille van het metrum? voor de tekst vind ik het in ieder geval mooier zonder punten.
ik ben benieuwd naar je reactie.

*nerwen elensar 17-04-2006 10:06

Op zich is het een mooi gedicht maar om de een of andere vreemde reden doet het me niets. Ik vind de verkleinwoorden storend alhoewel het de bedoeling is om lievig over te komen (en dat meestal wel werkt) heb ik nu meer zin om gillend weg te lopen. Let daar maar niet teveel op, ik ben nu in een anti-liefdesfase Soms breek je je regels op een vreemde manier af.
Ik vind het niet zo origineel, en dan bedoel ik vooral het einde want heb dat precies al eens gelezen.

Doodle! 17-04-2006 11:42

Citaat:

Gidi schreef op 17-04-2006 @ 10:20 :
erg leuk gedicht, het spreekt me aan! ik vind het origineel dat je het ritme ook daadwerkelijk breekt wanneer je dat tekstueel aankondigt.
er zijn een aantal dingen die mij opvielen of die ik persoonlijk op een andere manier mooier vind. let wel, het zijn slechts suggesties :) zal ze even aan de hand van je gedicht geven:

lentezon, witte lakens
(en een kusje op je neus)

Gedrapeerd
onder clichés die verhullen,
zich
toch nog
tonen zullen.

ik begrijp niet zo goed waarom je een punt achter gedrapeerd gebruikt? zonder lijkt het me mooier. dan ziet het er dus uit als hierboven.

En hoe je zachtjes

badend
in wat het venster je nog schenkt
met je natte
haren zachtjes
en dromend
naar me wenkt.

ook hier gebruik je punten die ik niet kan plaatsen. heb het weer eventjes herschreven zoals net.

genietend
van wat je
niet
ziet
vergeet waar voor we zijn gaan liggen.

ook hier stond en punt achter ziet.

misschien zet je de punten omwille van het metrum? voor de tekst vind ik het in ieder geval mooier zonder punten.
ik ben benieuwd naar je reactie.

Bedankt, ik zet punten en comma's vooral voor het metrum en de manier zoals het in m'n hoofd klinkt. Dan kan het kwa tekst en lay-out er misschien mooier uitzien als je ze anders zou plaatsten :)

Bedankt!

Doodle! 17-04-2006 11:43

Citaat:

*nerwen elensar schreef op 17-04-2006 @ 11:06 :
Op zich is het een mooi gedicht maar om de een of andere vreemde reden doet het me niets. Ik vind de verkleinwoorden storend alhoewel het de bedoeling is om lievig over te komen (en dat meestal wel werkt) heb ik nu meer zin om gillend weg te lopen. Let daar maar niet teveel op, ik ben nu in een anti-liefdesfase Soms breek je je regels op een vreemde manier af.
Ik vind het niet zo origineel, en dan bedoel ik vooral het einde want heb dat precies al eens gelezen.

Zou je me het gedicht met het einde eens kunnen PMen, posten, etc. Ik heb 'm toch echt helemaal zelf verzonnen ;)

Jacques 17-04-2006 13:03

Ik heb er weinig mee. Leuk om te lezen, maar voor de rest zegt het me weinig.

vidaaa 17-04-2006 13:14

Waarom witten lakens in de eerste regel en niet gewoon witte lakens?

*nerwen elensar 17-04-2006 17:41

Ik beschuldig je niet van plagiaat hoor (en als het zo overkomt, sorry!!)
Heb gewoon het gevoel dat ik dat einde al eens eerder heb gelezen, waar weet ik niet. M'n gevoel kan verkeerd zijn natuurlijk..trek het je er niet teveel van aan zou ik zeggen.
Heb wel al originelere dingen gelezen.

Rita Pavlovic 17-04-2006 19:43

Citaat:

*nerwen elensar schreef op 17-04-2006 @ 11:06 :
Op zich is het een mooi gedicht maar om de een of andere vreemde reden doet het me niets. Ik vind de verkleinwoorden storend alhoewel het de bedoeling is om lievig over te komen (en dat meestal wel werkt) heb ik nu meer zin om gillend weg te lopen. Let daar maar niet teveel op, ik ben nu in een anti-liefdesfase
Klinkt niet goed hoor...?

De eerste twee strofes spreken mij aan. het klinkt inderdaad lief en 'fladderig' (God wat een woord...) en dat vind ik harstikke leuk. Ik vind dat laatste deel ook een beetje zonde eigenlijk. Komt ook een beetje door de vorm. Het is zo

Tekst tekst tekst tekst
tekst tekst tekst
tekst tekst tekst
GROOT GAT
NOG EENTJE
hele lange tekst die heel erg uitsteekt.

(Heb ik mij dat even mooi grafisch uitgelegd zeg)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19.