Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   ingewikkeld probleem (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1408851)

The_Ataris 11-05-2006 20:36

ingewikkeld probleem

Ik heb namelijk onlangs mijn schijf gedeeld. Dus ene voor mijn windows XP[C:(4GB)], en andere om mijn software[D:(36GB)] op te plaatsen.

Maar nu zit ik namelijk met het volgende probleem:

1) Mijn bureaublad staat op mijn "windows XP deel". Alles op bureaublad is dus een snelkoppeling of mijn C-deel zit direct vol.

2)En als ik een installatie doet gaat dat auto naar mijn C-deel. Ik moet dan altijd "bladeren" en dit zelf ergens op mijn D-deel plaats, daarnaast kan je bij bepaalde programma's uw locatie niet veranderen ( er is dus geen bladeren ).

Ik wil:

1) Dat mijn bureaublad op mijn "D-deel" komt te staan. Ik ging dat gewoon doen via map bureaublad verzetten, maar dit schijnt niet zomaar te gaan. Dat je in register dingen moet veranderen
Kan iemand mij zeggen wat ik exact moet doen?

2) Ik wil dus dat het auto op mijn D-deel geinstalleerd wordt. Naar horen wordt 2 opgelost als 1 opgelost is met bepaalde bewerkingen in het register.

Grtz

grensgeval 11-05-2006 21:27

1) Wordt vrij moeilijk, misschien is het wel mogelijk in het register, maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.

2) Over welk programma heb je het hier?

Wat je het beste jezelf kunt aanleren is op het bureaublad alleen snelkoppelingen neer te zetten. Of natuurlijk tijdelijk even iets waar je mee bezig bent.

Verder alles in mijn documenten (welke je wel heel makkelijk naar de D: schijf kunt zetten) neerzetten qua films, muziek en uiteraard documenten.

Verder heb je uiteraard nog de downloads, het beste wat je hiermee kunt doen is automatisch laten downloaden naar een map op de D: schijf, en dan een link naar die map te plaatsen op de desktop.

The_Ataris 11-05-2006 21:29

Met andere woorden prutsen zoals ik nu doe. En dat is namelijk wat ik weg wil. En zit bureaublad en uw gebruikersinfo niet in mijn documenten?

Grtz

freyk 11-05-2006 21:46

Je kan kijken bij je omgevingsvariabelen (rechtermuisknop deze computer -> eigenschappen -> geadvanceerd) of je daar wat kan regelen.
maar het is niet aan te raden om vitale dingen op een andere partitie te gooien.
Maar je mijn documenten map kan je zonder problem verplaatsen: rechtermuisknop mijndocumenten -> eigenschappen -> tabblad doel.
Citaat:

The_Ataris schreef op 11-05-2006 @ 22:29 :
Met andere woorden prutsen zoals ik nu doe. En dat is namelijk wat ik weg wil. En zit bureaublad en uw gebruikersinfo niet in mijn documenten?
Nee, die zitten in je profiel map c:\documents and settings\profiel\ en in je register.

The_Ataris 11-05-2006 22:27

Dus eigenlijk zet je beter nooit windows XP op een aparte schijf, maar deel je om bv muziek op een aparte schijf te plaatsen.

Greetz

freyk 11-05-2006 22:34

Nou, ik heb mensen hun pagefile (swap) zien plaatsen op een andere partitie.
Heb eigenlijk geen idee of het helpt, qua snelheid.

dafelix 12-05-2006 12:46

Citaat:

freyk schreef op 11-05-2006 @ 23:34 :
Nou, ik heb mensen hun pagefile (swap) zien plaatsen op een andere partitie.
Heb eigenlijk geen idee of het helpt, qua snelheid.

als je een andere partite pakt van dezelfde schijf niet veel, maar als je een andere schijf pakt schijnt 't snelheidswinst op te leveren

over issue 2 van de TS, je kan (met TweakUI bijvoorbeeld), de standaard program-files dir (ook die van je documents, wellicht ook van documents-and-settings?) aanpassen, de meeste programma's gebruiken die als 'standaard' locatie, programma's die deze niet gebruiken hebben meestal een 'browse' mogelijkheid

ILUsion 21-05-2006 09:47

Dergelijke acties zou je direct na de installatie van je Windows XP moeten uitgevoerd hebben. Ikzelf ben ook nogal een partitionist (een achttal partities op 2 schijven).

Je Documents & Settings kun je normaalgezien zonder al te veel problemen op een andere schijf zetten. Je Program Files zou ik niet direct aanraden, daarmee krijg je te veel problemen. In de Unattended Windows-installatie zou er een switch izjn om dit automatisch te laten doen, ik heb geprobeerd maar het is gefaald. Mijn oplossing was op een verse installatie alle verwijzingen in het register naar C:\Program Files\ te veranderen naar een andere locatie. Nu kan ik je vertellen: manueel is dat bij een verse installatie een werk van enkele uren! Op de systeem dat al enige tijd draait daarom zo goed als praktisch onmogelijk. Verder blijft het probleem dat sommige programma's in eigen configuratiebestanden misschien nog de C:\Program Files zullen hebben staan waardoor er zo extra problemen kunnen komen.

Mijn persoonlijke aanrader voor je partitie-indeling is als volgt:
C-schijf met genoeg ruimte voor Windows, je programma's en je profiel (bureaublad, ...).
D-schijf met alle ruimte voor je documenten en bestanden die over de loop van de tijd voor belang zullen blijven (mails en dergelijke).

In feite moet je dan vooral je Mijn Documenten-map afsplitsen van de C. Dat is iets wat in een Unattended installtie heel makkelijk gaat en bij de verse installatie is het dan enkel nog je mail-client en dergelijke instellen om je mails op de D-schijf te laten zetten.

Vanmiddag wil ik eventueel nog een uitgebreidere howto voor je schrijven. Tot nu enkel deze link: http://unattended.msfn.org/unattended.xp/

dafelix 21-05-2006 10:07

4 partities per schijf, kan dat dan?

en idd, sommige programma's hebben hardcoded alleen de 'c' schijf tot beschikking, dit komt zelden nog voor (met oudere programma's heb je meer kans), en zijn meestal programma's die sowieso slecht geprogrammeerd zijn (geen excuus, maar wel een reden ze te laten voor wat ze zijn)

phoxetis 21-05-2006 13:04

(1) D:-schijf leegkopiëren naar je buurman/vader/vriendje
(2) met partition magic ofzo fijn je D: wegpleuren en een grote C maken.
(3) alles terugkopiëren
(4) niet meer met partities spelen als je geen idee hebt waarom of hoeveel je nodig hebt ;)

Alternatief:
(1) D:-schijf leegkopiëren naar je buurman/vader/vriendje
(2) C: ook leegkopiëren en zorgen dat je al je software en drivers op CD-ROM hebt
(3) gewoon alles wegdonderen
(4) 1 grote C-schijf maken
(5) windows opnieuw installeren
(6) zie stap 4 van orginele plan

The_Ataris 21-05-2006 19:04

Lol als je nooit met iets begint kan je nooit iets bijleren. Je moet ooit eens durven. En ik was niet alleen, ik heb een vriend erbij gehaald die omtrend dit enige ervaring heeft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.