![]() |
Wiskunde B1,2
Hoi,
Vandaag ben ik begonnen met het leren van Wiskunde B1,2... beetje oefenexamens maken enzo. Alleen je moet zo ontzettend veel formules kennen en methodes op de GR... hoe krijg ik dat ooit in mn hoofd? Het staat namelijk niet allemaal in wisforta... hoe pakken jullie dat aan? Creatof |
Formules hoef je vrijwel niet te kennen, wat je wel goed moet kennen is de manier waarop je vragen oplost. Probeer dus elke vraag te plaatsen in een subcategorie (Bijv. goniometrie, kansrekening/statistiek, meetkunde etc.) en probeer vervolgens de opgave te maken.
Wanneer je niet meer verder kunt bekijk je de uitwerking/het correctievoorschrift en leer van je fouten. Elk jaar zitten er standaardopgaven in het examen, maak een stappenplan voor deze opgaven en leer deze uit je hoofd. Hierbij houd je natuurlijk de regels en formules op de formulekaart in de gaten. Hoe meer examens je maakt en je van je fouten leert, hoe meer je ziet dat WB1,2 voor 90% niets anders is dan vaardigheid. De één heeft hier meer tijd voor nodig dan de ander, maar ik ben van mening dat iedereen het kan. Die andere 10% komt dan neer op inzicht. Ik begrijp dat het soms moeilijk is om door te zetten, maar oefen toch minstens 5 examens (liefst tijdvakken 2, want die zijn meestal moeilijker). Denk maar zo, wat zijn 2 weken nu vergeleken met 3 maanden vrij erna? P.S. Je kunt alle examens & uitwerkingen vinden op alleexamens.nl |
Hmm als ik zon oefenexamen maak kom ik er echt niet uit zonder de formules in mijn wiskundeboek op te zoeken. In het formuleboekje staat bijna niks bruiksbaars, of ik moet helemaal verkeerd kijken... Zo was ik bijvoorbeeld net bezig met een vraag over statistiek/kansrekening en daar kom ik zonder boek echt niet uit...
|
Citaat:
|
Bijvoorbeeld de opdracht Maximumsnelheid van 2005-II. Daarbij moet je bij vraag 6 een kans aantonen... ik heb dat uiteindelijk gedaan met normalcdf(ondergrens,bovengrens,gemiddelde,standaadafwijking) op de GR. Dit is echter niet terug te vinden in t formuleboekje... en zo zijn er nog veel meer dingen die ik echt niet kan vinden. En dat zijn ook niet zomaar ff formules die je onthoud, want bij elk onderwerp heb je wel weer andere formules :eek:
|
Als je formules echt niet onthoudt, kun je ze in je GR zetten, kost misschien even tijd en puzzelwerk (omdat je niet alle tekens precies zo kunt invoeren), maar dan heb je ook wat. Kansrekening zou ik echt proberen uit je hoofd te leren, zoveel is het nu ook weer niet toch? Normalcdf bijv. heb je zovaak gebruikt dat je nu wel weet wat er tussen die komma's moet.
|
ja maar dit normalcdf enzo zijn natuurlijk ook niet echt formles, het zijn functies in je rekenmachine. Als je dit soort dingen niet weet, gewoon in je GR plempen
|
voor die kansvragen hoef je in principe maar 2 te kunnen gebruiken: normalcdf en binomcdf
de rest staat op de formulekaart, al moet je natuurlijk wél weten hoe je ze moet gebruiken (omzetten en toepassen) ;) |
Maar als je een paar examens oefent ken je die dingen met normalcdf enzo intussen al wel!
|
wiskunde eindexamentraining in leiden <33 :cool:
daar legden ze niet uit hoe het in elkaar zit enzo, maar puur om die opgaven op te lossen met duidelijke stappenplannen. deze formules gebruik je alleen hier, en deze alleen daar. heel handig (y) ze legden ook uit hoe je een opgave moest aanpakken, en zelfs zonder dat je begrijpt wat je moet doen, dat je dan toch bijna alle punten kan pakken :) |
Oke ik kom niet uit vraag 17 van 2004-II van Wiskunde B1,2. Ze hebben het in het antwoord over een voetpunt, maar ik kom er echt niet uit wat hier nu mee bedoeld word. Kan iemand me dit duidelijk maken?
Ook uit vraag 18 kom ik niet... ik heb geen idee hoe je zo'n recursieve formule in je GR kan plaatsen :confused: |
Voetpunt is dacht ik het dichtsbijzijnde punt van een figuur naar een andere..
