![]() |
Alfa spider
Hallo,
Heb beetje gespraard afgelopen tijd en zit er nu aan te denken om er een alfa spider er bij te kopen. Maar heeft iemand ervaring met deze auto? hoor vaak dat alfa slechtte autos zijn maar heb er zelf eigenlijk helemaal niks geen ervaring mee en er staat hier nu een spider te koop. Knal rood elektrsche kap. Gewoon leuk autotje vind ik het maar iemand ervaring ermee? Gr |
In zo'n auto wil je toch niet rijden...bovendien is het een Alfa!
|
Alfa is vet gaaf man, gek!
|
Gewoon goed kijken naar de gebruikelijke dingen, kijk eens op de site van de ANWB, daar staat volgens mij wel een checklist van dingen waar je op moet/kunt letten bij aanschaf van een 2e hands auto :)
|
jezus wat een lelijke bak is dat toch
anyway, kijk inderdaad naar rijtesten. oudere alfa's schijnen nogal vaak stuk te gaan, dus eventuele duurtesten zijn ook handig. als je je geld goed wil besteden, koop iets anders. |
Ga naar een echt Alfa-forum en vraag/zoek naar welke specifieke punten je moet kijken. Bij een cabrio is het natuurlijk wel belangrijk dat de kap goed is. Wie weet wil er iemand van die club uit die omgeving eens mee om te gaan kijken. Aankoopkeuring kan ook nuttig zijn.
Ik zou niet zomaar blind een auto kopen, maar als een kenner weinig kan ontdekken en het onderhoud is altijd netjes uitgevoerd, dan zie ik niet in waarom je er geen zou kopen. Kijk wel of de prijs reëel is, als het een koopje is moeten de bellen gaan rinkelen. Zelf geloof ik niet in auto's die te koop staan voor prijzen die te mooi zijn om waar te zijn, je moet eigenlijk meerdere auto's met dezelfde specs/km-stand ook elders in het land kunnen vinden. Verder is een gebruikte auto kopen altijd een gok. Je kunt altijd de pech hebben dat er iets mis mee is en het flink veel knaken kost (been there done that ;)). |
Citaat:
tenzij je de alfasud bedoelt, is het volslagen onzin om te beweren dat er vaak wat stuk zou gaan. als je zeker van je zaak wilt zijn, laat m dan gewoon ff keuren door de dekra of de anwb. |
Citaat:
Verder ga de garage vragen of ik zon test mag laten uitvoeren op de auto en als het niet goed is dan kijk ik rustig verder naar een andere auto.. gr |
Citaat:
en MM, ze staan erom bekend. Als je gewoon een alfa met nette papiertjes hebt hoeft het natuurlijk niet stuk te gaan. maar als je meer gaat voor betrouwbaarheid, is Alfa niet het eerste merk waar je aan denkt. |
Citaat:
overigens kan een BMW ook prima kapot hoor. elke auto kun je kaput machen, zelfs een deutsche. je weet dat die stukjes in de krant nooit al te negatief kunnen zijn, omdat ze anders simpelweg geen testwagens meer meekrijgen ? @TS : welk bouwjaar praten we over eigenlijk ? |
Citaat:
|
Citaat:
Dat is dan weer een van de betrouwbaardere auto's. Doe maar renault,peugeot,citroen en opel als meeste. Heeft iemand toevallig een up to date lijstje? |
Citaat:
maar ik geloof dat de renault laguna (goh), de fiat stilo (:() en een of andere mercedes (elektronische storingen) het vaakst hulp nodig hadden. opel is overigens ook best een betrouwbaar merk, zolang je net zo rijdt als ze dr uit zien : saaaaaaaai. als je gas geeft gaat t weleens stuk, inderdaad. |
Citaat:
|
Alleen in de Mini levert ie flink wat meer vermogen dan in de PSA modellen.
|
Had de BMW X5 serie niet gigantisch veel problemen met hun versnellingsbak?
|
Citaat:
|
Ik heb mijn mini nu een klein jaar denk ik heb er verdernog nooit echt iets mee gehad. Alleen de banden versleten. Nja het nodigt dan nog wel aardig uit om snel te rijden dus bekeuringen ik denk in dat kleine jaar al voor een kleine 500 euro.. maar verder super auto.
