![]() |
Loting Psychologie?
Hoi mensen,
Ik was gisteren in Leiden, voor examencursus, toen sprak ik een meisje die wilde Psychologie gaan studeren (in Leiden geloof ik) Zij had een brief gekregen, er zou geen loting meer plaatsvinden. Nou wil ik dus graag Geneeskunde doen, met als alternatief Psychologie. Dit kan niet als dit ook een lotingsstudie is, ik wil dan wel meedoen met de naloting, maar dit biedt dus geen zekerheid. Dan moet ik dus nóg een alternatieve studie verzinnen. Als Psychologie geen lotingsstudie zou zijn, dan zou ik dat dus als alternatief kunnen nemen. Iemand die weet hoe het nou zit? Is er nou wel of geen loting? Of alleen bij bepaalde universiteiten? Bvd. |
Volgens mij is psychologie alleen bij bepaalde universiteiten een "lotingsstudie". Van een vriendin die er dit schooljaar mee is begonnen weet ik dat Maastricht als enige universiteit geen loting had dit jaar. Maar misschien dat ze dat voor het aankomende schooljaar veranderd hebben.
|
Ja, er zijn er nu wel meer die geen loting hebben geloof ik.. In mn msn-lijst heb ik een meisje in wiens nickname staat dat ze ook geen loting heeft voor psychologie, maar ik weet niet zeker waar ze dat gaat studeren :p Ik dacht Groningen, kan dat? :p
|
Citaat:
Maar in Groningen zou ik eventueel wel willen studeren (y) Liever in Utrecht, maar dat is wel een populaire plaats, dus kans is kleiner dat ik daar terecht kan.. |
Die loting is er ook speciaal om oa de mensen te weren die zijn uitgeloot voor geneeskunde :) Ik vind het juist een slechte zaak dat ze die loting weer afschaffen. Het barst in juli/augustus gewoon van de last-minute aanmeldingen.
|
Citaat:
En verder hebben ze zoiets als bindend studieadvies dus mensen die er niets voor willen doen vallen snel genoeg af. Een loting heeft trouwens ook geen zin als toch bijna iedereen wordt ingeloot, wat het geval is bij psychologie. |
Ik ben vanmiddag nog bij de studieadviseur van psychologie geweest (Leiden), en die zei wel dat er een loting was dit jaar. Maar misschien op andere universiteiten niet, daar weet ik niet zoveel van af.
|
Citaat:
|
Ik kreeg van de RuG een brief dat iedereen die zich had aangemeld voor IO/IB en Psychologie zeer waarschijnlijk gewoon geplaatst werden omdat het aantal aanmeldingen het aantal plaatsen niet overschreed. Maar ik weet niet hoe dat precies zit met aanmelden voor psychologie als tweede studie en of dat nou al mag, want officieel zit er nog steeds wel een loting op dacht ik.
|
Wat ik van iemand begreep was dat er in principe gewoon loting is, maar als er zich dan minder mensen op hebben gegeven dan er plaatsen zijn, dan worden die plaatsen gewoon 'weggegeven'.
|
Ik heb me aangemeld voor Psychologie in Nijmegen. op een site met peildatum 12-05-2006 bleek dat het aantal aanmeldingen (462) het aantal plaatsten (450) toen al had overtroffen. Wij moeten dus wel loten neem ik aan. Maar er gaan er ook nog wat zakken natuurlijk...
|
Citaat:
|
Zover is weet heeft elke psychologie opleiding een loting.
Universiteit Twente is de laatste universiteit die loting heeft ingevoerd, dit hebben ze gedaan omdat ze een kleine opleiding willen blijven en uit solidariteit omdat wanneer elke psychologie opleiding een loting heeft, er een plaatsingscommisie komt. Hier staan alle WO studies die meedoen aan de loting: http://www.ibgroep.nl/particulier/In...s_fixus_wo.asp |
Het enige wat de UvA kwijt wil, is dat de kans groot is dat ik word ingeloot. Maar ik wil zekerheid omdat ik dankzij miscommunicatie met de ib-groep niet mee mag doen met de decentrale selectie :(
|
Citaat:
Vorige jaar is iedereen die psychologie wilde doen ook ingeloot (geloof 8 of 9 mensen...). Dit zegt helaas niks over komend jaar. Een jongen op de middelbare school wilde ook psychologie als tweede keuze opgeven voor het geval hij werd uitgeloot voor geneeskunde. Hij wilde echter alleen maar naar een universiteit in Amsterdam en op beide instellingen zat loting. Hij kon niet meeloten voor beide studies ondanks dat de mensen die zich hadden aangemeld bij de vu ook een brief kregen dat ze waarschijnlijk waren ingeloot omdat er minder aanmeldingen waren dan plaatsen. |
Ik geloof dat er overal loting is, maar dat het makkelijker door te komen is bij Psychologie dan bij Geneeskunde. Maar dat verschilt ook per persoon hoe hij dat beleeft..
Ik vind het echt een naaistreek van de regel "niet twee numerus fixus studies". Alles wat maar een beetje in de buurt komt van Geneeskunde is gelijk al onmogelijk als je wordt uitgeloot! Sowieso heb ik een hekel aan die lotingen. Wees blij dat er zoveel mensen arts willen worden! Bereid je universiteit dan gewoon uit, aan mensen in de medische sector is nooit een overschot! En ik kan niet eens meer blij zijn met m'n cijfers, omdat alles wat ik onder de acht haal, mijn streefgemiddelde van een acht omlaag haalt.. |
Citaat:
En daarbij: hulde selectie aan de poort. Met het aantal opleidingsplekken voor Geneeskunde heb je absoluut een punt, en er zijn ook betere opties dan een numerus fixus, maar eigenlijk zouden ze een selectie moeten maken bij alle studies waar het aantal aanmeldingen uit de klauwen lijkt te lopen. (ik noem een voorbeeld: Geschiedenis. Persoonlijke frustratie) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18. |