![]() |
[F1] GP San Marino
http://img124.imageshack.us/img124/1...af1logo7az.jpg `
Uitzendtijden 21 April 2006 11:00-12:00 1e training 14:00-15:00 2e training 22 april 2006 11:00-12:00 Vrije training 14:00 Kwalificatie 23 april 2006 14:00 Race http://img462.imageshack.us/img462/2...noklein6pm.jpg Circuit : Imola Land : San Marino Lengte : 4.933 KM Aantal ronden : 62 Totale lengte : 305,609 km Baan oppervlak : vlak Hoeveelheid grip : laag Ronde record : 1:20.411 (M. Schumacher) Net als Monaco heeft ook het ministaatje San Marino z'n eigen Grand Prix. Het circuit van Imola werd reeds in 1950 gebouwd maar het duurde tot in 1979 vooraleer het de F1 wagens een eerste maal mocht ontvangen. Omdat één land echter geen 2 wedstrijden mag hebben moesten de Italianen een oplossing zoeken zodat er zowel om Monza als Imola kon geracet worden. Daarom heet de race officieel dan ook "GP van San Marino", al wordt de wedstrijd wel verreden in het Italiaanse Imola. Vanwege z'n vele mooie bochten prachtige landelijke ligging is het circuit steeds enorm geliefd geweest bij de rijders. Na de tragische dood van Ayrton Senna in 1994 verloor het circuit echter veel van zijn aantrekkingkracht omdat de supersnelle Tamburello bocht tot een chicane werd omgevormd. Historie circuit Het circuit van Imola is in 1950 aangelegd. In 1979 was er voor het eerst een Formule 1-race te zien, die door Niki Lauda werd gewonnen. Deze race telde echter nog niet mee voor het wereldkampioenschp, maar was bedoeld als vingeroefening voor het echte werk. Die eerste keer in 1980 was toevallig de enige race met de officiële titel ’Grand Prix van Italië’. Daarna verviel deze race weer zoals vroeger aan Monza en heette die op Imola voortaan ’Grand Prix van San Marino’. Sindsdien is het Autodromo Enzo e Dino Ferrari uitgegroeid tot een van de belangrijkste Formule 1-races, ondanks de bedenkelijke reputatie die het circuit zich door de jaren heen verwierf. In 1982 ging het al mis, doordat vanwege een ruzie tussen de FISA en de FOCA de Grand Prix van San Marino van dat jaar door vrijwel alle Engelse teams werd geboycot. Dat was echter nog niets vergeleken met wat er in later jaren aan ongelukken plaatsvond. In 1987 was Nelson Piquet het eerste slachtoffer; twee jaar later vloog Gerhard Bergers Ferrari na een enorme crash in brand. Nadien kwamen Michele Alboreto, Riccardo Patrese en Rubens Barrichello op bepaald niet zachtzinnige wijze aan de beurt. In 1994 was het drama op Imola compleet, toen Roland Ratzenberger en Ayrton Senna er de dood vonden. http://img460.imageshack.us/img460/4...nberger2rv.jpg http://img443.imageshack.us/img443/5862/barimo4ym.jpg Historie Grand Prix In 1981 won Nelson Piquet in een Brabham de eerste Grand Prix van San Marino. Ferrari was - en is nog steeds - aan zijn stand verplicht om daar goed te presteren. Dat lukte aanvankelijk uitstekend, want in 1982 en 1983 waren de Ferrari-coureurs Didier Pironi en Patrick Tambay succesvol op de Italiaanse baan. De laatste profiteerde van een concentratiefoutje van de Italiaanse coureur Riccardo Patrese, die in gewonnen positie van de baan vloog. Patreses overwinning op Imola kwam alsnog, in 1990. Voor Ferrari ging het na 1982 heel lang mis, want tot 1999 was Imola het jachtterrein van Engelse teams (vooral McLaren en Williams) en won Ferrari geen enkele keer meer. Inmiddels is dat ruimschoots goedgemaakt door de twee overwinningen in 1999 en 2000 van Michael Schumacher. In 2001 was het de beurt aan Ralf Schumacher, die zijn eerste Grand Prix-zege behaalde. De tifosi konden in 2002 een dubbelzege van de