![]() |
Ik mag morgen naar de dokter
Omdat m'n hart niet meer meewerkt. Ik had als baby al een hartruis en dat heeft zich ontwikkeld tot een hartritmestoornis..
Die ruis kan geen kwaad zeiden ze toen :( En, en, en troost mij, want ik ben best wel bang :( |
Daar is dit deelforum niet echt voor. Als je het nou verandert in een vraag of in een stelling of in iets anders waar mensen op kunnen reageren, als je ervaringen wil weten van mensen, dan mag het. Anders wordt dit topic erg snel gesloten.
|
Verwijder maar dan. Mijn excuses :o
|
Jeetje wat kil, laat dat topic dan gewoon die ene dag nog even open zodat die arme jongen een beetje steun kan krijgen en sluit het daarna.
Of ga uit van de vraag "Hoe zou je iemand steunen die morgen voor z'n hart naar de dokter moet en het best eng vindt". Dan valt het tenminste ook nog netjes binnen de regeltjes van s.com. :) |
Het is nu gewoon afwachten wat de dokter zegt. Wat het precies is, nu is dat niet echt duidelijk en kan je er opzich weinig van zeggen. Eerst maar eens een duidelijke diagnose hebben, dan maar weer verder zien :)
|
Nou, de dokter denkt dat het een bepaalde hartaandoening is. Hypervetriculaire Cardiachi. Het komt er op neer dat mijn hart van tijd tot tijd op hol slaat.
Dit is makkelijk te verhelpen met medicijnen (gewoon pilletjes blijven slikken dus). Maar het is natuurlijk nog niet zeker, dus heb ik 27 juni een afspraak met de cardioloog voor een hartfilmpje, echo en 48-uurs controle. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe zit dat dan met die medicijenen (betablokkers?) moet ik die lang slikken? |
Misschien helemaal niet, niet iedere hartritmestoornis wordt behandeld met betablokkers (hoewel het wel de eerste keus is). Calciumantagonisten worden hier ook voor gebruikt.
stukje gegoogeld voor je: ============= Bčtablokkers zijn middelen die de bčtareceptoren in verschillende delen van het lichaam blokkeren. Adrenaline en noradrenaline zijn de natuurlijke stoffen die invloed hebben op bčtareceptoren en zo bepaalde biologische effecten (bijvoorbeeld op bloeddruk, hartritme en luchtwegen) teweegbrengen. Door de receptoren te blokkeren, worden deze effecten beperkt. Dit gaat gepaard met veranderingen in allerlei delen van het lichaam, waaronder de hersenen, de longen, de spieren, de ogen, het hart en de bloedvaten. Er bestaan twee groepen bčtareceptoren: bčta-1-receptoren (die zich vooral in het hart bevinden) en bčta-2-receptoren (in de luchtwegen en de bloedvaten). Sommige bčtablokkers werken sterker op bčta-1-receptoren, terwijl andere meer effect hebben op bčta-2-receptoren. Bčta-1-blokkers (zoals atenotol, betaxolol, bisoprolol en metoprolol) noemen we cardioselectieve bčtablokkers omdat ze op de receptoren in het hart werken. De meest gebruikte niet-selectieve bčtablokkers zijn onder meer pindolol, propranolol, sotalol en timolol. ===================== ===================== Calciumantagonisten kunnen worden ingezet om angina pectoris te voorkomen en beperken daarmee het risico op een hartinfarct. Angina pectoris is een aandoening waarbij minder of te weinig zuurstof naar het hart wordt aangevoerd, waardoor pijn op de borst en in de schouders ontstaat. Een andere toepassing van calciumantagonisten is het verlagen van de bloeddruk. Verwijding van de bloedvaten in het lichaam brengt een verhoogde bloeddruk omlaag. Ook bij de behandeling van de ziekte van Raynaud kan het middel worden gebruikt. Dit is een aandoening waarbij de slagaders van voornamelijk de vingers zijn betrokken. Ten slotte kunnen calciumantagonisten bij bepaalde hartritmestoornissen worden toegediend om de hartslag te reguleren. Calcium is nodig om de spieren te laten samentrekken. Normaal gesproken komt calcium de spiercellen binnen via een speciaal kanaal, het calciumkanaal. Calciumantagonisten zijn middelen die dat tegengaan. Als de spieren in de wanden van de bloedvaten, bijvoorbeeld van de kleine slagaders, geen calcium krijgen, worden die bloedvaten wijder. Hierdoor neemt de doorbloeding van de hartvaten toe en daalt de weerstand in de slagaders. De zuurstofbehoefte van het myocard vermindert en de zuurstoftoevoer verbetert. Daardoor daalt de bloeddruk en wordt het hart, dat het bloed door de bloedvaten pompt, minder zwaar belast. =================== De kans is wel vrij groot dat je voor langere tijd medicijnen moet gaan slikken. Sterkte bij de cardioloog, en wees niet bang om al je vragen daar te stellen! |
Citaat:
Ik ga hem helemaal doodgooien met vragen :p De brutalen aan de macht ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik hou je op de hoogte :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou dat was nuttig...
Hartfilmpje gemaakt, bloedruk gemeten, lengte-gewicht verhouding, longfotos en bloed geprikt. Alleen om te horen dat het waarschijnlijk niet levensbedreigend is en dat ik in september weer terug mag komen voor meer tests en de uiteindelijke uitslag :s Volgens de cardioloog is het waarschijnlijk heel makkelijk te bestrijden met medicijnen (betablokkers) maar ze moeten eerst nog wat tests doen om het zeker te weten. Ik dacht juist dat deze tests er voor waren om het zeker te weten, maar dat zal dan wel aan mij liggen :o |
Citaat:
En dan moet je in september terug.. Dat is dan niet anders, toch mooi dat ze alles tot op de bodem proberen uit te zoeken? Maak je dus tot die tijd maar niet druk, en geniet van je zomer :cool: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20. |