Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Plato, hoe denken jullie hierover? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1405047)

My Info 04-05-2006 18:51

Plato, hoe denken jullie hierover?

Ik citeer 'Het goede is niet datgene wat nuttig is of genot brengt. Het is orde waarin de mens inzicht verwerft als hij zijn driften kan weerstaan, ascetisch leeft en zijn lichaam aan zijn ziel onderwerpt. Het goede is het hoogste van alle ideeen en staat dus boven de waarheid. Het is een doel waar wij allen naar streven'.

Ik moet hieraan gelijk denken aan utopische-gedachten. Maar zouden de mensen hiervan gelukkiger worden, en beter kunnen leven met elkaar? B.v 'driften', dat is toch een geheel natuurlijke emotie? Zouden wij dat dan moeten weerstaan? Sterker nog, ik denk dat dit soort emoties op bepaalde momenten juist goed zijn.

Kazet Nagorra 04-05-2006 20:06

Het goede bestaat als je het definieert.

Halogeen 04-05-2006 21:21

Vind je het niet onmenselijk dat driften ons beheersen? :)

My Info 04-05-2006 23:08

Citaat:

Halogeen schreef op 04-05-2006 @ 22:21 :
Vind je het niet onmenselijk dat driften ons beheersen? :)
Maar beheerst het ons dan? Mij niet iig. Zolang het je leven niet beheersen zal, is er toch geen probleem? Dat moet toch en toe kunnen?

Met mate ;)

My Info 04-05-2006 23:09

Citaat:

Mephostophilis schreef op 04-05-2006 @ 21:06 :
Het goede bestaat als je het definieert.
Is dat niet met alles het geval? :)

Kazet Nagorra 05-05-2006 09:43

Citaat:

My Info schreef op 05-05-2006 @ 00:09 :
Is dat niet met alles het geval? :)
Ja, daarom vind ik dit soort discussies ook zo slaapverwekkend. Plato vond X goed, boeiend.

Snees 05-05-2006 11:07

Citaat:

Mephostophilis schreef op 05-05-2006 @ 10:43 :
Ja, daarom vind ik dit soort discussies ook zo slaapverwekkend. Plato vond X goed, boeiend.
Om jou wat op te fokken ;): met een beetje interpreteren kan je onze 'hemel' als een variant op Plato's 'goede' zien. Sommige parallellen zijn duidelijk: het zijn werelden die alleen toegankelijk zijn als je goed leeft en je driften weerstaat (al is bij Plato de drempel hoger), het zijn werelden waar we alleen een abstract beeld bij hebben, de werelden zijn voor ons gevoel 'boven' ons geplaatst (het opstijgen uit de grot).

Snees 05-05-2006 11:10

Citaat:

My Info schreef op 05-05-2006 @ 00:08 :
Maar beheerst het ons dan? Mij niet iig. Zolang het je leven niet beheersen zal, is er toch geen probleem? Dat moet toch en toe kunnen?

Met mate ;)

Met mate? De gemiddelde mens is een sucker voor zijn driften. Drie keer per dag weldadig eten en tussendoor snacken, constant de aanwezigheid van anderen opzoeken (het liefst bij grote evenementen), jezelf wekelijks met een stoot gif verdoven, permanent je gedachten uitschakelen achter het kijkkastje... Volgens de Stoa kunnen alleen echt grote zielen een klein beetje verleiding verdragen.

My Info 05-05-2006 14:42

Citaat:

Mephostophilis schreef op 05-05-2006 @ 10:43 :
reageer dan niet! Ik vind het wel intressant. Jou reactie alleen niet!

squat 05-05-2006 22:13

Dan begrijp je waarschijnlijk niet wat hij zegt. Hij voegt wel degelijk iets tot de discussie toe. De definitie van goed is subjectief en verwerpelijk. De hele discussie is verwerpelijk.

Dame Blanche 05-05-2006 22:29

Zolang driften weerstaan moeten worden zijn er nog steeds driften, anders hoefde je ook geen weerstand te bieden. Ik vind driften inderdaad natuurlijk. Maar misschien is hun doel wel dat het najagen van deze driften niks blijvends oplevert. En met deze kennis laat je steeds meer driften los en dan blijft misschien 'het goede' over.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16.