Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Niet dat het klopt, en juist daarom. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1405678)

xineof 06-05-2006 02:50

Niet dat het klopt, en juist daarom.

http://i5.photobucket.com/albums/y16...HINESEGIRL.jpg

CSN 06-05-2006 12:09

Eerste indruk: Wat een bijzondere lay-out, met de vier plaatjes, de doorzichtige achtergrond bij de tekst. Ik vind het op het eerste gezicht erg geslaagd, maar weet nu nog niet hoe de afbeeldingen in verband staan tot het gedicht. (het is wel vervelend dat ik geen zinnen kan kopieren :o )

De rijm van de eerste twee regels vond ik niet zo mooi, klonk een beetje geforceerd, maar dat komt doordat ik het woord 'nukkig' niet zo vaak gebruikt zie, want in de rest van je strofen komt de rijm wel goed uit en vind ik deze helemaal niet geforceerd.

"Want bij een bron heeft niemand dorst" is echt een prachtzin. De 'hij' is de bron en de 'zij' drinkt van hem, waardoor het hart als zijde voelt?

De volgende schuingedrukte zin vind ik wat moeilijker te interpreteren. Wil je zeggen dat ze het verschil (in rijkdom/stand) eerst moeten overbruggen (de vorst) voor het water (liefde) kan stromen?

In de derde strofe worden de (Chinese) plaatjes duidelijk; de kleine voetjes / figuurtjes borduren. Hoe kleiner haar voeten, hoe meer kans ze heeft met die man te mogen zijn. Bij de vogels denk ik aan nachtegalen. Die zin is trouwens heerlijk ambigu: Zitten de vogels achter tralies (als ik me Chinese vogels indenk zitten ze altijd in een kooi) of is ze zelf gevangen? Het is een tragisch einde, maar ik hou daar wel van. 'maakt van gedachten loden kogels' is ook een prachtzin en erg treffend.

Misschien moet ik het boek waar je het gisteren over had eens gaan lezen.

vidaaa 06-05-2006 13:57

Ik vind het gedicht hele sterke en mindere zinnen (regels) hebben.

De 4e, 8e, 13e en 14e regel zijn echt heel goed vind ik.
De 2e en 10e regel lijken naar het einde toe heel erg gemaakt om het maar te laten rijmen. De andere regels hangen er een beetje tussenin. De layout is vet :)

LiefsvanHier 06-05-2006 16:12

Ik vind het zo leuk dat de schuingedrukte zinnen óók bij elkaar passen, in mijn ogen dan. Leuk gedaan bij je ehm, plaatjes? Afbeeldingen :o. Soms vind ik het jammer dat je rijmt, maar het heeft wel wat. :).

marrel 06-05-2006 20:02

Ik vind het een hele mooie vorm met herhaling en de rijm ook van de laatste regels telkens. Er zitten hele mooie zinnen in, voornamelijk die laatste telkens.

Reynaert 06-05-2006 21:11

Waarom soms de hoofdletters na de leestekens dubbele punt en puntkomma?

De vorm vind ik echt heel tof, ik denk dat ik zelf ook eens zoiets wil maken. Zelf gemaakte plaatjes/foto's? Ik vind het ook mooi hoe de zinnen bij de plaatjes kunnen passen zonder dat het gemaakt of cliché wordt. Verder ben ik het wel met vidaaa eens dat er sterke en minder sterke zinnen in zitten. Komt denk ik ook door het rijmschema waar je zo strak aan voldaan hebt. Soms lukt het je om dat zo te doen dat het niet opvalt, maar andere keren stoor ik me er toch aan (zoals inderdaad bij regel 2, bijvoorbeeld).

dromenvanger 07-05-2006 17:50

door traliewerk begroet ze vogels (y)

ik vind het eigenlijk een mooi gedicht, maar zou het mooier vinden als het niet zo strak gerijmd enzo was. Want dat maakt het soms zo geforceerd om te lezen.

En het kostte me tijd om het proberen te snappen, maar ik ben daar meestal redelijk traag in :)

*nerwen elensar 08-05-2006 09:51

Leuk met die foto's erbij. De inhoud vind ik wel mooi maar soms is het jammer van de rijm. Het zit wel knap ineen hoe die schuingedrukte zinnen rijmen. Maar de rijm in het begin van iedere strofe daar stoor ik me wat aan omdat die nogal vrij expliciet naar voor komt.

Orpheus 09-05-2006 19:20

Loopt leuk,

Maar wat een vreselijke interpunctie!
Achter elke versregel maar een teken
erbij gezocht waardoor je het gedicht
in zichzelf op weet te sluiten en de lezer
geen ruimte laat enjambement te ontdekken
in een statisch geheel.

Doet me denken aan poëziewedstrijden
waar je zo de schoolgedichten uithaalt met
een keurige opzet, geforceerde rijm en
gesloten stellingname. Jammer.

Rita Pavlovic 09-05-2006 19:48

Citaat:

Orpheus schreef op 09-05-2006 @ 20:20 :
Loopt leuk,

Maar wat een vreselijke interpunctie!
Achter elke versregel maar een teken
erbij gezocht waardoor je het gedicht
in zichzelf op weet te sluiten en de lezer
geen ruimte laat enjambement te ontdekken
in een statisch geheel.

Doet me denken aan poëziewedstrijden
waar je zo de schoolgedichten uithaalt met
een keurige opzet, geforceerde rijm en
gesloten stellingname. Jammer.

Waarom maak jij gedichten van je commentaar...?

Ik vind je zinnen allemaal apart heel erg mooi, ze hebben 'persoonlijkheid' en spreken echt voor zich, maar zo als geheel vind ik het ook wel een beetje heel erg in een vormpje gegoten. Het verliest daardoor een beetje aan kracht.

Ik vind je illustraties erbij geweldig. Inderdaad absoluut niet overdone, het pást gewoon.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.