En de spider die ik wil kopen: Merk: Alfa Romeo Model: Spider Bouwjaar: 1998 Carrosserie: Cabriolet 2-deurs Brandstof: Benzine Gewicht: 1325 kg Kleur: Groen parolmoer Bouwjaar: 06-1998 Kilometerstand: 77.000 Motor: 1.8 TS prijs: € 12.500,00 Jah ik weet dat je ze ook voor veel minder kunt kopen! maar deze heeft niet veel km vergeleken met de rest en ziet er gewoon nog helemaal goed uit. |
Ik meen dat die Spider/GTV rond '99 of '00 een facelift heeft gehad, met o.a. een iets veranderd (lees: mooier, moderner, ergonomischer) interieur. Ik zou naar eentje van na de facelift zoeken, heeft ook weer positieve invloed op de restwaarde.
edit: hmm.. 1.8 TS.. Dat is er volgens mij al 1 van na de facelift! |
Citaat:
|
waar háál je het geld vandaan als 19 jarige? En je hebt al een mini? En alfa groen = van dat waterige sloot groen ieee.
|
Citaat:
|
Citaat:
echt vrijwel altijd problemen mee gehad. dr stond ook nogal vaak een leenauto... met -10 startte mijn 'onbetrouwbare italiaanse rammelbak' zonder ook maar een krimp te geven. de laguna wou de deuren niet eens opendoen. Leuk, een lift naar je werk krijgen van 'dat joch met die alfa' :D een gewone AX schijnt overigens wel goed te zijn hoor. vooral met carburatuer nog wel, dus echt 0% elektronica ;) |
Citaat:
iemand bij mij op paardrijden had ook pech met een gloednieuwe laguna inderdaad. frans is nog slechter dan italiaans. in alle opzichten. |
Citaat:
een franse auto kan gewoon om willekeurige redenen weigeren de motor te starten. dat zul je met een alfa echt niet zomaar hebben. |
de nieuwe 16-kleps van renault doen nogal moeilijk (bobines die gaan als warme broodjes over de toonbank (n) ). Ben blij dat wij nog een echt lekkere 8v scenic hebben zonder al die elektronica eraan (boordcomputer, ESP, ASR, EBD etc. etc). De achteraf ingebouwde cc is misschien niet digitaal, maar werkt uitstekend :) .
Onze buurman had een a-klasse L. Minimaal 20 keer in het jaar naar de dealer geweest.... steeds elektronica. Nu heeft het nieuwe model, deze lijkt beter :) . |
Het vorig model A-Klasse was sowieso brakker dan welke vergelijkbare auto dan ook. Ik heb ooit in zo'n ding moeten rijden, wat een doffe ellende zeg..
|
Citaat:
ze zijn vervangen door saaie maar degelijke toyota corrola's. |
tja, het gaat dan ook niet om het uiterlijk maar het 'innerlijk' om het zo maar te zeggen :P
onze renault laguna break (2000) heeft overigens maar 1x een probleem gehad en dat was omdat iemand vergeten was om 1 boutje te vervangen, gevolg: motor kapotgelopen op de snelweg. verder nooit problemen mee gehad, maar je hoort idd wel vrij veel probleemverhalen over de nieuwere laguna's/meganes, met name de Phase I auto's die in het begin gekocht zijn toen ze net nieuw waren schijnen erg veel problemen te hebben (en piepjes en kraakjes die overal en nergens vandaan komen). oudere Phase I modellen al véél minder en Phase II modellen zijn gewoon redelijk betrouwbaar, jammer genoeg niet zo betrouwbaar als een toyota of bmw ofzo. beetje raar eigenlijk als je kijkt hoe duur zo'n auto is als je 'm nieuw koopt, doet je toch wel afvragen wat die prijs rechtvaardigd. |
motor kapot lopen lijkt mij een groot probleem, vooral op de snelweg :p
|
Citaat:
|
Citaat:
een motor die kapotloopt is niet zomaar een 'probleempje'.... @nps : nee. hij donderde INDERDAAD omver, en dat hebben ze opgelost door er esp in te zetten. (al die lui die denken dat esp een nuttige toevoeging is voor de veiligheid van de auto - een goede auto heeft dat helemaal niet nodig...) |
ligt in de nieuwe trouwens ook standaard dat systeem?
