![]() |
Waarom geloven?
Aan hen die geloven: Wat is jouw reden om te geloven?
Is het een kwestie van steun zoeken? Of komt het voort uit angst of iets anders? |
Waarom zou je er een reden voor moeten hebben? Als iemand jou een verhaal vertelt en jij gelooft dat, hoef je daar toch ook geen reden voor te hebben? Is toch ook niet uit angst of iets anders? Dat geloof je gewoon en als je iets gelooft, waarom zou je dat dan niet meer willen gaan geloven? :confused:
|
Citaat:
Waarom geloof jij dat, als je van huis vertrekt, je huis er 's avonds weer zal staan ? Niet uit angst of steun zoeken, maar omdat je dat simpelweg weet. Geloven is geen keuze. Elk mens is geboren met een godsbesef; daarnaast weet elk mens dat er meer moet zijn (is) dan het zichtbare, het materiele. Overigens best wel kleinerend naar alle gelovigen toe, zo'n houding, 'als je gelooft, moet je daar een psychologische zwakheid als reden voor hebben'. Fijn. Je kan de vraag ook omdraaien : waarom geloof jij niet ? Ontken je het onvermijdelijke bestaan van God uit angst, of uit onwetendheid, of uit onverschilligheid, of omdat je ouders ook niet in God geloven ? (vaak gehoord argument naar gelovigen : jij gelooft, omdat je ouders dat ook doen. Dat je die redenering ook kan omdraaien 'jij gelooft niet,omdat je ouders dat ook niet doen' ontgaat ze vaak). |
Citaat:
|
Citaat:
I'm backing ya up dude (y) Helemaal mee eens Couldn't agree more! |
Citaat:
|
En er blijven mensen geloven terwijl er steeds meer mensen ongelovig zijn. Misschien hebben zij daar dan wel een reden voor, en misschien een andere dan dat ze wéten dat er een god is, want niemand weet dat. Dus ik vind de vraagstelling van de TS niet eens zo vreemd. Ik denk ook niet dat het denigrerend bedoeld is naar gelovigen, dus.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij het geloof in God is dit niet het geval; door logisch redeneren kom je tot de conclusie dat God waarschijnlijk niet bestaat, tenzij je op een andere manier redeneert dat ik. In dat geval zou ik graag argumenten willen zien. |
Citaat:
Dat jouw 'logische' redenering tot de conclusie zou komen dat God niet zou bestaan, kan zoveel oorzaken hebben, zoals een aanname dat diverse dingen een absolute waarheid zijn, terwijl dat niet te bewijzen is. Dat van iets dat je niet zeker weet, zowel het tegendeel als het feit zelf niet te bewijzen zijn, vormt nou eenmaal een probleem dat je niet met redeneren op kan lossen. op de een of andere manier heb ik het idee dat we deze discussie eerder gehad hebben |
Citaat:
Argumenten als: deze schepping kan niet uit toeval ontstaan zijn, dus moet er een Schepper zijn en vergelijkbare argumenten worden vaak als onzin afgedaan, terwijl ze voor bepaalde mensen volkomen logisch zijn. Daarbij komt nog het feit dat je met logica niet altijd ergens komt. Er zijn mensen -om het hierboven aangehaalde voorbeeld aan te houden- die niet geloven dat hun huis er aan het einde van de dag nog staat, terwijl dit wel logisch te beredeneren is. Deze mensen noemen we paranoide of iets dergelijks, maar het toont aan dat op logica gebaseerde aannames/ideeen/conclusies niet altijd de aannames/ideeen/conclusies zijn die mensen ook aannemen. Op het gebied van geloof zou je dan bijvoorbeeld de openbaring van God aan mensen kunnen noemen; persoonlijke geloofservaring dus; die is niet logisch te vatten, maar wel degelijk een bewijs voor het bestaan van God (vanuit het standpunt van gelovigen althans.) |
Citaat:
Jij gaat er vanuit dat het huis er is, zodra je het niet ziet. Theoretisch heb je (ja, kort door de bocht - het is zondag) enkel je eigen waarneming en je geheugen waardoor je aanneemt dat het huis er is, als jij dat niet ziet. Echter, als ik je op dit moment (ervan uitgaande dat je niet thuis bent) vraag of je huis bestaat, kun jij niet zeggen 'ja' of 'nee'; je weet het niet, dat weet je pas als je thuis bent. maar goed, 'als een blaadje van een boom valt, maar niemand is in de buurt, maakt het blaadje dan ook geluid' is een vraag van gelijke orde als dit; maar je snapt hopelijk mn punt. |
Citaat:
|
Citaat:
De redenering gaat vooraf aan het geloven. Citaat:
Citaat:
Verder: je weet niets zeker. Toch kun je met redeneren tot de conclusie komen dat de ene optie waarschijnlijker is dan de andere. Zo ook met het bestaan van God. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Over of geloven een keuze is of niet:
Ik ben geen expert op het gebied van menselijk gedrag en kan dus ook niet zeggen in hoeverre iets een keuze is. Maar ik heb vaak genoeg gehoord 'ik wou dat ik kon geloven' en dus denk ik dat veel mensen best bereid zijn in God oid te geloven, maar het niet kúnnen. In de meeste gevallen omdat geloven ingaat tegen de ratio. Dan kun je wel zeggen dat niet geloven verstandig, objectief en rationeel is, het blijft onkunde, onkunde om geloof met ratio te verenigen. Andersom geldt het ook: als je een sterk godsbesef hebt kun je dat niet zomaar overboord zetten. Je wilt best meedoen met de wetenschap, maar omdat het botst met het systeem dat je al had, gaat dat niet. Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik geloof dat er een god bestaat, maar ik hoor verder niet bij een religie. Het zou erg handig zijn, ook voor mezelf, om ergens in een hokje geplaatst te kunnen worden. Oók zou het fijn zijn om, lekker wetenschappelijk verantwoord ;) , nergens in te geloven. Maar dat kan ik dus niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet kunt veranderen van overtuiging, maar dat dat wat meer voeten in de aarde heeft dan het simpelweg wìllen. |
Citaat:
Citaat:
Dat verschilt toch echt per gelovige. Het voornaamste waar ik op doelde - maar die discussie wil ik hier niet beginnen - is de aanname dat de aarde ontstaan is uit een oerknal, of op zn minst de aanname dat de mens daadwerkelijk onstaan zou zijn uit een lange reeks, beginnende met eencelligen. Iets wat overigens net zo goed onbewijsbaar is als het bestaan van God, maar wat enkel simpelweg beter past in het moderne eendimensionale westerse denken (iets wat overigens vooral ontstaan is uit de moderne westerse kerk; grappig hoe dat kan gaan.) Citaat:
Je weet niets zeker is min of meer mijn punt; maar geloven is het zeker weten van iets dat je in de ogen van een ander meestal niet zeker kan weten. Dat is simpelweg de hele essentie van een geloof; als we God elke dag een toespraakje op t.v. zouden laten houden, dan is het geen geloof meer, maar een algemeen aanvaard feit. Mijn punt : jouw aanname dat God niet bestaat, heeft geen invloed op a)mijn geloof dat God wel bestaat en b)het bestaan van God. (net zo min als wanneer jij gelooft dat ik niet besta, ik op zou houden te bestaan.) @morgan : ik vermoed toch dat je een uitzondering bent (no offense). de meeste mensen hechten stiekem toch enige waarde aan horoscopen; de meeste hebben weleens een kerk bezocht; de meeste vinden mediums e.d. toch wel erg interresant; etc. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat jij je ooit af zal vragen wat er nog meer is, met de zekerheid dat er nog meer moet zijn. Is het niet nu, dan is het volgend jaar of over tien jaar wel. @Flijn : als gelovige denk ik niet dat ik iemand anders kan 'laten geloven' of zo. Ik kan ervaringen en meningen delen, maar meer niet. Maar uiteindelijk zal iemand zelf 'tot inzicht' (dat klinkt denigrender dan bedoelt, echt waar) moeten komen. Overigens hoeft geloof wat mij betreft echt niet tegen de ratio in te gaan; hooguit gaat geloven in tegen de denkbeelden van je omgeving en je cultuur, maar geloven kan wat mij betreft juist heel rationeel zijn. Overigens, hoewel ik zelf wel lid ben van een kerk, denk ik dat de identiteit van de gelovige 'm niet zit in het wel of niet lid zijn van een kerk, of het wel of niet bezoeken van kerkdiensten, maar in het geloof en het gedrag van die persoon. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik beweer niet dat je bij je geboorte al een daadwerkelijk geloof zou hebben. Ik bedoel, dat bij geloven het 'weten' pas komt na het 'geloven' - iets dat in onze westerse samenleving steeds minder begrepen wordt, en dat is erg jammer, vind ik. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik geloof in Allah zoals een blinde gelooft in de zon.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nogal naïef alleen om dat zoeken gelijk te stellen aan het hebben van een godsbesef. |
ik heb niet perse een reden om eeuwenoude volksverhalen op schrift als waar te beschouwen, maar allicht is er een kern van waarheid.
|
Om eerlijk te zijn vind ik het geloven in elfjes, draken en andere "fantasiefiguren" minder onlogisch dan het geloven in een god. :) In mijn ogen is de kans ook groter dat er "fantasiefiguren" bestaan, dan dat er een god bestaat.
|
Ik weet niet echt waarom ik geloof. Ik ben altijd wel met het geloof opgevoed/opgegroeid maar ik heb me er nooit zo heel erg in verdiept.