Scuderia begroeten, met Michael Schumacher als winnaar voor Rubens Barrichello. In 2003 boekte de Duitser andermaal een zege, maar een met een rouwrand. Zijn moeder was in de nacht voor de race overleden. San Marino 24 april 2005 Een spannende race, met een felbevochten overwinning voor Fernando Alonso in de slotfase. Kimi Raikkonen rijdt een snelste tijd van 2:42.880 in de kwalificatie. De Fin rijdt de eerste acht ronden van de race aan kop, maar valt dan uit met een kapotte aandrijfas. Michael Schumacher heeft eindelijk weer eens een goed weekend en vecht met Alonso om de leiding. Ondanks meerdere inhaalpogingen van de Duitser, gaat Alonso er met de overwinning vandoor. Eerdere winaars 2005 Fernando Alonso (Renault) 2004 Michael Schumacher (Ferrari) 2003 Michael Schumacher (Ferrari) 2002 Michael Schumacher (Ferrari) 2001 Ralf Schumacher (Williams) 2000 Michael Schumacher (Ferrari) 1999 Michael Schumacher (Ferrari) 1998 David Coulthard (McLaren) 1997 Heinz-Harald Frentzen (Williams) 1996 Damon Hill (Wlliams) 1995 Damon Hill (Williams) 1994 Michael Schumacher (Benetton) http://img443.imageshack.us/img443/4...laaerea3wc.jpg http://img460.imageshack.us/img460/3563/imolaf9hm.jpg |
Ik ben benieuwd welke teams in deze 3 weken "rust" nog veel aan de wagen veranderd hebben dat vooruitgang kan bieden voor de rest van het seizoen. Omdat elk team een zijn auto werkt zullen de verschillen toch niet zo ontzettend verschillen als in de vorige GP's.
Dit weekend zullen we zien of Renault de superstart van dit seizoen een goed vervolg kan geven, of komen McLaren en Ferrari goed terug... Ferrari zal in ieder geval een extra goede prestatie neerzetten, omdat ze immers op hun thuiscircuit rijden. :) Vorig jaar kan ik me nog een supermooi slot herinneren van deze Grand Prix. :cool: Alonso zwaar onder druk van Schumacher en uiteindelijk kon de Spanjaard alle aanvallen van de Duitser parreren en winnend over de finish gaan. Zat toen echt op het puntje op mijn stoel. Moet wel nog ff zien of ik wel de hele GP live ga kijken in verband met LBL. |
V1:
1 Schumacher, Michael Ferrari 1:24.751 +0.000 4 2 Würz, Alexander Williams 1:25.132 +0.381 19 3 Kubica, Robert BMW 1:25.942 +1.191 24 4 Davidson, Anthony Honda 1:26.012 +1.261 27 5 Trulli, Jarno Toyota 1:26.417 +1.666 7 6 Doornbos, Robert Red Bull Racing 1:26.498 +1.747 18 7 Massa, Felipe Ferrari 1:26.596 +1.845 4 8 Coulthard, David Red Bull Racing 1:26.678 +1.927 7 9 Albers, Christijan Midland F1 1:26.938 +2.187 5 10 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 1:28.048 +3.297 13 11 Mondini, Giorgio Midland F1 1:28.498 +3.747 6 12 Klien, Christian Red Bull Racing 1:28.969 +4.218 20 13 Jani, Neel Scuderia Toro Rosso 1:29.106 +4.355 6 14 Monteiro, Tiago Midland F1 1:29.695 +4.944 13 15 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso 1:29.697 +4.946 13 16 Sato, Takumo Super Aguri 1:30.348 +5.597 6 17 Ide, Yuji Super Aguri 1:31.217 +6.466 17 18 Alonso, Fernando Renault 1:31.482 +6.731 17 19 Schumacher, Ralf Toyota 3 20 Fisichella, Giancarlo Renault 1 21 Montoya, Juan-Pablo McLaren 2 22 Heidfeld, Nick BMW 1 23 Villeneuve, Jacques BMW 1 24 Barrichello, Rubens Honda 1 25 Webber, Mark Williams 26 Räikkönen, Kimi McLaren 27 Button, Jenson Honda |
Go Fisico!!! :cool:
Met z'n nieuwe engine-spec moet hij vast tot mooie dingen in staat zijn! :) Ook Heidfeld gun ik wel een mooi resultaat, leuke gozer. :) On a side note: moet er in de openingspost echt een foto tussen zitten van Ratzenberger die dood in z'n auto zit? :( :( :( |
1 F. Alonso Renault 1:25.043 15
