![]() |
verschillen tussen de profeten
hey. Ik weet dat er in de islam veel verschillende profeten zijn.
maar zijn er verschillen tussen de profenten van de joden, de moslims en de christenen?? (nooit zo goed in godsdienst geweest :s ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
De islam erkent alle profeten. Van Adem tot Mohammed.
In de eerste bijbel stond ook geschreven dat Mohammed als laatste profeet zou verschijnen, helaas is het met de jaren mee veranderd. Jezus had zelf ook altijd over Mohammed verteld.. P.S. ik weet niet of jullie het weten maar de naam Jezus is eigenlijk verzonnen door de Grieken, zijn oorspronkelijke naam is Isa (althans de Islaam) Ow ja nog iets, wisten jullie dat een Joodse gelovige 1 van de eerste personen was die wist dat Mohammed een profeet was, hij zag de kenmerken bij Mohammed die de bijbel aangaf (bijbel of de tora hoe het ook heet) (Toen Mohammed nog een kind was) |
Zoals naamloozzz vermeld is de profeet Mohammed (vzmh) in verschillende religieuze boeken vermeld. Ik zal later daarop ingaan Insha'Allah.
Ontopic: De Koran vermeld 25 profeten in, maar uit een hadith blijkt dat er meer dan 124.000 boodschappers zijn gestuurd. Verder worden er 4 boeken vermeld in de Koran, dat is de Koran zelf, de Injiel (Bijbel/Evangelie), de Taurath (Torah) en de Zabor (Psalmen). Alleen deze vier worden met naam genoemd in de Koran. Verder is een belangrijk verschil dat de profeten naar een bepaalde volk werden gestuurd. Zoals Mozes (vzmh) en Jezus (vzmh) naar de kKinderen van Israël werden gestuurd. Maar Mohammed (vzmh) is gestuurd voor de hele mensheid van toen tot de eind der tijden. EDIT: Voor een uitgebreide beschrijving van Mohammeds (vzmh) voorspelling in verschillende religieuze boeken kun je deze twee video's bekijken. De voorspelling van Mohammed (vzmh) wordt in de volgende boeken beschreven. Nieuwe Testament Oude Testament Veda's (Hindoëisme) Scripturen uit het Boeddhisme Avesta (Zoroastrisme) Vanaf minuut 40 +/- NT en OT http://video.google.com/videoplay?do...r+naik&pl=true http://video.google.com/videoplay?do...r+naik&pl=true |
het komt er eigenlijk op neer dat de joden, het christendom en de islam eigenlijk hetzelfde boek grotendeels volgen. alleen wachten de joden nogsteeds op de messias. voor de christenen is de messias al geweest (jezus) en volgens de islam was die jezus niet de messias maar 1 van de profeten die geweest is. daarom wordt er ook algemeen aangenomen dat het christendom is begonnen als sekte van het jodendom (jezus was volgens de bijbel de koning de joden). de islam heeft zich later los gemaakt van het jodendom (waarschijnlijk ook eerst als sekte).
eigenlijk best wel paradoxaal dat deze 3 geloven, die zoveel overeenkomsten hebben, ook elkaars grootste vijanden zijn. |
Citaat:
De joden hadden (en hebben) op grond van de Tenach (het chsritelijke OT) een heel ander beeld van de Messias, en hebben Jezus daarom ook nooit gezien als de Messias. De vroege volgelingen van Jezus konden dit niet accepteren en gingen teksten uit hun context rukken, teksten die nooit als Messiaanse profetie gezien waren, om hun opvatting van Jezus als de Messias toch enig krediet te kunnen geven. Ik denk niet dat dat ze gelukt is. Psalm 22 is voordat het christendom ontstond nooit als een profetie gezien, laat staan een Messiaanse. |
Citaat:
en dan is jezus geen profeet in joodse noch christelijke zin en alleen in islamitische zin. Dus eigenlijk zijn de profeten van voor jezus zo'n beetje hetzelfde voor alle drie de monotheistische geloven, maar daarna wordt het allemaal anders :) |
Citaat:
@Naamloozz Citaat:
bron bron 2 |
Citaat:
"Jezus" komt inderdaad via het latijn (Iesus) van het Grieks (Iesous), de taal waarin het Nieuwe Testament geschreven is en Jezus dus als eerste te boek stond. Het Arabische Isa is dus in ieder geval pas een latere naam voor Jezus. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@vichog, de messias wel, maar jezus niet. er wordt altijd beweerd dat de messias voor de joden een man van aardse verlossing was. als je dan dit leest moet dat beeld van de messias toch veranderen. even 2 willekeurige dingen, ik heb niet veel tijd iets 'beters' op te zoeken. maleachi4 Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Anyway, ik wilde gewoon de uitermate goedkope opmerking van Vichog weerleggen, beetje zielig om en passant bedekt te beledigen zonder dat dat überhaupt geschiedkundig klopt. :) |
Citaat:
|
Citaat:
In Jesaja 53:3 staat “Hij werd veracht, door mensen gemeden”, terwijl Jezus volgens de evangeliën een hoop volgelingen had en dus niet vermeden werd door mensen, hooguit door een paar. In vers 4 staat dat hij door God geslagen en vernederd werd, terwijl Jezus juist door de Romeinen geslagen werd en door zowel de Romeinen als het Joodse volk werd vernederd. In vers 7 staat dat hij zijn mond niet open deed, maar Jezus deed dat wel. In vers 9 staat: “Hij kreeg een graf bij misdadigers, zijn laatste rustplaats was bij de rijken”, terwijl Jezus zijn graf in zijn eentje kreeg. In vers 10 staat “Maar de HEER wilde hem breken, hij maakte hem ziek. Hij offerde zijn leven voor hun schuld, om zijn nageslacht te zien en lang te leven.”, Terwijl Jezus niet ziek was, geen nageslacht had en geen lang leven had. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit een profetie is, en dus al helemaal niet dat het op Jezus slaat. Joden hebben deze passages dan ook nooit gezien als zijnde een Messiaanse profetie. Wederom christelijk inleeswerk dus. Daarnaast wordt met “dienaar” heel vaak het volk Israël bedoeld in het boek Jesaja, onder andere: Jes. 41:8-9: Maar jou, Israël, mijn dienaar, Jakob, die ik uitgekozen heb, nakomeling van Abraham, mijn vriend, jou die ik heb weggehaald van de einden der aarde, die ik van haar verste uithoeken terugriep – jou zeg ik: Jij bent mijn dienaar, jou heb ik gekozen, ik heb je niet afgewezen. Jes. 44:21 Neem deze dingen ter harte, Jakob, neem ze ter harte, Israël, want jij bent mijn dienaar. Ik heb je gevormd, je bent mijn dienaar, Israël, ik zal je niet vergeten. Jes. 49:3 Hij heeft me gezegd: ‘Mijn dienaar ben jij. In jou, Israël, toon ik mijn luister.’ Het is dus logisch dat de “dienaar” (of “knecht” uit de Statenvertaling) uit Jesaja 53 ook naar het volk Israel (of een vertegenwoordigende koning) verwijst, niet naar Jezus. Hoe het er precies op slaat kan ik niet zeggen omdat ik daarvoor te weinig van het volk, en hun culturele en politieke context, afweet. De joden verwachten inderdaad een aardse Messias, een machtig persoon die de bezetters van Israël (de Romeinen ten tijde van Jezus) zou verdrijven. Jezus voldeed niet aan deze verwachting en werd daarom door de meeste joden niet gezien als Messias, in tegenstelling tot de paar volgelingen in de Jezus-sekte. |
Citaat:
Ik heb van verschillende mensen gehoord die in Israel geweest zijn dat messiaanse joden daar worden getreiterd door hun huizen te bekogelen, ze te bespugen en soms zelfs met de dood te bedreigen. Van mij mag jij geschiedkundig blijven leven, ik leef graag NU. |
Citaat:
ojee |
Citaat:
vers 4: Hier moet je vers 5 bijlezen. Daarin staat iets over het verkeerde denkbeeld dat in vers 4 staat beschreven. vers 7: ik kan me herinneren dat hij zijn mond zo min mogelijk gebruikte bijvoorbeeld bij de terechtstellingen van Jezus zei Hij bar weinig om zich te verdedingen. vers 9: Bij de geestelijke rijken in de hemel :) , omdat hij totaal geen verkeerde dingen had gedaan, lees vers 9 nog even verder door. vers 10: Bij nakomelingen zou ik eerder denken aan volgelingen. Bij ziekte aan het dragen van alle zonden van de mensheid (dus ook die van jou :) )en lang leven over het eeuwige leven dat hij heeft gekregen door Gods plan te volbrengen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ga er anders zelf even kijken :) . |
Citaat:
Daarnaast heb je gelijk wanneer je stelt dat er in Jezus' tijd nog niet een bepaalde stroming van 'orthodox Jodendom' bestond. Nu bestaat dit echter wel en is dus het spreken over 'orthodoxe joden' gerechtvaardigd. |
