![]() |
Accijns Heffing
Oké weet dat dit geen moeilijke vragen zijn maar weet even niet meer hoe ik aan de antwoorden kom :o
Gedurende een bepaalde periode kan de prijsvorming van een bepaald product worden beschreven met het volgende model: Qv= -0,3p + 15 Qa= 0,5p - 5 a. Bereken de evenwichtsprijs en evenwichtshoeveelheid. Dat lukt me nog net wel ;) Evenwichtsprijs is 25 en Evenwichtshoeveelheid is 7,5. De overheid heft vervolgens een accijns van 26,67 euro per product. b. Bereken de nieuwe evenwichtsprijs. c. Bereken de totale belastingopbrengst. d. Bereken welk deel van de accijns op de consument worden afgewenteld. Kan iemand me op weg helpen met de vragen? Alvast bedankt! |
b. Qa wordt dan Qa=0.5(p-26.67)-5 = 0.5p-8.33
Vervolgens stel je dit gelijk aan Qv, dus Qv=Qa. -0.3p+15=0.5p-8.33 evenwichtsprijs = 41.67 en de evenwichthoeveelheid= 2.5 c. De totale belastingopbrengsten zijn: de accijns maal de verkochte hoeveelheid = 26.67 * 2.5 = 66.67 d. Van de 26.67 euro accijns betaalt de consument 41.67-25= 16.67 euro. Dat is 16.67/26.67*100%= 62.5%. Volgens mij moet dit wel een beetje in de richting komen, wij hebben zo net nog een toets gehad over dit onderwerp:P |
Dankjewel :)
De antwoorden kloppen! |
He, was jij die ene die hielp toen met mn po voor eco, over DNB?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb je er nog veel aan gehad? |
Citaat:
|
Citaat:
Maar wel lullig dat je dan geen 9 had! |
Citaat:
|
Citaat:
Was wel het hoogste cijfer van de mensen die dezelfde PO hadden gemaakt. Bij ons waren over het algemeen niet erg hoge cijfers voor de PO's een 8 was volgens mij het hoogst. |
Sorry dat ik nog reageer op dit topic :o Maar hoe komt de TS aan een evenwichtshoeveelheid van 7.5?
De evenwichtsprijs weet ik wel te berekenen, maar de hoeveelheid kom ik niet meer uit.. :confused: Alvast bedankt.. |
Citaat:
Dus: Qv= -0,3 * 25 + 15 = 7,5 |
Oh op die manier.. klopt ja inderdaad.. dankjewel! :)
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22. |