![]() |
Wat is nu echt typisch nederlands?
Hoi,
ik ben eigenlijk opzoek naar voedingsmiddelen die echt ''typisch'' nederlands zijn Dingen die je, als je in het buitenland zit niet kunt kopen in de supermarkt ( of misschien ook wel maar in een andere vorm/versie) wie kan me even helpen? |
Drop, kaas, stroopwafels, poffertjes, vla, boerenkool etc.
|
Kaas kun je overal wel kopen, maar drop is inderdaad tamelijk uniek voor Nederland. Je hebt het in andere landen ook wel, maar meestal is het veel duurder en veel minder geliefd.
Boerenkool als mensenvoedsel wordt ook in weinig andere landen gebruikt geloof ik, meestal is het kippenvoer ofzo. En poffertjes idd. |
Hagelslag
|
erwtensoep
|
pepernoten, oliebollen dacht ik ook.
|
pindakaaz :D (n)
|
Citaat:
|
appelstroop
|
(vanille)vla, drop, kroketten, kaassoufle's, pepernoten, kokosbrood, heel veel soorten vleeswaar voor op brood, verse melk,
kaas, erwtensoep en hagelslag kan je in het buitenland (iig Belgie) ook prima kopen. |
spekulaas.
Boeren jongens en boeren meiden zijn volgens mij ook typisch Nederlands (of Zeeuws) :o |
Mayonaise over de patat schijnt in veel landen ook vreemd te zijn (in Engeland mocht ik geen mayo bij de friet :()
|
Citaat:
Ik dacht naast hagelslag ook de hele reeks van vlokken en vruchtenhagel? En hutstpot ^_^ Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Over friet gesproken, Joppiesaus :P |
Stampotten zoals boerenkool en hutspot. :) En erwtensoep...
|
Citaat:
|
in canada doen ze jus over de friet :S
|
A
* Aardappelsoesjes [bewerk] B * Balkenbrij * Beschuit met muisjes * Boerenjongens * Boerenkool * Boerenmeisjes * Bolussen * Bossche bollen * Broeder (Jan in de zak) * Butter en eek [bewerk] C * Chocoladefondue * Chocolademelk [bewerk] D * Dikke koek [bewerk] E * Ei (diverse recepten) * Erwtensoep [bewerk] F * Friet * Fryske dumkes [bewerk] H * Haagse bluf * Hangop * Heet bier * Hete bliksem of stampotzoeteappeltjes * Hollandse nieuwe * Hutspot [bewerk] I [bewerk] J [bewerk] K * Ketelkoek * Knieperties * Komkommersla * Krentjebrij * Kwast [bewerk] L * Limburgse vlaai [bewerk] M * Mollebonen * Monchoutaart [bewerk] N * nonnevotten (limburgs carnavalsgebak) [bewerk] O * Oliebol [bewerk] P * Pannenkoek * Peultjes * Poffert * Poffertjes * Pruimencompôte [bewerk] Q [bewerk] R * Rijstebrij * Rijstekoekjes [bewerk] S * Slagroom * Snert * Stamppot [bewerk] T [bewerk] U [bewerk] V * Vijfschaft [bewerk] W * Watergruwel * Wentelteefjes * Witlof [bewerk] X [bewerk] Y [bewerk] Z * Een Zootje * Zuurkool volgens wikipedia is ook barweinig zeg :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
frikandellen (:()
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
rijstepap is ook typisch nederlands.
|
Citaat:
|
Amstel, terwijl je het minder smaakvolle broertje Heineken wel in ontzettend veel landen kan krijgen.
|
Heineken minder smaakvol noemen dan Amstel vind ik toch wel een beetje raar. Dan vraag ik me serieus af of je beide merken wel eens geproefd hebt :)
|
van die kiezige roze koeken waarvan ik de naam vergeten ben
|
Citaat:
|
Citaat:
Vast ook nog in meer landen, maar dat weet ik zo niet :p |
Toen ik op vakantie was, hadden Nieuw-zaalenaders en Australiërs nooit gehoord van ontbijtkoek.
|
Citaat:
Van die soort cakejes met een roze laag glazuur erover heen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Drop is iig niet typisch nederlands. Het schijnt zelfs uit scandinavie te komen (finland).
hagelslag (op brood) is wel typisch nederlands, net zoals beschuiten (real duch crisps) en koken met behulp van pakjes. Dat is denk ik nog wel het meest typische nederlandse eten. |
Peen en uien = hutspot
|
Deventer Koek:p
|
Citaat:
|
Frikandellen
|
komkommer op brood? want mn nicht uit portual scheen het erg vreemd te vinden :s
|
oude kaas, lekkere mayonaise, lekkere drop, goed bruin brood, bar-le-duc (:) =utrechts kraanwater), idd (fruit)hagelslag, veel soorten vlees (bepaalde kruidingen)
|
pepernoten
|
In samenwerking met Belgie: lekker bier.
|
Krentenbollen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09. |