![]() |
De zoveelste IBG-frustratie topic...
Ik kreeg zojuist een brief van de IBG (zoals altijd in het weekend :mad: ) dat ik te veel studiefinanciering heb ontvangen en dus terug moet betalen.
Nu heb ik, zoals alle scholieren van boven de 18 jaar, vanaf dit jaar de eigen verantwoordelijkheid om een ziektekostenverzekering af te sluiten. Hiervoor moet je dus een premie betalen en dit zou gecompenseerd moeten worden in je studiefinanciering. Nu vermoed ik dat de IBG deze compensatie om de 1 of andere reden terugdraait, want het bedrag wat ik maandelijks te veel zou hebben ontvangen is vrijwel gelijk aan het bedrag wat ik sinds januari 2006 extra ontvang. In de brief staat er ''er is iets gewijzigd in de situatie van je ouders'' maar dat is niets meer en niets minder dan bullshit. Mijn simpele vraag: zijn er meer mensen die nu ineens ongeveer dat bedrag wat ze extra kregen moeten terugbetalen, en hoe kan ik in een bezwaarschrift hard maken dat zij fout zitten? |
Hoeveel heb je dan teveel gekregen elke maand?
|
Volgens hen zo'n zeventig euro.
|
ik krijg geen 70 euro compensatie hoor.. eerder 15
|
Ik ben van rond de 75 euro naar 89 euro gegaan. En dat was volgens mij ook de compensatie ongeveer.
|
Citaat:
|
heb nog steeds geen compnsatie ontvangen :s
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hier staan de bedragen van de stufi voor 2006. Er staat dus dat de basisbeurs voor een thuiswonende student 89,24 euro is. Vorig jaar was het, als ik me niet vergis, iets van 76 euro. Dat scheelt dus zo'n 13 euro per maand.
|
Citaat:
Ik zou eens bellen en zorgen dat je alle cijfers voor je hebt; als je echt teveel hebt ontvangen, heb je gewoon pech en zal je het terug moeten betalen. Als je gewoon het normale bedrag hebt gekregen (zoals op de IBG site staat), dan hebben ze een fout gemaakt, lijkt me. |
Ik word volgende week 18 en heb 2/3 maanden terug tegemoetkoming scholieren aangevraagd.. heb er alleen nog niets van gehoord bedacht ik me gisteren..
Wat zal ik doen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maarja.. krijg pas geld vanaf 1 Juni.. :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Echter dat was alleen bij de aanvullende beurs en niet bij de basis beurs. |
Ik krijg al vanaf september 2004 een aanvullende beurs, die was tot vorig jaar september 255 euro per maand (thuiswonend), nu 300 per maand.. Maar blijkbaar klopt dit ook niet als ik die site met bedragen zie :S Ik hou mn mond wel :P
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De IB-groep ontgaat niets. :o
|
even een vraag: vanaf deze maand behoor ik studiefinanciering te krijgen ( was in januari jarig) en afgelopen week zou het dus overgemaakt moeten zijn, maar ik heb, inmiddels zeven dagen later, nog steeds niets ontvangen. Kan dit voorkomen, zeker bij zo'n eerste keer overmaken, of moet ik toch even bellen?
|
Citaat:
Overigens bij mij gaat het nog altijd goed bij de IB-groep. Hopelijk na dit jaar ook waar ik momenteel geen stufi ontvang en per 1 jan 07 of per 1 sep 06 weer ga aanvragen |
oh en dan nog iets, hoef ik geen nieuw topic te openen: ik stop (als het kan per direct) met mijn huidige opleiding en wil de laatste paar maanden gaan werken voor de schoolkosten van mijn volgende opleiding die eind augustus/begin september start. Heb ik de tussenliggende maanden uberhaupt wel recht op studiefinanciering en ov? of kan ik beter gewoon de schijn ophouden en zo af en toe eens op school verschijnen om hoi te zeggen? ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar daarmee wordt het me alleen maar onduidelijker. dus als iemand me hierover even wat informatie kan verschaffen zou dat chill zijn.
|
Citaat:
Dek er wel aan je mag aar 10.000 euro verdienen per jaar |
ja dat van die tien jaar dacht ik dus ook maar toen ik de zoekfunctie gebruikte las ik ineen vanalles over vier jaar waarvan er dan een jaar zou verdwijnen en ik dus het laatste jaar geen studiefinanciering zou mogen ontvangen en dergelijke. nouja, het was me nogal onduidelijk. maar nu ik dus stop, vanaf volgende week waarschijnklijk, heb ik nog gewoon recht op studiefinanciering in de maanden tussen de twee studies?
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder klopt het wat je zegt. Je hebt in totaal recht op 4 jaar studiefinanciering. Daarvan heb je er dus nu 1 gebruikt. Je hebt nog 3 jaar recht op stufi. het laatste jaar van je nieuwe studie moet je dus geheel zelf betalen. |
Als je nu je stufi stopt, 'spaar' je dus een paar maanden recht op stufi op, dit kan je dan gebruiken voor als je weer gaat studeren.
Als je het geld deze maanden gewoon wel int, is het al verspilt en gaat het dus van je stufi-maanden af. |
Citaat:
|
ik laat het maandag stopzetten, schrijf me uit op school, en ga tot en met juli 25 uur per week werken indien mogelijk. zo loop ik een maand studifinanciering mis op het einde van mijn opleiding, maar dat is nog te overzien(Y) helaas heb ik dan geen ov maar op zich verdien ik dan genoeg om het te kunnen compenseren(Y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar grandmommy, het gaat hier toch om een MBO opleiding, of klopt je info niet?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarom, als zij MBO doet, zou ik gewoon niet uitschrijven bij school, maar door laten lopen. Al weet ik niet hoe dat zit als je MBO niet afmaakt.. |
Citaat:
Misschien is het slim als ze even naar de IBG belt en vraagt of ze onbeperkt recht heeft op stufi op het MBO. Als dat zo is, dan is het inderdaad slim om ingeschreven te blijven :) |
Citaat:
|
Volg je een opleiding volgt aan de beroepsopleidende leerweg op niveau 3 of 4 én ontvang je op of na 1 augustus 2005 voor het eerst studiefinanciering voor het beroepsonderwijs? Dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs.
Kreeg je echter vóór 1 augustus voor een opleiding aan een beroepsopleidende leerweg niveau 1, 2, 3 of 4 al studiefinanciering, of volg je na of vanaf augustus 2005 een opleiding op niveau 1 of 2? Dan is je studiefinanciering geen prestatiebeurs. |
mijn studiefinanciering is een prestatiebeurs en dus heb ik maar vier jaar om studiefinanciering te krijgen. anyway, ik heb het vandaag stop laten zetten per 1 juni, en automatisch gaat het in augustus weer ik. ik heb deze maand dus nog ov en studiefinanciering, daarna twee maanden niet. ik had het natuurlijk door kunnen laten lopen maar ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen zodat ik aan het einde van mijn komende opleiding die twee maanden krijg. alles is dus geregeld(Y) nu school nog opzeggen en hopelijk 25 uur kunnen werken(Y) bedankt voor jullie hulp
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22. |