![]() |
Ik kan het onderwerp echt niet omschrijven
Je hebt 2 dingen
1. Denken dat er iets is 2. Dat er echt iets is. Dat kan gevoelsmatig zijn maar ook gewoon iets concreets. *Zou het niet gevaarlijk zijn om er veel over te praten?? : -Als je veel dingen hoort over hoe mensen zich voelen op bepaalde momenten of met bepaalde dingen, beïnvloed dat dan niet meteen je denkwijze??? Ik geef een voorbeeld: Ik voel me harstikke vrolijk en ben weeste skaten, ik kom terug en lees op een forum dat je je na het skaten altijd ellendig voelt. Wordt je eigen denkwijze dan zo beïnvloed dat je dat dan zelf gaat denken terwijl dat helemaal niet zo is??? Misschien een beetje een vage vraag/verhaal maar ik vraag me af wat jullie hiervan vinden!!?? |
ik denk wel dat als je bv. op die skateplek bent en iedereen daar verveelt zich, voelt zich klote, vind er niks aan etc. dat ook al vind jij 't wel leuk, je een sterk persoon moet zijn om 't ook leuk te blijven vinden.
maar 'k weet niet of dit 't zelfde is als jij bedoelt :) |
secundair trauma ofzo heet dat. ik heb een of andere forumbaas daar ooit al es een mooie uitleg aan zien geven: moge hij/zij dat ajb ff opnieuw doen, ik wil ht ook wle horen
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
al zal 't je in bepaalde groepen wel de kop kunnen kosten als je je anders gedraagt als de rest :/ soort van uitleg; Waarom zou jij je in dat andere voorbeeld slecht gaan voelen, omdat een ander dat wel doet. Het is toch mooi dat je er plezier in hebt? :) maar als je bv. naar een begravenis gaat en je bent harstikke blij op de een of andere manier, is 't toch wel zo netjes je wat minder blij op te stellen.. en je mening niet altijd proberen door te drammen, je hebt anderen nodig.. maar volgens mij begrijp ik 't niet helemaal.. want in je eerste stukje heb je 't over dat je beinvloed wordt zonder dat je 't echt door hebt en hier over dat je kunt kiezen, laat ik me beinvloeden of niet :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
wat je hier boven zegt heb je helemaal gelijk in vind ik.... |
Oh.. hoe bekend klinkt me dat in de oren!
Daar heb ik dus owk al over na zitten denken. Iemand zit in een soortgelijke situatie als jij, en doet iets.. dan denk je, moet ik neit hetzelfde doen, ookal wil je dat misschien helemaal niet.. Ja, ik ben er dus achter gekomen dat een scheiding van ouders van iemand die op dat moment zelf een relatie heeft, zo goed als altijd onzekerheden geeft in diens relatie. Wat dus bij mij ok gebeurde.. Dit heeft volgens mij te maken met hezelfde idee, dat de liefde van de ouders niet meer werkt, en je dan ineens ook gaat twijfelen aan je eigen liefde, ookal was daat niets mis mee.. Sja, volgens mij moet je daarmee leren omgaan, en is het eigenlijk heel slecht je zo te laten beïnvloeden. Je moet vanuit je eigen gevoel handelen. Dit betekent niet dat je er helemaal niet over moet praten. Je moet alleen geen advies vragen: wat moet ik doen? of wat zou jij in een dergelijke situatie doen? Maar er een gesprek over hebben, wat je afwegingen zijn enzow, en daar een beetje met een ander over filosoferen kan je helpen om inzicht te krijgen in je eigen gevoelens, en duidelijkheid te kunnen trekken uit je eigen gevoelens. Maar het is heel moeilijk om zo een gesprek te voeren, zonder dat de ander gaat zeggen ik zou dit of dit doen. Maar goed, het komt dus volgens mij veel voor, maar je moet je er niet door laten beinvloeden. Jouw gevoel vertelt jou wat juist is, als je hier maar naar durft te luisteren. |
Ja, en dan nog iets trouwens..
is het niet ook zo dat je dus ook plaatsvervangend pijn kan hebben, net zoiets als plaatsvervangende schaamte.. Zo heb ik bijv. net gehoord dat de vriendin (ze wonen zelf al samen) van een jongen die ik ken is vreemdgegaan (alles behalve het, 2 weken lang).. Dit doet mij ook heel erg pijn.. Is dit niet een beetje hetzelfde idee? |
Citaat:
sorry, ik begrijp niet precies wat je bedoelt, verklaar je eens nader svp..... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41. |