![]() |
Djurdjevdan
Even snel voor de uitleg (want dit weten jullie lieve Hollandertje waarschijnlijk niet): 'Djurdjevdan' (ook bekend als 'Ederlezi') is zo'n beetje het belangrijkste religieuze feest voor de Roma's (zigeuners dus) en het wordt op 6 mei/23 april (hangt van de kalender die gebruikt wordt af) gevierd op dag van de gristelijke heilige St. George. Het is de viering van de lente en je spreekt het uit als 'Djoerdjèvdán' :)
Djurdjevdan Kom zigeuner, speel mij nog een lied, zie je niet dat ik alleen ben? Het is Djurdjevdan, dus steek je liefste nog eens die gillend rode hyacinten in het aardezwarte haar. De lente stort in duikvlucht onze valsbegouden wereld in. De killend blauwe winter nam hij nooit niet met zich weg. Ik heb mij nimmer laten temmen door een man, maar even slecht: wel altijd door jouw fluit. Ik spil nooit mijn emoties, immers, ik dans tot bloedens toe en draai ze met mijn rokken uit. Kom zigeuner, speel mij nog een lied, voor je allerenigst kind. Je Djurdjevdan is al geweest en heilig ben ik niet. |
Ik vind je gedicht wel oké, maar dat is niet de reden van mijn reactie.
Ik vroeg me of jij misschien weet of het ook verband houdt met St. Georges day in Groot Brittannië en hoe wordt het dan precies gevierd? |
Citaat:
In ieder geval zou het mij niet verbazen als het inderdaad dezelfde feestdag betreft, want ach ja, zigeuners he: stelen alles wat los en vast zit...! Als je hier meer over wilt weten moet je eens de film 'Dom za vesanje'/'Time of the gypsies' kijken :) |
Je gebruikt fijn woorden en mooie woordgroepen.
Zoals gillend rode hyacinten onze valsbegouden wereld Dat is tof :). Je einde ook, dat is ook tof :). |
'valsbegoud' omdat zigeuners vaak niet rijk zijn, maar wel van mooie glimmers houden.
nog meer commentaar? :) |
Het eerste wat ik dacht was, wat een rotwoord om te typen :o Maar ik heb een zwak voor zigeuners, ook voor je gedicht. Loopt erg lekker, en wat Liefsvanhier al zei: mooie woordgroepen. Respect.
|
(Ik krijg altijd zo'n weemoedig gevoel bij jouw gedichten :)).
|
Citaat:
Bedankt voor je antwoord:) |
Citaat:
Het grappige is dat mijn gedichten vaak inderdaad weemoedig en zo zijn, maar wanneer ik schrijf ik juist heel vrolijk, luchtig en grappig ben. Hoe een contrast :o |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14. |