Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Klassiek gedumpt (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1401693)

Jannekus 27-04-2006 15:21

Klassiek gedumpt

Oké, een keertje anders dan mijn normale stijl zeg maar. Ik hoop dat het rijmen dit keer niet zo geforceerd overkomt, want dat was het grote punt waar ik op moest letten volgens enkele reacties al een tijdje terug :)

Klassiek gedumpt

Ik wil hem
doodbliksemen met mijn ogen
Maar Zeus gunt mij niet
zijn gouden straalvermogen.

En ach,
ook Poseidon
blijft angstvallig stil
- hoewel hij ook van stormen houdt -
hij weet ook niet wat hij wil.

En Hades,
die zelf ongevraagd
pakt wat hij pakken kan.
Een vrouw, tegen haar zin
-maar goed, ik snap het al-
hij is immers (ook) een man.

Maar Hera,
met het groene monster goed bekend,
spoort mij hooghartig aan.

Dus,
vanaf vandaag heb ik besloten
naar het eiland Lesbos te gaan.

=zwart wit= 29-04-2006 09:09

het komt meer als een verhaal over. juist de dingen waarin je het in poezievorm wilt zetten mislukken dus een beetje. maar zeus gunt mij niet, waar je normaal niet achter de volgende zin zou zetten bijv. juist dat niet doen klinkt dan geforceerd. wie wil je trouwens doodbliksemen? je hebt een eenvoudige vorm, niets mis mee, maar een vrouw -- een man en hij weet ook niet wat hij wil zijn daar dan wel weer het uiterste van. het einde treft een leuke toon.
het idee is best grappig, ik vind ook je stijl daar wel bij passen, maar ik zou proberen er wat meer uit te halen. hoe precies kan ik je zo niet zeggen, maar kijk eens om je heen en probeer wat aan jezelf te werken. gewoon bezig blijven.

lukas15 29-04-2006 09:38

Het gebruiken van namen van goden komt een beetje gemaakt over. Is het nodig om Zeus, én Poseidon, én Hades, én Hera, én Lesbos de revue te laten passeren? Wat voegt dat toe?

Jannekus 29-04-2006 17:05

Het klopt inderdaad dat ik een vrij eenvoudige vorm heb ja. Ik zou het ook anders kunnen doen maar dan wordt het bij mij vaak heel zweverig en heb je geen idee meer wat de samenhang is/waar het over gaat.
Misschien is het te 'verhalerig' omdat ik ook weleens verhalen schrijf. Ik denk dat ik gewoon even een keer een eigen stijl moet ontwikkelen want die heb ik nog niet echt :p

@ Lukas, ik denk dat als je meerdere namen weghaalt dat je dan de humor niet meer zou snappen die ik probeerde (;)) over te brengen.

Maar iig bedankt :)

lukas15 30-04-2006 18:03

Citaat:

Jannekus schreef op 29-04-2006 @ 18:05 :
Het klopt inderdaad dat ik een vrij eenvoudige vorm heb ja. Ik zou het ook anders kunnen doen maar dan wordt het bij mij vaak heel zweverig en heb je geen idee meer wat de samenhang is/waar het over gaat.
Misschien is het te 'verhalerig' omdat ik ook weleens verhalen schrijf. Ik denk dat ik gewoon even een keer een eigen stijl moet ontwikkelen want die heb ik nog niet echt :p

@ Lukas, ik denk dat als je meerdere namen weghaalt dat je dan de humor niet meer zou snappen die ik probeerde (;)) over te brengen.

Maar iig bedankt :)

Aha, het was humor.

Not for Sale 30-04-2006 23:39

Citaat:

lukas15 schreef op 29-04-2006 @ 10:38 :
Het gebruiken van namen van goden komt een beetje gemaakt over. Is het nodig om Zeus, én Poseidon, én Hades, én Hera, én Lesbos de revue te laten passeren? Wat voegt dat toe?
Een allegorie.

Ik vind het een stoer gedicht. Boodschap sterk en duidelijk :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.