![]() |
Scheikunde 1
Is het complete redox onderwerp nou uitgesloten of moet je wel redox-vergelijkingen op kunnen stellen? :o
Vind die eindtermen niet echt heel duidelijk. |
Volgens mij krijg je gewoon niets over Redox.
|
Je hoeft het niet te leren, maar er is een kans dat je er wel een vraag over krijgt. Als dat zo is, dan wordt het op het examen eerst kort uitgelegd. Het is dus handig om redox even door te bladeren, maar je hoeft het niet te leren.
|
Idd, onze school heeft er wel voor gekozen om een blok te besteden aan redox, maar op zich moet je het niet kennen. Je moet er wèl mee kunnen werken (maar dan wordt het eerst kort uitgelegd op het examen)... ;)
|
Een vraagje over een reactie waar een katalysator bij betrokken is. Vermeld je de katalysator dan in de reactievergelijking? Zo ja, hoe?
Ik zat te denken aan: A + B + Katalysator --> C + Katalysator Echter wordt de katalysator niet gebruikt dus het zou ook A + B --> C kunnen zijn. Welke is goed? |
de katalysator neemt geen deel aan de reactie, dus moet je die niet volgens de eerste manier vermelden.
volgens mij mag je wel boven de pijl "katalysator" zetten, maar het hoeft volgens mij niet... |
Citaat:
|
Ik heb in de klas niet eens redox behandeld,
dus ik neem aan dat er gewoon helemaal niets van in voorkomt. |
Wij hebben het wel behandeld... :S
Maar bij de examencursus van Leiden zeiden ze dat het er NIET in voorkwam, en die weten het echt hoor! :D ;) |
Citaat:
Ik had trouwens een 7,7 voor dat proefexamen daar (y) |
hoeft het niet te weten maar ze kunnen er wel vragen mee stellen omdat het in redelijk veel onderdelen terug komt. Mijn leraar zegt: als je in tijdnood zit niet doen; anders even doornemen. Kan geen kwaad.
Ik had net voor quickscan op examenbundel.nl 68% goed.. voor mijn doen best netjes haha |
Weet iemand ook een goede site voor scheikunde waar alles echt duidelijk op is uitgelegd?
En hoe leren jullie eigenlijk voor scheikunde? En waar besteden jullie de meeste tijd aan? En wat gaan jullie in je GR zetten? Ik zet er iig een paar sommen in. Dat soort dingen redden mij altijd. |
Bij het redox moet je wel leren hoe zo'n batterij enzovoorts in elkaar zit. En umm dat gedoe waarbij je 2 potjes hebt waar 1 reductor en 1 oxidator in zit en die verbonden worden tot een stroomkring. Maar alleen het onderdeel 'reacties' hoef je niet te kennen van het redox-systeem.
edit: dit geldt alleen voor scheikunde1,2 |
Citaat:
|
oh ja dat klopt, ik zat bij scheikunde1,2 te kijken omdat ik dat vak heb
bij scheikunde1 vervalt: Citaat:
bij scheikunde1,2: Citaat:
|
Gelukkig maar, redox is niet 1 van mn beste onderwerpen :) Net als koolstofchemie, evenwichten, zuur-basen.. hmm dat gaat nog lastig worden
|
Ik vond het wel kut, ik vind redox kei makkelijk, vooral de reacties.. daar hebben we super hard op getraind vorig jaar.
Ik heb juist meer moeite met de koolstofchemie en ja... evenwichten. Echt stom, 'oh ja, we gaan trouwens niks over het makkelijkste onderdeel vragen'. |
Dat had ik nou met biologie: Geen geno-fenotype vragen. Dat was nou juist HET onderwerp waar ik op kon scoren.
|
Citaat:
de katalysator kan WEL deelnemen aan de reactie alleen wordt bij het hele proces NIET verbruikt. --> houd daar rekening mee. (scheelt je kostbare punten misschien) als ik dus een versneld proces heb A + B --> C en vervolgens C + D --> B + E Dan is B een katalysator met de redenen: 1) het versnelt de eerste reactie 2) het wordt zelf niet verbruikt katalysator vermeld je inderdaad boven de reactiepijl. |
Wwij hebben heel dat redox niet eens behandeld, ik weet dan ook niet wat het is, dus ze kunnen er maar beter niets ervan in doen. Of het heeel duidelijk en zo beknopt mogelijk uitleggen als het toch voorkomt in een vraag.
|
Citaat:
|
Ik heb nog een tip voor u allen:
schrijf áltijd de reactievergelijking en dingen die je op kunt zoeken in binas op. Ook al snap je er verder geen bal van, je krijgt punten voor die dingen. |
Citaat:
Sinds wanneer is een katalysator een reactieproduct? |
Citaat:
|
Volgens welke leermethode werken jullie? Ik moet het doen met Curie maar ik vind het nogal een vaag kutboek
|
Ik heb Chemie, maar ik gebruik 'm nu niet meer aangezien ik een perfecte samenvatting heb van de examencursus.
|
Citaat:
Ik snap alleen geen bout meer hoe ze aan het BOE komen maar ja:D |
Weet iemand een goede samenvatting die online staat?