Citaat:
Citaat:
In vers 5 staat latterlijk dat hij verwond (chalal) werd vanwege onze (dit is gericht aan het joodse volk) opstanden/overtredingen (pesha). Het is logischer dat het hier om de ongehoorzaamheid van het volk Israël gaat (daar staat het hele OT mee vol) dan dat het om de christelijke doctrine van de zondigheid van de gehele mensheid (erfzonde) gaat. Daarnaast: volgens deze doctrine is Jezus gestroven voor de zonden van de mensheid, niet slechts verwond. Citaat:
Citaat:
Citaat:
“Ziekte” (chalah) is een ander woord dan “zonde” (asham), dus dat gaat ook niet op. Dat een “lang leven” op de hemel zou slaan is ook al ongegrond. Er staat letterlijk dat zijn dagen verlengd zullen worden. Ook dit wordt alleen maar gebruikt in de betekenis van fysieke ouderdom. Nogmaals: deze Jesaja 53 is nooit als een Messiaanse profetie bedoeld en slaat al helemaal niet op Jezus. Dat is puur achteraf en onterecht inleeswerk van christenen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Je maakt al meteen de fout om één soort messiasverwachting tot maatgevend voor het Jodendom te beschouwen (of althans, zo lijkt het.) Je zou de messiasverwachtingen beter kunnen vergelijken met het boek Openbaringen; er bestaan en bestonden duizenden interpretaties van. Hillel bijvoorbeeld dacht dat de messias al was geweest in de vorm van Hizkia. Anderen, kijk alleen maar naar Qumran, of het boek Henoch, zagen de messias als een soort engel, of een anderszins bijna goddelijk wezen. En het boek van Flavius Josephus staat vervolgens vol met Galileërs die het opnamen tegen het Romeinse Rijk en door hun respectievelijke aanhangers als de messias werden gezien. Vervolgens maak je een loskoppeling van Messias en Koning. Een loskoppeling die niet zo gemakkelijk valt te maken. Aangezien je zo goed was om enkele Hebreeuwse woorden te identificeren zul je de betekenis van massiach ook wel kennen. Dan weet je ook dat er drie messias-archetypen bestaan. Die van Koning, die van Priester en die van Profeet. Van alle drie de ambten is vanuit de bijbel bekend dat er een zalving aan vooraf kon worden verwacht. (Nu komen in Jezus alle drie de ambten samen, maar dat is een andere discussie) Ook vergeet je de aanklacht tegen Jezus. Een aanklacht die ook boven het kruis werd geplaatst in drie talen. Die aanklacht luidde: Jezus van Nazareth, de Koning der Joden. Alsof dat niet genoeg is, maakt ook targoem Jonatan de koppeling tussen de messias en de knecht des HEREN in de Jesaja-profetieën. Bijvoorbeeld in de volgende twee gevallen: See my servant the Messiah whom I bring near, my chosen one in whom my Word [Memra] takes delight; I will place my Holy Spirit upon him and he will reveal my Torah to the nations. --- Targum, Jonathan on Isa 42:1 13 See, the Messiah my servant shall prosper; he shall be lifted up and thrive and grow strong. 14 How many days the house of Israel hoped for him! Their appearance was dark among the nations; their bright countenance was darkened among the sons of men. --- Targum, Jonathan on Isa 52:13-14 (http://virtualreligion.net/iho/texts7.html) Vervolgens lijk je ook te beweren dat de Psalmen door eerste eeuwse Joden niet als profetisch geschrift werd gelezen. Op dezelfde site echter staan verwijzingen naar de Talmoed die de psalmen citeren als profetisch geschrift. Bijv. Midrash, Shemoth Rabbah 19.7 die Psalm 89:28 aanhaalt m.b.t. de messias. En de Babylonische Talmoed, Sanhedrin 98b haalt Psalm 72:17 aan met betrekking tot de naam van de Messias. Misschien ben je bekend met de zeven regels van bijbeluitleg, die aan Hillel worden toegeschreven. Hoewel algemeen wordt aangenomen dat deze regels van later datum zijn, kom je ze alle zeven in het NT tegen. Van allen zullen enkele voorbeelden worden gegeven. (Qal wahomer) Matt 12:11ev, Luc 12:24,28; 2 Cor 3:7-11; Hebr 9:13ev; Luc 6:3-5; Rom 5:15,17; Rom 11:24; I Cor 6:2ev; I Cor 9:9; Hebr 2:2ev; Hebr 10:28ev; Heb 12:24ev; Joh 10:31-38. (Gezerah