![]() |
Het motiveren van het personeel
Eerst even wat informatie:
Ik werk in een supermarkt als afdelingschef van de afdeling kruidenierswaren en ben daarbij ook assistent filiaalmanager. Ik ben begonnen als vakkenvuller en binnen het bedrijf opgeleid voor deze functie. Het probleem is dat het overgrote merendeel van het personeel niet gemotiveerd genoeg is om het werk goed te doen. In de praktijk komt het erop neer dat er maar wat aangeklooid wordt. Niemand voelt zich echt betrokken bij de winkel. Mijn vraag aan jullie is hoe ik ervoor kan zorgen dat het personeel wel gemotiveerd raakt? Als er iets niet duidelijk is of je wilt wat voorbeelden hebben ofzo dan laat je het maar weten. Bij voorbaat dank. |
Extra belonen voor goed werk (werknemer van de maand een bonus oid) en ook complimentjes geven als ze iets goed doen. Dat ze het idee hebben dat ze wel gewaardeerd worden.
Tegelijkertijd ook aanspreken als ze iets verkeerd doen, niet meteen afkafferen, gewoon vriendelijk uitleggen hoe het wel moet, eventueel zelfs nog voordoen. Bedrijfsuitjes doen het ook altijd goed om een (betere) band te scheppen tussen werkgever/werknemer. Iemand die zich goed voelt levert meestal goed werk :) Zorg er dus voor dat het personeel tevreden is. Natuurlijk heb je er altijd tussen zitten die het gewoon geen moer kan schelen allemaal, daar doe je niets aan... ontslag geven ze vaak ook niets om (ik ken wel van dat soort figuren :P) Je moet natuurlijk ook niet over je heen laten lopen door een paar van die vakkenvullertjes :P Zorg dat je autoriteit uitstraalt, maar toch vriendelijk bent. Als je een beetje gaat lopen schreeuwen, of alleen maar iets zegt als ze wat verkeerd doen, dan zullen ze snel zoiets hebben van stik er maar lekker in (ik wel iig :o). Het is al laat, hoop dat het niet TE warrig is :P |
Nooit schreeuwen, foutste wat je kan doen.
Als ze iets fout doen, recht in de ogen aankijken en dat dan zeggen. Zorg voor een goede sfeer, zeg altijd goededag, ook als ze weggaan, etc, altijd positief blijven. |
idd vooral zorgen voor een goede sfeer. als mensen het leuk vinden om naar het werk te komen, dan doen ze hun werk ook wel goed.
als iets niet goed gaat natuurlijk altijd meteen een oplossing aandragen. bonussen en "werknemer van de maand" moet je pas invoeren als de sfeer al goed is; niet als schijnheilig "kijk wat is het gezellig"-middeltje. |
wat er al gezegt is bedrifjuitjes, borrels dat soort dingen helpen bij een goede sfeer, een geode sfeer helpt enorm voor betrokkenheid
|
Na het werk eventjes de kroeg induiken is ook wel leuk. Af en toe rondje geven.
|
Citaat:
In sommige gevallen kan het beter zijn om een relatie met het personeel niet uit te breiden tot een persoonlijke relatie, het puur zakelijk houden dus. Wat wel zou kunnen is bijvoorbeeld het toestaan dat iedereen wat te eten/drinken mag nemen na dienstijd (zodat ze bijvoorbeeld een biertje kunnen nemen voor het uitgaan). |
Kan, in iedergeval op mijm werk is het wel zo, maar dat is ook een kleiner team. En werk je gemiddeld 12 uur met elkaar op een dag.
Dan zie je het toch allemaal anders. |
Citaat:
Wat barryK zegt klopt ook doe eens een bertje na het werk is bij ons erg geslaagd geweest tot onze nieuwe Supermarktmanager dat niet meer wou. erg jammer altijd erg gezellig geweest |
Hygiënefactoren (term uit de arbeidspsychologie, heeft niet per se met hygiëne te maken) zorgt voor een goede tevredenheid en motivatie. Zorg dat nodige dingen (schoonmaakmiddelen, koffie, thee, sanitair, werkkleding, scherpe scharen, pennen, potloden etc.) aanwezig en heel zijn.
Persoonlijke factoren: zorg dat je de namen van mensen kent en vraag zo af en toe hoe het gaat. Ben jij betrokken bij hen, dan merken ze dat en zijn zij meer betrokken bij jou, zowel persoonlijk als onderdeel van hun werk. Maak duidelijke afspraken. Mensen kunnen hun werk pas goed doen als ze weten wat er van hen verwacht wordt. Maak ook duidelijk welke zaken prioriteit hebben: waar dingen vaak fout gaan kun je eens een projectje beginnen. Zet jezelf er dan voor in en laat mensen weten wat zij kunnen doen. Voorbeeld: ik werk in een winkel waar waardepapieren verkocht worden. Een tijd geleden waren er aan het eind van de week vaak verschillen. Om dit beter bij te houden heeft de filiaalmanager een administratiesysteem bedacht om te controleren op welke dagen het fout gaat. Wij houden dit bij en dit geeft ons een beetje extra verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Wees zelf ook open en soepel. Ik merk persoonlijk dat als ik zelf een dagje vrij kan krijgen wanneer ik dat wil, ik ook meer gemotiveerd ben om eens voor anderen in te vallen wanneer dat nodig is. |
Citaat:
|
Iedereen is gelijk.
|
Niet te beroerd zijn zelf mee te helpen, vooral als het druk is. Zo kun je ook het goede voorbeeld geven.
|
Hoor je zoiets niet te leren?
|
Gewoon de grootste nietsnutten eruit gooien, dan goed personeel aannemen en daarmee vanaf 0 beginnen.
Lullig voor degene die eruit vliegen maar dan moeten ze maar goed hun best gaan doen. Je begint gewoon met evaluatiegesprekken, daarin geef je aan dat er wat moet veranderen (laatste waarschuwing) binnen een maand geen verandering dan de bijl erin. |
Citaat:
Verder is het niet zo makkelijk om mensen met een OT contract te dumpen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.