![]() |
hoe zit het met vrijstelling op het diploma?
Hoi,
Volgend jaar wil ik een 1-jarige vwo top opleiding gaan doen en op deze manier krijg ik vrijstelling voor de vakken anw, maatschappijleer en geschiedenis. Mijn vraag hierover is: hoe komen deze vakken op mijn vwo diploma te staan? Wordt er hierbij gekeken naar je eindpunt op de havo of is dit voor iedereen gelijk? Hopelijk zijn hier mensen aanwezig die havo en vwo beide hebben gedaan en mij meer kunnen vertellen over de manier waarop dit wordt gedaan. kus, Monique |
Ik snap niet waarom je daar vrijstelling voor krijgt... Maar goed, volgens mij komt er gewoon je havo-cijfer te staan... Zonder een vermelding verder.
|
Is dat niet een beetje vreemd? Op de havo zijn er toch andere eindtermen en toetsen?
|
hey,
ik wil ook volgend jaar vwo top gaan doen op een roc hier in de buurt ben er nu druk mee bezig. ik hgeb ook vorig jaar mijn havo diploma gehaald, maar daardoor krijg je toch geen vrijstellingen? |
Citaat:
Volgens mij komt er op je diploma een streepje of "vrijstelling" te staan, omdat je geen cijfers hebt voor die vakken op VWO niveau. |
Ik vind die vrijstellingen anders wel logisch
Toen ik namelijk in de 4e klas zat sloot ik ANW/Maatschappij af. Als je na de Havo naar het VWO gaat stroom je in in de 5e klas, waarbij je dus ook geen les meer krijgt in die vakken. |
Citaat:
|
'Vrijstelling' of een afkorting hiervan, komt uiteindelijk op je lijst.
|
Citaat:
Het zijn SE vakken, daar springen ze altijd wat makkelijker mee om. Ook gaat het volgens mij meer om het aantal SLU dan om het niveau. De vrijstelling voor geschiedenis vind ik overigens wel raar, want op in 4 en 5 HAVO heb je geen Geschiedenis in het algemene deel. Dus dat heb je dan wel echt gemist. |
Naar wat ik gelezen heb krijg je die vakken niet op je lijst, maar slechts de basis vakken van het vwo op vwo niveau, en meer niet.
Maar ik heb er verder geen verstand van. :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een overgang naar vwo moet wel te doen blijven. |
Citaat:
Ik ken een meisje dat in de 3e klas naar Nederland kwam, en C&M deed. Alleen omdat ze nooit frans had gehad, kreeg ze daar vrijstelling voor. (Het was niet meer in te halen). |
Citaat:
Het is een verplicht vak, waarom zouden dan zoveel mensen dat niet hoeven doen? |
Citaat:
Maar ik denk dat mensen hier het verschil tussen maatschappijleer 1 en 2 over het hoofd zien? |
Citaat:
Volgens mij doet havo ook meer voor maatschappijleer in éénzelfde tijd. (één les jaar bij ons). Ze doen toch ook Criminaliteit en Rechtstaat? En dat doet VWO niet. Alle mensen die overstappen van VWO naar HAVO moesten namelijk die module extra doen bij ons op school. |
Citaat:
Toen ik op de middelbare school zat, was geen ml 1 en 2, alleen één totaal vak. |
Citaat:
kus |
Citaat:
|
Citaat:
Het lijkt me wel duidelijk dat we hier het antwoord niet weten. Dus ik zou een andere informatiebron zoeken (lees:bellen naar een ROC oid) Offtopic: Bij ons op school was maatschappijleer1 een vak in het algemeen deel bij HAVO en VWO. Dit vak was op beide niveau's vrijwel gelijk, alleen werd het niet tegelijkertijd gegeven. Maatschappijleer-1,2 kon je kiezen in je vrije deel, daar weet ik bijna niets over, want dat heb ik niet gevolgd. Op de HAVO heb je geen geschiedenis in het algemeen deel, maar wel in het profieldeel bij CM en EM. Geschiedenis1 op 't VWO stelt overigens vrij weinig voor (in mijn tijd iig). |
Citaat:
En of er op vwo niveau getoetst werd? Tja, ik vond het allemaal erg makkelijk, heb maatschappijleer met nog net geen 9 afgesloten, maar sommige klasgenoten hadden er wel moeite mee, dus ik denk het wel. |
Citaat:
|
Citaat:
Iedere school heeft weer andere regels, dat is duidelijk. |
Citaat:
|
Bij een vrijstelling komt er geen cijfer op je cijferlijst te staan maar de vermelding dat je een vrijstelling hebt voor dat vak.
|
Citaat:
Gefeliciteerd trouwens ;) |
Citaat:
|
Leer eens lezen, dit antwoord was al eerder gegeven. :p
|
Citaat:
Nou snotneus zullen we het hierbij laten en elkaar lekker met rust laten? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
mmmmmm, nou ja ver van mijn plek om hier een moderator op zijn fouten te wijzen, aangezien ik dan oftopic ga.
Maar alsnog ik doe het toch. Ten eerste, was het idd fout van monique om haar een snotneus te noemen. Dat geef ik haar mee. Maar de reactie dat zij zelf oftopic zou gaan is omgegrond. Verder moet een mod ook zijn fouten toe kunnen geven. En eerlijk gezegt zit ik me af te vragen waarom je moderator bent geworden. En als je me hiervoor bant geef je me gelijk over het feit dat je er niet tegen kan op je eigen fouten gewezen te worden. Nu even terug ontopic. Er komt idd een streepje te staan, ik heb ook vavo gedaan. En ik had dus ook een aantal vrijstellingen |
Citaat:
|
Citaat:
Als iemand behoefte heeft om een verder discussie te openen over het niveau van vrijstellingen en het verschil tussen havo en vwo, mag die een nieuw topic openen. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21. |