|
Citaat:
Dat boutje móét tegelijkertijd vervangen worden anders knapt het af, met bovenstaande tot gevolg. |
Citaat:
Bij onze fransoos is het ook weer spannend, want de boordcomputer geeft afentoe aan dat de ESP niet werkt. Is het iets wat je sturen corrigeert als je (te hard) door de bocht gaat? |
ESP = Electronic Stability Program
Dat systeem is in staat elk van je wielen afzonderlijk af te remmen om zodoende te zorgen dat je enigszins op de weg blijft.. Voorkomen is altijd beter dan genezen though. |
Citaat:
over esp : m.i. heb je dat dus in een goede auto helemaal niet nodig, en is dat iets voor idioten die in a-klasses met 160 over een klaverblad scheuren. |
Ik heb het niet en het lijkt me wel handig.
Maja dat komt wel als ik mijn een semi automaat autotje haal, schakelen op het stuur, hoe relax is dat gewoon man. |
Citaat:
|
Citaat:
het zegt iets over de kwaliteit van renault-dealers, bedoel ik. |
Mwa, verder nooit problemen gehad met een renault dealer, in +/-25 jaar tijd (zo lang rijdt m'n pa al Renault) is 1 fout maken toch vrij acceptabel.
Zeker aangezien wij alleen 40% van de onderdeelkosten moesten betalen, de rest betaalde Renault Nederland. |
Citaat:
goede 'service'. |
Citaat:
Kwam bij dat de garage niet mee wou werken dus Renault Nederland moest bemiddelen en heeft uiteindelijk de garage gedwongen de arbeidskosten te betalen en zelf hebben ze 60% van de onderdeelkosten betaald. Standaardprocedure voor zoiets is namelijk dat de garage alles betaald en het daarna claimt bij Renault Nederland, maar dat wou de garage niet. (Het was trouwens de chef werkplaats, geen gewone monteur, en die zwoer dat alles volgens het boekje was verlopen, bleek dus niet zo te zijn nadat de motor onderzocht was.) |
Sta je ook mooi voor lul :P
|
Citaat:
geen garantie op de auto, dat snap ik, maar het probleem lijkt me vrij duidelijk veroorzaakt door de garage. Dan heb je toch wel 'garantie' op de werkzaamheden ? |
Dat zou normaal gesproken ook zo zijn, maar dat ligt geheel aan hoe coulant de garage met de zaak omgaat. Je hebt immers geen garantie meer dus je bent geheel daaraan overgeleverd.
De garage waar onze auto wordt onderhouden, hield hun poot stijf totdat Renault Nederland zich ermee ging bemoeien. Toch wel jammer dat die garage niet wat coulanter was, dan hadden we nu hoogstwaarschijnlijk allang een andere auto gehad, maar ach, het zij zo. Er zit nu een compleet gereviseerde motor in, dus die kan er wel weer even tegenaan. |
Als je duidelijk kunt bewijzen dat hun die fout hebben gemaakt tijdens het onderhoud, dan moeten ze natuurlijk de volledige schade vergoeden. Logisch dat ze proberen eronder uit te komen, maar de dealer moet goed werk afleveren. Zij zijn immers specialisten in hun vakgebied.
Zeker als het een duidelijke zaak is (de oorzaak, waarbij ze het zelfs toegegeven hebben?) zou ik toch contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering. Jammer dat je pa al accoord is gegaan met hun voorstel, was niet nodig geweest als ik het zo lees. Ik heb met mijn Honda ook ontzettend veel gezeik gehad. Mijn vermoeden is dat de dealer een fout heeft gemaakt bij een koprevisie. Echter heb ik dat nooit kunnen bewijzen en kwam ik er de 'hard way' achter dat ze wellicht prutswerk af hebben geleverd. Coullance hebben ze verder bij Honda Nederland nooit van gehoord, voor mij dus geen Honda meer. Ondanks dat het zo ongeveer het topmodel is in de huidige Honda-range. Je zou dan verwachten dat ze wel iets voor je kunnen doen. Heeft mij serieus veel geld gekost die grap. |
Citaat:
moraal van het verhaal voor de TS : koop die spider lekker, alfa heeft tenminste goede dealers. Stervensduur, maar wel goed. |
Liever de GT dan de Spider :P en liever de 159 dan de rest.
Of anders de 147 maar wel met selespeed transmissie, wie gaat nu nog gewoon schakelen?Dat is zooo 2004 :P |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.