![]() |
Met propedeuse hbo naar de universiteit
Hebben mensen ervaring met deze overstap? Bevalt het? WElke overstap heb je gemaakt?
|
Ik ga het aankomend jaar doen :p Dus nog geen ervaring, maar ben wel benieuwd naar de reacties.
|
Citaat:
|
Citaat:
En jij? |
Ik ga het misschien doen.
>> Studiekeuze |
Citaat:
|
Citaat:
sorry van het verkeerd plaatsen |
Citaat:
Geen probleem. ;) |
hoe is de overstap bevallen??
|
Citaat:
|
Ik ben niet met m'n propedeuse overgestapt, maar wel na m'n HBO. Het verschil zit 'm vooral in de hoeveelheid werk die je krijgt; het HBO heb ik met twee vingers in m'n neus nog met gemak gehaald, maar nu moet ik er ook echt iets voor doen. Zeg maar wat ik op m'n hele HBO heb gedaan, dat heb ik nu al gedaan x2 in een half jaar...
|
Sorry, ik dacht dat er mensen waren die de stap hadden gemaakt (die er vast wel zijn op dit forum :) )
Maar jij zit nu in je master stefano?? dat is naar horen zeggen toch al veel zwaarder dan je bachelor fase?? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het gedaan. Met mijn propedeuse HBO - Japans naar WO - Taalwetenschap. (Maar ook met 5 VWO certificaten.)
Tot nu toe gaat het heel goed, ik heb 1 herkansing moeten maken, maar dat ging prima. (Voor het eerste tentamen een 5, voor het hertentamen een 8 :) ) In het begin was de druk wel even wennen, maar dat komt vooral omdat HBO - Japans voor mij weinig voorstelde (de Havo was een keer zo zwaar, omdat er gewoon meer werk was). Na een paar weken was ik wel gewend aan de nieuwe studiedruk. Taalwetenschap is geloof ik qua studiedruk vrij gemiddeld. |
Citaat:
|
Geen ervaring mee sorry, neem de woordkeuze dus met een korrel zout :)
Neem het dus alleen aan van mensen die het al hebben ondervonden (waar ik niet bij hoor) :rolleyes: |
Citaat:
|
Heb 2 propedeuses informatica (informatica & informatiekunde en bedrijfskundige informatica, don't ask :o ) en zit nu in 2e jaar Geschiedenis. Overstap ging zonder problemen, met enige verschil zoals hierboven door sommige al vermeld was dat ik nu af en toe echt wat moet doen. Nou is geschiedenis natuurlijk niet de meest zware studie dus dat zal ook wel hebben meegespeeld.
Moet wel toegeven dat ik door eigen luiheid (en beetje pech met 3x ziek worden op tentamen dagen) 10 punten achterloop en nog 15 punten aan herkansingen moet inhalen. :o Maargoed, als je het hbo zonder problemen haalt zou ik zeker de overstap maken. Ik vond het echt een hele grote verademing in vergelijking met het hbo. (y) |
Citaat:
|
Citaat:
ik neem aan dat je een master kiest op basis van je kunnen/interesses. En aangezien masters niet erg breed zijn in tegenstelling tot de bachelor zie ik niet in waarom de master dan veel zwaarder zou zijn. |
Citaat:
Uiteraard is het zo dat je kiest wat je leuk vindt en er daardoor misschien meer motivatie voor kunt opbrengen, maar dat is met je bacheloropleiding ook zo. |
Tijdens een open dag vroeg ik een studieadviseur van de universiteit naar ervaringen over de overstap etc. Hij was meteen pessimistisch, maar toen hij hoorde wat voor vakken ik had gehad op de havo, dat ik 4 jaar vwo had gedaan en welke opleiding ik nu deed, zei hij dat het best mogelijk is. Sommige mensen hebben moeite met de manier van studeren en anderen hebben de draad snel te pakken.
Ik denk dat ik ook wel voordelen heb op VWO-ers. Ik heb al een overstap meegemaakt (HAVO->HBO) en ik ben de middelbare school echt al ontgroeid. Ook denk ik dat HBO wel veel kenmerken van de universiteit heeft overgenomen (hoor/werkcolleges en dat soort dingen), wat de overstap makkelijker maakt. Alleen het niveau is dus heel anders, net als de manier van studeren. Maar voor sommige VWO'ers zal dat ook wel zo zijn. Ik vind het lastig om te bepalen of ik geschikt ben voor de universiteit. Op het HBO kan ik absoluut geen opleiding vinden die écht bij me past, omdat het HBO altijd zo smal is. Je kiest al echt een richting waar je je hele opleiding mee bezig bent. Binnen universitaire studies heb je gewoon veel meer mogelijkheden en richtingen die me aanspreken (het is niet één vak wat je leert, maar je combineert meerdere disciplines). Daarnaast spreekt de manier van studeren me meer aan. Op 't HBO ben ik veel meer afhankelijk van mijn klasgenoten, waardoor ik soms meer moet doen aan teambuilding, dan dat ik bezig kan zijn met de theorie. Dus ja, ik moet er nog even over nadenken wat ik wil. :) |
Ik merk wel dat de VU het me wel lekker moeilijk maakt zeg, die overstap (n)
Ik moet aan een aanvullende eis Engels voldoen, ze bieden een zomercursus aan, maar die is in eerste instantie voor afgestudeerde hbo-studenten. Ik mag op de wachtlijst (n). Ja, zo schiet dat toch ook voor geen meter op! |
Ik ben trouwens gewoon in het eerste jaar weer begonnen :)
Maar wat mij opvalt is dat het er bij mijn opleiding nog behoorlijk schools aan toe gaat: ik noem een aanwezigheidsplicht bij werkcolleges, verplicht iedere week opdrachten inleveren, klassikaal dingen nakijken en dit soort dingen had ik echt niet op het HBO. Over niveau valt niet te twisten, dat is stukken hoger op de universiteit, maar in verschil tot lesgeven scheelt het niet veel. |
Citaat:
@Stefano: wat doe je nu dan? |
Citaat:
|
American Studies, nog een alfa-studie ook, dus kan je nagaan ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
oke.. ik heb waarschijnlijk een domme vraag :o maar is het altijd mogelijk om met je propedeuse hbo naar de universiteit te gaan? dus ongeacht welke opleiding?? :o
|
Citaat:
Of een engels toets. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45. |