|
Citaat:
Maar ik haalde voor mn proefexamens een 7,7 (die van Leiden) en een 7,5 (van vorig jaar) terwijl ik een 4,7 sta dus ik vind die mensen nu al geweldig. |
Citaat:
Maar inderdaad een mooie vooruitgang (y) |
Citaat:
|
Citaat:
Maakt niet uit, ik vind het toch heel erg lief :D |
Wat is BOE?
|
Begin
Omgezet Eind Voor zwakke zuren enzo... kun je uitrekenen... (leuk is anders) |
oh is dat niet bij een evenwicht? doe je eerst wat je erin deed, en dan het verloop(wat er is omgezet) en dan de concentraties bij het evenwicht?
|
Dit:
Examenbundel pagina 30 Op het tijdstip T0 heeft men in een vat 40 mol stikstof een een hoeveelheid waterstof. Op het tijdstip T1 heeft zich het volgende evenwicht ingesteld: N2 + 3 H2 -><- 2 NH3 [diagram waar je ziet dat er bij T1 van de 120 mol waterstof bij T0 nog maar 90 mol over is] Je krijgt dan de vragen schets de grafiek van ammoniak en en de grafiek van stikstof. Je maakt het tabelletje: Code:
N2 + 3 H2 -><- 2 NH3 |
Citaat:
(schandelig ik weet het :bloos: ) |
Ben ik de enige hier???
Of zijn 'r ook veel mensen die moeite hebben met SK1 te leren. Zoveel vragen zijn zo !%!@-lelijk, er is nergens een precieze stappenplan bij te gebruiken als bijvoorbeeld bij Wiskunde. Wat een ssssssh...itVAK! Ik kan bijna geen vragen goed maken, maar als ik bij de uitwerkingen kijk snap ik 't wel 'best goed'. Hebben jullie dit probleem ook? :confused: :| :s :bloos: :eek: :mad: :) |
Carwasher, dat probleem heb ik ook.
Na hoofdstuk 6 van 'chemie overal' snap ik er geen donder meer van (mede dankzij sk12 mij geheel niet interesseert). Als ik een vraag voorgeschoteld krijg, begin ik me toch af te vragen hoe ik het in hemelsnaam moet oplossen zonder naar de uitwerkingen te kijken. Dan kom ik in zo'n dip te zitten dat ik gewoon geen zin meer heb... en als ik naar de uitw. kijk is het omy zo simpel :eek: Mijn motto is nu ook: 'raap de punten wat je rapen kan' ofwel overal molmassa, reactievergelijking etc opschrijven ;) |
Citaat:
Owh.. dit wordt echt Mission Impossible I |
Citaat:
|
hou er trouwens rekening mee dat een totale reactie uit een aantal stappen kan bestaan...
van stof A naar stof B, naar stof C, om dan eindproduct D te vormen... het is goed mogelijk (kwam ik in een van die examens van vorige jaren tegen) dat een katalysator VERBRUIKT werd in de reactie van stof A naar stof B, maar er in de reactie van C naar D evenveel van de kathalisator werd teruggevormd. Netto gezien doet de kathalisator inderdaad dan niet mee aan de reactie, maar in de deelreacties weer wel.... |
Citaat:
|
hm ik denk dat ik het inmiddels begin te begrijpen:)
ik hoop alleen dat ik morgen niet in paniek ga raken en al die getallen door elkaar ga halen, daar had ik tot nu toe erg vaak last van |
yuk, scheikunde is echt een vreselijk vak... vooral die zuur-base berekeningen... :|
en een reactievergelijking opstellen is ook niet fijn... bij mij klopt ie nooit... nu maar hopen dat er morgen veel koolstofchemie is :cool: |
Citaat:
|
Kan iemand mij misschien uitleggen wat volume ppm is? ik weet dat het iets met parts per million is dus dat het een soort procent maar dan met miljoenste ipv honderdste is, maar hoe je het toepast in bv vraag 3 van 2003-2 snap ik niet..
|
Citaat:
bij procenten heb je: (deel/geheel)x10^2 bij ppm is het (deel/geheel)x10^6 in vraag 3 heb je een ruimte van 1000 m^3 (dat is dus 1 miljoen liter (dm^3) dit is het geheel) je wilt die ruimte vullen met 1 ppm ethanol (het deel) (1/1 x 10^6)x10^6=1 liter ethanol (gasvormig) nu kun je verder rekenen 1 liter gas / Vm (is gegeven) = mol mol x molmassa = gram |
Citaat:
Ik heb bij examencursus overal stappenplannen voor gekregen. Rekenen, koolstofchemie, evenwichten, van alles. Maar wat je altijd kunt doen is gewoon eerst reactievergelijking opschrijven en de gegevens die je verder hebt. Dan pas echt gaan kijken wat je uit moet rekenen. Dat helpt bij mij, anders ga raak ik het overzicht kwijt. (bij die irritant lange artikelen enzo) |
Ik vind vooral die lange verhalen erg irritant. Vaak moet je gaan verklaren etc. Meestal gaan ze dan ook nog over koolstofchemie en daar ben ik helemaal niet goed in.
Ik heb liever titratie's, zuur-base om mee te rekenen, daar krijg je tenminste punten voor elke stap. Maar bij zo'n verklaar vraag is het of 0 of alle punten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.