2 M. Schumacher Ferrari 1:25.371 13 3 R. Kubica BMW 1:25.421 31 4 A. Davidson Honda 1:25.699 31 5 F. Massa Ferrari 1:25.879 16 6 G. Fisichella Renault 1:25.991 15 7 J. Trulli Toyota 1:26.029 24 8 A. Wurz Williams 1:26.328 31 9 JP. Montoya McLaren 1:26.334 15 10 N. Heidfeld BMW 1:26.387 7 11 J. Button Honda 1:26.427 12 12 K. Räikkönen McLaren 1:26.500 16 13 R. Barrichello Honda 1:26.653 19 14 C. Albers Midland F1 1:26.783 24 15 J. Villeneuve BMW 1:26.797 13 16 R. Doornbos Red Bull 1:26.917 27 17 N. Rosberg Williams 1:26.989 10 18 V. Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:27.128 24 19 M. Webber Williams 1:27.157 20 D. Coulthard Red Bull 1:27.503 12 21 T. Monteiro Midland F1 1:27.544 20 22 R. Schumacher Toyota 1:27.639 5 23 S. Speed Scuderia Toro Rosso 1:27.719 25 24 C. Klien Red Bull 1:27.990 12 25 N. Jani Scuderia Toro Rosso 1:28.361 21 26 G. Mondini Midland F1 1:28.833 27 27 T. Sato Super Aguri 1:29.870 23 28 Y. Ide Super Aguri 1:31.042 20 |
Citaat:
|
Citaat:
Het is belangrijk dat we de coureurs die door de jaren heen zijn verongelukt niet vergeten. |
Citaat:
Serieus, doe normaal ofzo |
RTL heeft de rechten van de F1 vanaf volgend jaar weer terug. :( Ik vind dit beter, heb je tenminste geen reclames.
|
Ferrari zit er meteen goed bij in de vrije trainingen. Ook positief om te zien dat zowel Albers als Doornbos in beide vrije trainingen de snelste van hun team zijn. :)
|
Citaat:
Ik verwacht dat Ferrari en Renault om de overwinning gaan strijden. Ferrari heeft eindelijk nieuwe Bridgestone banden (eerder gebruikten ze aangepaste 2004 banden). Ook hebben ze een nieuwe V8 motor en een nieuw aerodinamisch paket. Om 11 uur is trouwens, zoals altijd bij Europese GP's, de zaterdag training te bekijken op het duitse RTL. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat jij denkt dat ik een ander soort 'mooi' bedoel |
Uitslag kwalificatie:
1 Schumacher, Michael Ferrari 1:22.795 +0.000 22 2 Button, Jenson Honda 1:22.988 +0.193 20 3 Barrichello, Rubens Honda 1:23.242 +0.447 20 4 Massa, Felipe Ferrari 1:23.702 +0.907 22 5 Alonso, Fernando Renault 1:23.709 +0.914 21 6 Schumacher, Ralf Toyota 1:23.772 +0.977 26 7 Montoya, Juan-Pablo McLaren 1:24.021 +1.226 24 8 Räikkönen, Kimi McLaren 1:24.158 +1.363 21 9 Trulli, Jarno Toyota 1:24.172 +1.377 27 10 Webber, Mark Williams 1:24.795 +2.000 21 11 Fisichella, Giancarlo Renault 1:23.771 +0.976 6 12 Villeneuve, Jacques BMW 1:23.887 +1.092 9 13 Rosberg, Nico Williams 1:23.966 +1.171 9 14 Coulthard, David Red Bull Racing 1:24.101 +1.306 12 15 Heidfeld, Nick BMW 1:24.129 +1.334 10 16 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso 1:24.520 +1.725 16 17 Klien, Christian Red Bull Racing 1:25.410 +2.615 6 18 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso 1:25.437 +2.642 8 19 Monteiro, Tiago Midland F1 1:26.820 +4.025 6 20 Albers, Christijan Midland F1 1:27.088 +4.293 6 21 Sato, Takumo Super Aguri 1:27.609 +4.814 6 22 Ide, Yuji Super Aguri 1:29.282 +6.487 8 Ferrari gaat samen met de Honda's licht van start, Fisi superzwaar, Alonso met een lange eerste stint. Albers teleurstellend 20e. |
Citaat:
|
Citaat:
Leuk voor Rubens, eindelijk weer eens iets positiefs voor hem. |
Citaat:
On topic: Schumi op pole. K*t! Hij gaat toch niet winnen morgen, hè? :eek: |
Zozo, Ferrari en Honda op de eerste 2 startrijen... daardoor vallen de startplaatsen van de Renaults en de McLarens wat tegen. Al valt de Honda in de race meestal een beetje terug en maakt de Renault vaak een superstart, waardoor ik ook denk dat het dit weekend tussen Ferrari en Renault gaat, al gun ik het Button ook wel om een GP eindelijk te winnen.
