![]() |
[Wiskunde]Functie met twee variabelen
ik moet een functie van twee variabelen tekenen, maar ik weet niet hoe.
z=1-sqrt(x2+y2) ik stel eerst z=0 dan krijg ik voor x en y sqrt(0.5) dus snijpunt is (sqrt(0,5),sqrt(0,5),0) dan stel x=0 z=1-y stel y=0 z=1-x hoe moet ik verder? |
|
Hoezo heb je daar niets aan, moet je het met de hand kunnen tekenen?
|
yep, daar gaat de paragraaf over
|
Dan is het inderdaad een goed idee om x en y eens gelijk te stellen aan 0 en kijken wat je in die vlakken krijgt. Je oplossingen daarvan zijn wel fout, herinner je dat sqrt(a²) = |a| en niet a. Wat krijg je dus in het xz-vlak en in het yz-vlak?
Stel daarna z gelijk aan 0, of meer algemeen kijk eens op een hoogte z = a. Wat krijg je voor krommen in die xy-vlakken op hoogte z = a? Ten slotte, wat is de top en wat voor een figuur heb je dus? |
ok,
als x=0 dan z-1=|y| dus z=y+1 en z= -y+1 als y=0 dan z=x+1 en z=-x+1 deze twee lijnen teken ik dan in xz- en zy-vlak ik stel nu z=0 dan krijg ik een vergelijking van een cirkel. met straal 1. dus in xy vlak krijg ik cirkels. Mijn tekening lijkt helemaal niet op de tekening van maple:) |
Citaat:
|
z=y+1 voor y>0 en z= -y+1 voor y<0
z=x+1 voor x> 0en z=-x+1 voor x<0 |
Waar komt dat teken van die 1 toch steeds vandaan? Daarnet was het z-1 terwijl dat z+1 moest zijn en nu schrijf je in het andere lid +1 terwijl het daar -1 moet zijn. De opgave was toch z=1-sqrt(x²+y²) he?
|
Citaat:
Voor z=c geldt: sqrt(x²+y²)=1-c, dus x²+y²=(1-c)². Meetkundig stelt dit een cirkel met middelpunt O en straal 1-c voor. Wat je nu doet is het volgende: kies voor z een aantal waarden c met c<=1, en teken op de hoogte z=c in het XOY-vlak de bijbehorende cirkel met middelpunt O en straal 1-c. |
Citaat:
z-1=-|x| als y=0 beide kanten 1 optellen? ik voel me helemaal niet goed meer |
Citaat:
z=1-sqrt(x^2+y^2) stel x=0, z=1-|y| dus z-1=-|y| ;) |
Citaat:
Analoog vind je z = 1 - |y| waar x = 0. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24. |