Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   WW-uitkering (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1410298)

Mahdaoui 14-05-2006 21:24

WW-uitkering

Als eerst wil ik de forumbazen vragen omde topic te verplaatsen als deze hier niet hoort.

Ik moet uitzoeken of iemand die na in dienst te zijn bij een werkgever onstlagen wordt, zonder dat de werkgever deze had opgegeven bij het UWV en ook geen premies heeft af gestaan.

Heeft deze persoon recht op een WW-uitkering?

ikbenschipper1 14-05-2006 21:34

Citaat:

Eraser schreef op 14-05-2006 @ 22:24 :
Als eerst wil ik de forumbazen vragen omde topic te verplaatsen als deze hier niet hoort.

Ik moet uitzoeken of iemand die na in dienst te zijn bij een werkgever onstlagen wordt, zonder dat de werkgever deze had opgegeven bij het UWV en ook geen premies heeft af gestaan.

Heeft deze persoon recht op een WW-uitkering?

Dat lijkt me niet

Mahdaoui 14-05-2006 22:02

Is dit een veronderstelling, zonee waarom? Graag met juridische onderbouwing

Go 14-05-2006 22:11

Als jij geen indiensttredingbericht van het UWV hebt ontvangen, zul je vast ook geen belasting hebben betaald. Dan heb je zwart gewerkt en ook geen recht op een ww-uitkering. Maar ik zou zeggen: wat ben je allemaal al tegengekomen toen je de site van het UWV, www.uwv.nl, helemaal doorgepluist hebt?

ikbenschipper1 14-05-2006 22:15

Citaat:

Eraser schreef op 14-05-2006 @ 23:02 :
Is dit een veronderstelling, zonee waarom? Graag met juridische onderbouwing
Dit is momenteel een veronderstelling jah. Puur omdat je geen premies hebt betaald voor de WW kan je ook geen aanspraak maken op deze verzekering.
Als je zwart werkt en je word ontslagen krijg je ook geen WW.
Wil je een juridiche onderbouwing dan zal ik me moeder even vragen daarvoor die werkt bij het UWV.

Mahdaoui 14-05-2006 22:20

Ik kwam op de site van het UWV tegen dat een voorwaarde voor zo'n uitkering moet zijn dat je verzekerd moet zijn tegen werkloosheid doormiddel van de premies die je werkgever moet afstaan. Dit is dus niet gebeurd en dus ben je niet verzekerd en voldoe je niet aan één van de voorwaarden voor een WW-uitkering. Maar in welk artikel uit de WW wordt deze voorwaarde gesteld (kan hem niet vinden)?

Mahdaoui 16-05-2006 20:39

Niemand die weet in welke wetof jurisprudentie dit geregeld is?

Go 17-05-2006 20:41

Heb jij een contract op basis waarvan jij voor je werkgever werkte? Zie, stel dat dat zo is, maar je werkgever heeft geen premies afgedragen waar hij dat wel moest doen, dan is hij is gebreke gebleven. Het lijkt mij dan dat hij alsnog de premies moet betalen, evt. met een dikke boete of anders kun je hem wellicht aansprakelijk stellen voor de misgelopen uitkering.

Mahdaoui 18-05-2006 22:01

Het is niet voor mezelf, maar dus als er een arbeidsovereenkomst is dan is het de werkgever die in gebreke is. Maar de zaak is failliet gegaan (bakkerij, geen keten), kun je dan de misgelopen uitkering op de werkgever verhalen? Wanprestatie ofzo?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.