![]() |
bestanden helemaal wissen
hey hoe kun je bestanden die je wel met de prullenbak hebt verwijderd maar misschien nog ergens op de harde schijf staan alsnog verwijderen zodat je er zeker van kunt zijn dat niemand ze meer terug kan halen?
|
De harde schijf 6x overschrijven :)
|
Citaat:
|
Met bepaalde programma's kan je de hele harde schijf volschrijven met nullen. Zo'n harde schijf is eigenlijk een suf magnetisch plaatje, als je zeker wil weten dat niemand ooit achter die bestanden komt moet je grondig te werk gaan.
|
Download CCleaner en dan ben je voor de gemiddelde persoon wel goed af.
|
of een programma als 12 ghost shredder
|
Tegen n00bs: Bestand in de prullenbak zetten
Tegen gemiddelde gebruiker: Bestand verwijderen uit de prullenbak (eventueel, bij gedownloade bestanden, uit de temp map) Tegen geavanceerde gebruiker: Bestand verwijderen, locatie overschrijven (zo'n 4 keer zou wel moeten voldoen), eventueel defragmenteren dan weer overschrijven Of, de hardeschijf dusdanig mollen dat hij niks meer doet (niet knippen, dat valt te fixxen, maar knippen+verbranden) |
http://www.breekpunt.nl/download.asp?id=1754
Eraser. Verreweg het veiligste programma dat ik ken. Misschien niet helemaal voor beginnende gebruikers, maar het ruimt wel "echt" op. Naar eigen keuze kan het programma bestanden overschrijven met nullen. Bijvoorbeeld 1x, 7x of zelfs 35x. Het laat zich in de prullenbak zien als extensie, rechtermuisklik op de prullenbak: kies "Erase" en met de "options" knop kun je nog aangeven hoe vaak overschreven moet worden. |
Als je trouwens je hdd gaat formatteren, kan ik je Darian's boot and nuke aanraden. :) Erg prettig.
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik ga er vanuit de TS geen moeite doet om een oudere versie te zoeken en downloaden, maar de nieuwste. Jv16 PowerTools heeft ook een aantal prettige functies om de boel wat op te schonen, maar is uitgebreider. Heeft een 30 days trial period. Hier is een lijstje met meuk wat er allemaal in het ding zit, wellicht dat je dit ook een interessant programma vindt. |
Die ken ik al ;)
|
Citaat:
http://sourceforge.net/projects/eraser/ |
Citaat:
ontopic: is het echt zo belangrijk dat de data niet teruggehaald kan worden? :confused: |
Blijkbaar wel hè, anders zou hij er niet om vragen.
|
|
Citaat:
Nee zooooo belangrijk is het nou ook weer niet, ben niet met illegale dingen bezig ofzow en btw mun vader zit niet bij de AIVD nej!! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16. |