![]() |
bloed biologie
hooi,
kheb ff een vraagje vissen hebben een enkelvoudige bloedsomloop. Het bloed stroomt van de kieuwen rechtstreeks naar de organnen. Wat kun je hieruit afleiden over de bouw van het vissenhart? en weet iemand het verschil tussen de bloedsomloop en de oude bloedsomloop van galenus (hij dacht dat de bloedsomloop anders was) maar wat zijn de opvallende verschillen en overeenkomsten? en mn laatste vraag is welke drie aanpassingen zijn er bij de foetale bloedsomloop aan die zich aanpast aan het leven in de baarmoeder? danku gijs |
die van die vis:
*bloed stroomt 1x door het hart *en is een kamer en een boezem ( wij hebben er 2) |
Citaat:
- Foramen ovale; opening tussen linker- en rechterboezem, ook om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk bloed naar de longen stroomt. - Een navelstrengader voor de aanvoer van zuurstofrijkbloed vanuit de placenta en twee navelstrengslagaders voor de afvoer van zuurstofarm bloed. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het nog eens opgezocht, maar volgens mij heeft een foetus geen dooierzak meer; alleen een embryo heeft die.
|
Citaat:
en ik zou de definitie van 'embryo' en 'foetus' nog maar eens even opzoeken :rolleyes: (de vitellinevaten zijn pas na 3 maanden volledig verdwenen) |
Pardon hoor.
Ik zat inderdaad uit mijn nek te kletsen. :bloos: Maarja, die drie punten die ik noemde zijn hoe dan ook goed. |
Citaat:
drie punten zijn inderdaad goed. Heb ook nooit beweerd dat ze niet goed zijn ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:51. |