![]() |
[Externe hdd] Eerder crashen?
Gisteren is mijn externe hdd (losse ide hdd met externe box) gecrasht. Vandag heb ik daarom een nieuwe hdd aangeschaft en ben ik aan het proberen om alle bestanden nog over te zetten. De hdd die ik als externe gebruikte was nog geen half jaar oud, terwijl de hdd's in mijn pc al een aantal jaren mee gaan.
Maar wat ik me nu afvraag is of externe hdd's eerder crashen dan een hdd die je gewoon in je pc hebt zitten. Het is namelijk zo dat je via hardware ontkoppelen of uitwerpen die schijf loskoppelt, maar dan staat er nog wel stroom op en als je dat er ineens afhaalt, lijkt me niet goed voor de schijf. Maar is dit ook schadelijk of niet? En kan ik dan voortaan beter de schijf in de pc hangen, of door blijven gaan met externe? Alvast bedankt! |
Dat je de stroom eraf haalt moet geen probleem zijn (zit er trouwens niet gewoon een aan/uit-knop op die externe behuizing?)... wel schijnt het zo te zijn dat externe schijven vaak erg warm worden doordat ze hun warmte niet kwijt kunnen, en dat is natuurlijk wél iets wat de levensduur ernstig verkort.
En tja, je kunt natuurlijk ook nog gewoon pech hebben gehad. Schijven gaan wel eens stuk. :) |
Externe HDD's gaan vooral sneller kapot doordat er veel mee gesjouwd en gezwaaid wordt. Daar kunnen HDD's gewoon niet tegen.
|
Citaat:
:P maar iig warmte icm veel sjouwen, keertje laten vallen is niet zo goed voor een hd, maar binnen een half jaar heb je natuurlijk nog wel gewoon garantie... |
Externe HDDs worden vaak hardeschijven met grote capaciteit (300GB+) gebruikt. Dergelijke hardeschijven hebben meer dan twee platters nodig om die capaciteit te bereiken (reguliere schijven hebben 2 platters). Dat vertaalt zich in hoger energieverbruik en dus warmteproductie.
Ik raad altijd aan om een koele schijf te gebruiken, zeker als die in een kleine behuizing zonder ventilatie komt te zitten. Dat betekent dus per definitie geen 500GB (die soms wel 5 platters hebben). ;) Samsung is wat dat betreft zeker een aanrader! |
Overigens kun je een externe HDD na ontkoppeling gewoon van het stroomnet afhalen. Dat is technisch gezien ook wat er gebeurt bij interne HDDs.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou ja, die behuizing zal het probleem niet zijn, de schijf geeft gewoon zijn warmte af aan die (metalen) behuizing. Het probleem is dat die warmte vervolgens blijft hangen, waarschijnlijk scheelt het een heel stuk als je er een ventilator op richt ofzo ;) Maar dat lijkt me eigenljik alleen nuttig als die schijven echt heel de dag aanstaan.
|
Citaat:
|
Lees met een SMART reader eens de temepratuur van die schijven. Ik neem aan dat dat ook bij externe schijven kan. Zo kun je precies zien hoe warm ze worden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
hmmz, maar je kan toch aan de behuizing wel voelen of hij heel warm word ?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13. |