Verder niet veel bijzonders in de startopstelling, alleen dat Toyota gezien de plaatsen weer een beetje in het "herstel" zit na een matig begin. Maar hoe het in de race gaat verlopen moeten we nog maar afwachten... |
Uitslag race:
1 Schumacher, Michael Ferrari - +- 62 2 Alonso, Fernando Renault - +- 62 3 Montoya, Juan-Pablo McLaren - +- 62 4 Massa, Felipe Ferrari - +- 62 5 Räikkönen, Kimi McLaren - +- 62 6 Webber, Mark Williams - +- 62 7 Button, Jenson Honda - +- 62 8 Fisichella, Giancarlo Renault - +- 62 9 Schumacher, Ralf Toyota - +- 62 10 Barrichello, Rubens Honda - +- 62 11 Rosberg, Nico Williams - +- 62 12 Villeneuve, Jacques BMW - +- 61 13 Heidfeld, Nick BMW - +- 61 14 Liuzzi, Vitantonio Scuderia Toro Rosso - +- 61 15 Speed, Scott Scuderia Toro Rosso - +- 60 16 Monteiro, Tiago Midland F1 - +- 47 17 Coulthard, David Red Bull Racing - +- 44 18 Sato, Takumo Super Aguri - +- 40 19 Klien, Christian Red Bull Racing - +- 36 20 Ide, Yuji Super Aguri - +- 23 21 Trulli, Jarno Toyota - +- 5 22 Albers, Christijan Midland F1 - +- 1 Stand 01. ALO 36 pnt. 02. MSC 21 pnt. 03. RAI 18 pnt. 04. FIS 15 pnt. 05. MON 15 pnt. 06. BUT 13 pnt. 07. MAS 09 pnt. 08. RSC 07 pnt. 09. WEB 06 pnt. 10. HEI 05 pnt. 01. REN 51 pnt. 02. MCL 33 pnt. 03. FER 30 pnt. 04. HON 15 pnt. 05. BMW 10 pnt. 06. WIL 08 pnt. 07. TOY 07 pnt. 08. RBR 02 pnt. 09. STR 00 pnt. 10. MID 00 pnt. |
Is niet goed voor mijn F1 manager, zowel Trulli als Albers eruit. :( Verder wel leuke race, kutactie van Ide, wel mooie crash als gevolg.
|
Zozo, daar maakte Chris me een paar koprollen! :o :cool:
Rest van de race niet gezien, LBL had mijn voorkeur... |
Honda.. zonde zonde :(
|
Tactisch reed Renault niet echt sterk, gisteren. Schumacher ging eerder de pits in dan Alonso. Alonso had een paar vliegende rondes en ging de pits in. Schumacher's race pace zakt in en Alonso rijdt 11 seconden in 6 ronden dicht.
- Tot zover gaat alles goed met Alonso - Omdat inhalen hier vrijwel onmogelijk is blijft Alonso achter Schumacher. Alonso is zwaarder (ging later en langer naar binnen dan Schumacher), maar Renault besluit eerder naar binnen te gaan. Ferrari klapt de ronde erop mee en blijft voor Alonso. Als Alonso gewoon was doorgereden was Schumacher eerder de pits in gegaan dan Alonso, en zo had hij door een paar snelle rondes de kop overkunnen nemen. |
Citaat:
|
Mwoah, nog geen eens zo'n gek spannende race. :s
Fisico! Niet de slimste strategie! :( Laten we hopen op iets leukers in Duitsland over twee weken! :) |
Had de race opgenomen en gisteravond laat gekeken, maar het was zo saai dat ik bijna in slaap viel. Eigenlijk waren de crash van Albers en het akkefietje met Button in de pits (fout van de lollypopman, wat een geluk dat daar niets in de fik gevlogen was!) de spaarzame hoogtepunten. Doordat je ook bijna geen inhaalpunten op deze baan hebt was het ook niet echt spectaculair.
Verder was het een saaie race die met pitstops beslist viel en waarin inderdaad Renault eigenlijk een beetje dom als eerste toen naar binnen ging. Misschien hadden ze in de eerste stop te weinig benzine aan boord gedaan, maar dit soort dingen moet je toch wel makkelijk kunnen berekenen door langer door te rijden tot een paar rondes na de laatste pitstop van Ferrari. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.