![]() |
internetbankieren, bedrag op verkeerd nr.
Ik het mijn rijlessen betaald. Alleen heb ik dit op het verkeerde rekeningnummer gestort...
help! het gaat om veel geld Hoe moet ik dit terugvorderen? |
De rekeningnummer en de persoon (of rijschool) ten gunste van wie jij het bedrag hebt overgeboekt komen vast niet overeen;). Jij krijgt waarschijnlijk een brieg thuis waarin wordt vermeld dat het bedrag niet kon worden overgeboekt om deze reden.
|
ik internetbankier via de rabobank...
Rijles 1 t/m 8 heb ik op 25-04-2006 betaald Dit geld is ook gewoon afgeschreven ik heb geen brief ontvangen. De naam, woonplaats matchen niet met het rekeningnummer... de bank heeft ook een fout gemaakt... door het goed te keuren |
wanneer heb je dit gedaan? er gaan nl wel een aantal dagen overeen voor je zo'n brief krijgt :)
Maar je kunt natuurlijk altijd even bij je bank langsgaan/ze bellen |
Ik heb ook een keer met rabobank internetbankieren iets overgemaakt dat niet overgemaakt moest worden en ik kon het met geen mogelijkheid weer ongedaan laten maken. Bij de bank zeiden ze dat de reden hiervoor is dat je akkoord gaat met de betaling op het moment dat je op verzenden klikt.
Bij mij waren naam, woonplaats en rekeningnummer trouwens wel gewoon goed, ik weet niet of dat wat uitmaakt? Zoja dan kun jij het misschien wel terug laten storten? Het lijkt mij het verstandigste om gewoon even contact op te nemen met de bank. |
Ze hadden er niet mee akkoord mogen gaan vanwege de verkeerde naam en plaats, maar tegelijkertijd ga jij wel akkoord door te klikken. Een moeilijke zaak, en waarschijnlijk moet je even flink schoppen voor je ook maar iets gedaan krijgt.
|
De moeder van mijn vriend heeft een keer per ongelijk geld overgemaakt naar een vreemde ipv naar mijn vriend. Zij heeft toen gewoon even de postbank gebeld, en toen hebben ze het weer teruggestort. Ik weet niet hoe ze daar bij de rabobank mee omgaan, maar mij lijkt dat het in zo'n geval wel overduidelijk is dat je een fout hebt gemaakt.
|
Citaat:
|
Volgens mij kan je helemaal geen geld laten storneren als jij het zelf ( overschrijvingskaart, internetbankieren ) overmaakt.
|
Wel als de combi van rekeninghouder en nummer niet klopt.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Vanochtend een bezoek gebracht aan de Rabobank.
Wanneer je geld overmaakt met internetbankieren. Controlereert de bank niet of de naam, plaats en het rekeningnummer matchen met elkaar. Ik heb het rekeningnummer doorgegeven. De eigenaar van dat nummer, bankiert gelukkig ook bij de Rabobank. Ze hebben de persoon opgebeld. Die persoon heeft 2 weken de tijd om het geld terug te storten. Ik mocht absoluut niet weten wie de eigenaar is van die rekening. Ze hebben alleen gezegd, dat hij veel in het buitenland verblijft. Ik hoop dat ik snel het geld terug krijg... :) |
Klopt als een bus. Het is natuurlijk niet aan de bank te verwijten, als zij een, weliswaar foutieve, order goed uitvoert. Maar betalingen verricht de bank in jouw naam, m. a. w. een foutieve transactie geldt als een door jou gedane foute betaling. Dit komt dus op hetzelfde neer als de situatie waarin je gewoon zelf fysiek geld overhandigt aan iemand aan wie je niets verschuldigd bent. Dan moet hij dat geld aan jou teruggeven. Juridisch gaat het dan om onverschuldigde betaling. Ik zou me dus maar geen zorgen maken. (y)
|
De postbank geeft het bij internetbankieren altijd aan, als het rekeningnummer niet overeenkomt met de naam. Waarom kan de rabobank niet ook zoiets doen?
|
Citaat:
|
afgezien van het feit dat je grote bedragen altijd ff moet dubbelchecken, dat geld zie je heus wel terug gewoon ff bellen.
|
Een vriend van mij had eens hetzelfde, en in zo'n geval moet je maar geluk hebben dat je 't terug krijgt. Eigenlijk is de naam en woonplaats die je invult meer voor de sier dan dat er echt op gecontroleerd wordt, de Rabobank controleert slechts steekproef-gewijs.
Als diegene waarnaar je 't geld overgemaakt hebt weigert het terug te storten, heb je waarschijnlijk gewoon pech. Zo stelde de Rabobank 't destijds althans. |
pfff, ik heb mn 690 e, terug gekregen
(y) |
Toch gek, bij mij werd de boeking ooit geweigerd omdat ik één van de vier initialen van de ontvanger verkeerd had ingetypt. Zeg maar A.B.C.E. van Buuren i.p.v. A.B.C.D. van Buuren.
Ik telebankier ook met Rabobank, maar goed, dit is alweer een jaar of vijf geleden. |
Citaat:
klinkt overigens best als een kutbank, die rabobank. bij de postbank is zoiets zo geregeld, gewoon even bellen en de volgende dag is t klaar. |
maar als je bijvoorbeeld op marktplaats het geld naar een oplichter overmaakt kun je NIKS doen.. dat vind ik een beetje raar. De bank heeft de gegevns maar verstrekt die niet ook al ben je opgelichtr.
|
Je moet wel even doordenken, Hulk: het is niet aan de bank om te treden in de vraag of iemand is opgelicht / een oplichter is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hmm ik had deze week ook zoiets doms. De Rabobank in IJmuiden had 700 eu van mijn rekening afgehaald. Een automatische incasso.
Nu woon ik in Rotterdam en zit ik bij de Postbank, dus er was duidelijk een fout gemaakt. :D (n) Omdat het om een 'automatische incasso' ging, kon ik dat geld gelukkig direct laten terugboeken. Als je het zelf hebt overgemaakt, vind ik het logisch dat dat iets moeilijker gaat. Gelukkig heb je het terug (nu ik nog :D) |
Citaat:
|
Citaat:
Bij bankrekeningen maakt dit helemaal niets uit. Echter als je onjuist geld ontvangt en je krijgt het verzoek om het terug te storten en je negeert dit ben je stafbaar. Je hebt zelfs meldingsplicht hiervan, weet niet of dit ook geld voor particulieren. Maar het kan natuurlijk wel effe duren tot je het terug ontvangt. Dus als je ooit teveel ontvangt van een bedrijf dan moet je dit geld altijd appart zetten want als ze het ooit terug willen ontvangen (zit wel een termijn aan vast) is het direct opeisbaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.