![]() |
Hoofdgedachte van 'Twee vrouwen'
Ik ben een leesverslag van 'Twee vrouwen' van Harry Mulisch aan het maken, en ik heb geen idee wat de hoofdgedachte van het boek is :)
Moet je die altijd zelf bedenken of kan het ook gewoon een zin uit het boek zijn? Alvast bedankt :) |
Lesbiennes zijn altijd heet. (y)
Verder, kun je wel zelf verwoorden, denk ik zo. |
leraar: 'dus vertel ons eens joske, wat is nu de hoofdgedachte van dit boek?'
Jos, zelfverzekerd: ' Wel meneer; dat lesbiennes heet zijn.' leraar: ' Euhmm Jos ik denk dat je dit boek beter eens opnieuw leest want de hoofdgedachte ligt net iéts dieper.' Jos, verontwaardigd nu: 'Maar meneer ú bent het die het boek beter moet lezen! Ik heb dit antwoord recht van het letteren forum van scholieren.com!' leraar, een beetje rood aangelopen: 'Wel Jos, ik denk dat het algemeen geweten is dat die gasten van het letterenforum dikke prutsers en schrijvers van het derde knoopsgat zijn! Ga nu naar je plaats! Of beter, naar de directeur voor een hartig gesprek met de schoolpsycholoog! De jeugd van tegenwoordig ziet echt in álles seks!' Jos stormt diep beledigd en totaal stuurloos nu hij zijn enige zekerheid in het leven (dat het letterenforum altijd gelijk heeft) kwijt is de deur uit. Zijn leven is sindsdien nooit meer hetzelfde geweest... Dit stukje literatuur dus maar om aan te tonen dat zulke antwoorden leerkrachten niet ehct bevallen :D |
:D hehe
|
De hoofdgedachte is 'als je zonder goede reden je boek volstopt met verwijzingen naar een oude mythe, denken mensen dat je intellectueel bent en schrijf je literatuur'.
|
Het was dan ook niet serieus.
Bovendien, ik denk dat ik die leraar zou kielhalen. Ik heb zelf Twee Vrouwen niet gelezen, maar de verslagen op deze site zullen je ongetwijfeld verder kunnen helpen! :) |
Citaat:
|
Citaat:
?? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
[/naamzoek-handleiding] |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Principiëel ben ik tegen het helpen van dit soort acties, maar ja, je bent een meisje en ik discrimineer. (y) |
Citaat:
dat valt me van je tegen hoor :o |
Citaat:
|
Volgens mij klopt die hoofdgedachte niet. Ik heb dat boek wel gelezen, maar wat hoofdgedachte was kan ik me niet herinneren. In ieder geval was de homoseksualiteit weliswaar een belangrijk onderdeel van het boek, maar het ging er niet om.
Maar zoals ik al gezegd had zit het vol verwijzingen naar een oude mythe, namelijk die van Orpheus en Euridyce. Het is soms een soort hervertelling, maar dan met de twee vrouwen in de hoofdrol. Ik zou het meer in die richting zoeken. Maar ik weet sowieso niet precies wat er met 'hoofdgedachte' bedoeld wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
"Zo. En nu ga ik een boek schrijven over homoseksualiteit. Homoseksualiteit en niks anders...!" |
Citaat:
|
Citaat:
|
mij is wijsgemaakt dat het gaat om hoe-heet-ze en haar moeder,
dat ze zich nooit los heeft kunnen maken omdat ze zelf geen kinderen kan krijgen. maar als ik dat nu zo opschrijf lijkt het weer nergens op te slaan.. :confused: |
“wie op de troon van de schepper gaat zitten en wil ingrijpen in leven en dood, sluit een pact met de duivel.”
|
Citaat:
En laat s.com daar nu een aardig boekverslag van hebben.:) http://www.scholieren.com/boekverslagen/15378 Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:40. |