shawah) Mark 2:23-28; Luc 6:1-5; Rom 4:3,7; Hebr 7:1-28; Jac 2:21ev. (Binyan ab mikathub 'ehad) Mark 12:26; Jac 5:16ev. (Binyan ab mishene kethubim) Rom 4:1-25 (Abraham en David); I Cor 9:9, 13 (van Deut 25:4 en 18:1-8); Jac 2:22-26 (Abraham and Rachab). (Kelal upherat) Mark 12:28-34; Rom 13:9ev (van Lev 19:18). (Kayoze bo bemaqom 'aher) Mark 14:62 (Dan 7:9 met Ps 110:1); Gal 3:8-16 (Gen 12:3 en 22:18); Hebr 4:7-9 (Joz 1:13-15 met Ps 95:7-11); Hebr 8:7-13 (Ex 19:5ev met Jer 31:31-34). (Dabar halamed me'inyano): Matt 19:4-8; Rom 4.10ev; Gal 3.17; Hebr 4.9f.; Hebr 11:1-13; Hebr 11:35-40. Met betrekking tot de christelijke exegesis heb ik zelfs de term saai horen vallen vergeleken met andere Joodse stromingen uit die tijd. Aanklachten over het hun context rukken e.d. zijn pas opgekomen nadat het christendom vaste voet had gekregen. Nadat de definitieve breuk tussen het Jodendom en het Christendom had plaatsgevonden. |
Citaat:
Isa daarentegen is een vorm waarvan sommigen beweren op grond van taalwetenschappen dat die naam eerder een transcriptie vormt voor Esau. Anderen daarentegen beweren dat deze naam evenals Jezus vanuit het Grieks in het arabisch is overgezet. |
Citaat:
Citaat:
Jij schreef "In vers 4 staat dat hij door God geslagen en vernederd werd, terwijl Jezus juist door de Romeinen geslagen werd en door zowel de Romeinen als het Joodse volk werd vernederd." "5. Maar Hij werd doorstoken en verbrijzeld terwillen van onze zonden. Hij werd zwaar gestraft zodat wij vrede konden hebben; Hij werd geslagen en daardoor werden wij genezen!" Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil trouwens niet als Jehova Getuigen te werk gaan ;) Citaat:
|
Citaat:
Het is uiteraard niet gek dat er ten tijde van Jezus vele Messias-sekten (waaronder die van Jezus) waren. Het joodse land was bezet door de Romeinen en ze verlangden hevig naar een bevrijding daarvan. Des te cruer was het dat de vermeende Messias Jezus ordinair aan het kruis genageld werd in plaats van de joden hun land terug te geven. Citaat:
Citaat:
Het is in ieder geval duidelijk dat ook Jes. 52:13-24 niet op Jezus kan slaan. Er staat immers: Ja, mijn dienaar zal slagen, hij zal groots zijn, hoog verheven in aanzien. Zoals hij velen deed huiveren – zo gruwelijk, zo onmenselijk was zijn aanblik, zijn uiterlijk had niets meer van een mens –, Jezus was niet groots, niet verheven in aanzien, deed niet velen huiveren, zijn aanblik was niet gruwelijk noch onmenselijk en hij wordt door christen juist als de mensgeworden God gezien. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Lees daarom nogmaals de betreffende passage in zowel de Statenvertaling als de NBV en neem mijn aanvulling/kritiek daarbij in overweging. Citaat:
Citaat:
Citaat:
“Ook zei God tegen Abraham: ‘Jij moet je houden aan dit verbond met mij, evenals je nakomelingen [zaad], generatie na generatie.” (Gen. 17:9) Bijna elke keer (soms staat er generatie) als er over Abrahams nageslacht gesproken wordt, staat er letterlijk “zaad” (zera in het Hebreeuws) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
parafrase-vertaling van Het Boek wordt vooral gebruikt in evangelische groeperingen en ook onder jongeren binnen de meer orthodox-protestante kerken. Ik vind het vreemd dat je Het Boek afwimpeld als leugen of onzin. |
Citaat:
En als je iets van wikipedia kopieert, is het wel zo netjes dat er even bij te vermelden. |
Citaat:
Betrapt :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
nou vind je dit dan wel betrouwbaar :), verder zoeken dan je neus lang is :nono: http://en.wikipedia.org/wiki/Isa |
Citaat:
|
Citaat:
Als jij hierop de discussie stuk wilt laten lopen, is dat jouw keuze. |
In academische kringen word wikipedia niet als een gezaghebbende bron erkent... :(
|
Ik heb net nog een artikel van eigen hand on-line gezet over de vermeende profetie in Jesaja 53: www.deatheist.nl -> Artikelen -> Jesaja 53: een voorbeeld van een uitgekomen profetie?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.