Ik denk dat ik nog niet eens de helft van de bijbel weet, de verhalen. Toch geloof ik in God. Eigenlijk weet ik dus niet precies in welke God ik geloof, omdat ik er maar zo weinig over weet.. Maar toch geloof ik. Het geeft me een heel fijn gevoel als ik aan God denk en het idee dat ik niet in God zou geloven vind ik best eng.. Ik kan gewoon niet echt anders. Ik heb ook vaak het gevoel dat dingen gebeuren omdat God dat zo bepaald heb (in mijn omgeving en dingen die met mij te maken hebben). Ook dit vind ik een erg fijn idee omdat ik daardoor altijd het idee heeft dat het een rede/ nut heeft. Ook de minder fijne dingen zorgen dus altijd voor iets beters. |
Citaat:
Dat is wat voor mij geloven inhoud althans.. |
Citaat:
|
ik vond het zo'n prettig idee dat ik besloten heb te gaan geloven en daarbij ben ik door de hogere machten geholpen.
|
Geloven is gewoon regels uit de bijbel die in het algemeen goed zijn en voor een goed leef klimaat vormen na te leven.
|
Citaat:
(Leviticus 20:9) |
Citaat:
ik geloof liever in de woorden van Jezus |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind het domme woorden die je hier uit, ik mag dan nog niet zo heel oud zijn (15jaar) maar ik heb wel door dat de bijbel een boek ik vol met wijze woorden. De voorbeelden zijn niet altijd goed, en sommige verhalen staan mij ook niet aan maar uit elk verhaal kun je les trekken en een symbolische betekenis vinden. En daar gaat het om |
Heel hoopvol, Snees en Nippel, maar het merendeel van de christenen die hier discussie voeren hangen zélf op zo'n manier aan de bijbel, claimen dat het het woord van God is en alles erin nageleefd moet worden, maar vergeten daarbij geboden die niet in onze moderne christelijke cultuur passen (al dat gestenig enzo). En tja, als iemand op zo'n letterlijke manier vanuit de bijbel gaat redeneren, dan kun je weinig anders dan op dezelfde manier antwoorden...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens is de bewering dat de wet uit het OT buiten werking is veel te vaag en sterk geïnterpreteerd. Erg dubieuze bewering en ook niet echt een geldige verdediging als we zien dat genoeg grote stromingen zich baseren op standpunten uit het oude testament. |
Citaat:
|
Het geloof is voor iedereen anders, en voor iedereen uniek.
zelf ben ik christelijk (niet zo opgevoed, mijn ouders zijn allebei niet gelovig) maar sinds enige tijd ga ik wel naar de kerk. en ik ben al langer met het geloof bezig. God is niet alleen iemand voor moeilijke tijden. God is er altijd voor je, Hij neemt je, zoals je bent. met al je slewchte en al je goede kanten. Hij ziet alles van je, ook al je zonden. God weet wat je bedoelt, terwijl dat op andere mensen hopeloos verkeerd kan overkomen. God is iemand die meer van je houdt, dan wie dan ook. In Gods ogen ben jij (iedereen dus) een ontzettend belangrijk persoon. een mooi persoon voor wie Jezus is gestorven. En God is ook degene van wie ik het meeste hou. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wat heel vaak ook nog wordt gezegd is dat sex voor het huwelijk absoluut niet kan bij een christen, maar dat is de laatste jaren echt wel anders geworden! zolang wij ons aan de tien geboden houden en respect hebben voor God en onze medemens, en oprecht berouw hebben voor onze zonden, dan is er niets aan de hand. maar zoals ik al zei, geloof is voor iedereen verschillend. De ene gelooft dat Jezus is gestorven voor zijn eigen zonden, wat mij overigens sterk lijkt, en de ander gelooft dat Jezus is gestorven voor onze zonden. |
Citaat:
|
sinds het moment dat mijn moeder erg ziek was, de artsen haar geen hoop meer gaven en we afscheid hebben moeten nemen. en ze op onvoorklaarbare wijze toch heeft overleeft :D
als dat niet genoeg getuigt dat er een Here God bestaat... |
Citaat:
|
Citaat:
Op dezelfde manier kan ik er ook wel volstrekt willekeurige zaken bij pakken en roepen dat die mensen standpunten bewijzen. 1-Gister at mijn hond een kluif op. 2-sluitend bewijs dat god niet bestaat!!! Het moge duidelijk zijn dat dat geen geldige argumentatie is, niet? :) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42. |