Dus als je een punt en een cirkel hebt is het voetpunt volgens mij het snijpunt van de lijn tussen het punt en het middelpunt van de cirkel en de cirkel zelf.... Kan het ook fout hebben.... :p |
Citaat:
|
ik zie daar niks met voetpunt?
|
Citaat:
|
hmm, ik zie dat echt niet staan :S, maar ze bedoelen iig dat als je een lijn vanaf Pk naar de x-as trekt die loodrecht erop staat, het punt op de as is dan het voetpunt
|
Citaat:
|
Die is er wel en luidt als volgt:
http://img188.imageshack.us/img188/3111/dev8qg.jpg Je kunt hem vinden als stochast o.i.d. op de formulekaart van alleexamens.nl Die z-waarde kan je vervolgens opzoeken in je tabellenboek, daarbij hoort een kans (p). Als je dat wil kan ik 2005-II geheel op die manier voor je oplossen. |
Citaat:
|
Bij 2005-II is hij juist wel handig.
|
Ik heb nog nooit van die formule gehoord? :confused:
|
Citaat:
|
welke onderdelen zijn vervallen bij wiskunde b1,2?
|
Mensen.... mogen we die grafieken, assenstelsels, webgrafieken (weinig kans dat er zoiets is) tekenen met potlood of moet dit ook met pen?
|
potlood
|
Citaat:
|
differentiaalvergelijking is toch gewoon differentieëren toch?
|
Citaat:
|
Nog een vraagje, krijg je bij kansberekening alle punten voor bijv Binomcdf(30,0.25,3) als dat de goede cijfers zijn??
Of krijg je meer als je het hele dit boven dat gedoe doet? |
Volgens mij mogen ze daar niet minder punten voor geven :) Het is allebei goed namenlijk... (in normalcdf zit die andere formule al, de rekenmachine doet alleen het werk :D )
|
als je de goede uitleg erbij geeft, dan krijg je ze gewoon he :), tekeningetje maken etc.
|
Citaat:
"Dit boven dat" doe je als je exact een kans wil uitrekenen, en "binomcdf" is voor iets gelijk aan of minder dan x... Of ben ik in de war?... |
Citaat:
|
standaard bij de normale verdeling, gemiddelde aangeven, standaardafwijking, grenzen uit de som etc.
|
Citaat:
|
binomcdf (n,p,k) > vanaf 1 waarde (aantal keren, kans, t/m succes)
binompdf (n,p,k) > precies (aantal keren, kans, successen) normalcdf > vanaf een waarde bij normaal verdeelt normalcdf (linkergrens, rechtergrens) (Z -formule) normalcdf (linkergrens, rechtergrens, gemmidelde, standaardafwijking) (geen Z -formule) zo is het toch? :) PS. Je moet bij binomcdf ook rekening houden met minder dan, meer dan, getal en hoger, getal en lager. |
ben met een som bezig, kom alleen niet uit.
Je hebt de functie f(r)=10r/1+r^2 kan iemand deze voor me differentieren en stap voor stap uitleggen, zelf kwam ik op -10r x 2r/(1+r^2)+10 x (1+r^2)^-1. Maar dat is fout. Dus iemand? |
f(r)=10r/1+r^2, dit is een breuk dus je moet de quotient-regel toepassen. Deze luidt:
((noemer x afgeleide teller) - (teller x afgeleide noemer)) / (noemer^2). ((nat - tan)/ n^2). bij deze functie geldt dus: f'(r) = ((1+r^2)(10) - (10r)(2r)) / (1+r^2)^2 = ((10+10r^2) - (20r^2)) / (1+2r+r^2) = (10 - 20r^2) / (1+2r+r^2) Volgens mij is dit het juiste antwoord. Succes met lere verder! |
k ben ook een proefexamen aan het maken, kom ook niet uit een som..
Bewijs dat de snelheid van P op tijdstip t gelijs is aan 4 |sin(t)| x(t) = 2t-sin(2t) y(t) = cos(2t) nu weet ik dat je van beiden de afgeleide moet bepalen om in de snelheidsformule in te vullen, dan krijg ik x'(t) = 2 - 2cos(2t) y'(t) = -2sin(2t) die moet je dan beiden kwadrateren, en dan kom ik er niet meer uit.. in de uitwerkingen staat: (x'(t))^2 + (y'(t))^2 = (2-2cos(2t))^2 + (-2sin(2t))^2 (snap ik nog) , maar dan word dit gelijk gesteld aan: 4-8cos(2t) + 4cos^2(2t) + 4sin^2(2t) daar snap ik dus geen snars van :( |
Gewoon een kwestie van uitwerken:
[2 - 2cos(2t)]2 + (-2sin(2t))2 [4 - 8cos(2t) + 4cos2(2t)] + (4sin2(2t)) Denk aan het dubbele product, - 8cos(2t). |
op de site
http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...1hf76wy#par17] staat: Citaat:
vervalt nu heel het boek NT7 van getal en ruimte?? |
Het lijkt er wel verdacht veel op, maar ik kan me niet voorstellen dat ze de helft van de stof zouden laten vervallen :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uit wisforta: v(t) = wortel((x'(t))^2 + (y(t))^2) dt |
Dat doe je daarna natuurlijk (na een handige substitutie).
|
Citaat:
gelukkig mag ik een 3,2 halen :P |
kan iemand uitleggen hoe ze in examen 2003-I aan de uitwerkingen van som 4 komen
ik snap niet hoe ze van: ( 1+(1+u)/(1-u)) / (1-(1+u)/(1-u) ) naar ( 1-u+1-u ) / (1-u-(1+u) gaan. |
Citaat:
|
Citaat:
oeps :bloos: f'(r) = ((1+r^2)(10) - (10r)(2r)) / (1+r^2)^2 = ((10+10r^2) - (20r^2)) / (1+2r^2+r^4) = (10 - 20r^2) / (1+2r^2+r^4) zo is ie beter volgens mij, snap je m nou?? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.