Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   internetbankieren, bedrag op verkeerd nr. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1412089)

Rata 17-05-2006 21:16

internetbankieren, bedrag op verkeerd nr.
 
Ik het mijn rijlessen betaald. Alleen heb ik dit op het verkeerde rekeningnummer gestort...

help! het gaat om veel geld

Hoe moet ik dit terugvorderen?

Go 17-05-2006 21:32

De rekeningnummer en de persoon (of rijschool) ten gunste van wie jij het bedrag hebt overgeboekt komen vast niet overeen;). Jij krijgt waarschijnlijk een brieg thuis waarin wordt vermeld dat het bedrag niet kon worden overgeboekt om deze reden.

Rata 17-05-2006 21:58

ik internetbankier via de rabobank...
Rijles 1 t/m 8 heb ik op 25-04-2006 betaald
Dit geld is ook gewoon afgeschreven ik heb geen brief ontvangen.

De naam, woonplaats matchen niet met het rekeningnummer... de bank heeft ook een fout gemaakt... door het goed te keuren

sannverwijderd 17-05-2006 22:16

wanneer heb je dit gedaan? er gaan nl wel een aantal dagen overeen voor je zo'n brief krijgt :)

Maar je kunt natuurlijk altijd even bij je bank langsgaan/ze bellen

Anika 18-05-2006 11:05

Ik heb ook een keer met rabobank internetbankieren iets overgemaakt dat niet overgemaakt moest worden en ik kon het met geen mogelijkheid weer ongedaan laten maken. Bij de bank zeiden ze dat de reden hiervoor is dat je akkoord gaat met de betaling op het moment dat je op verzenden klikt.

Bij mij waren naam, woonplaats en rekeningnummer trouwens wel gewoon goed, ik weet niet of dat wat uitmaakt? Zoja dan kun jij het misschien wel terug laten storten? Het lijkt mij het verstandigste om gewoon even contact op te nemen met de bank.

Nona 18-05-2006 11:08

Ze hadden er niet mee akkoord mogen gaan vanwege de verkeerde naam en plaats, maar tegelijkertijd ga jij wel akkoord door te klikken. Een moeilijke zaak, en waarschijnlijk moet je even flink schoppen voor je ook maar iets gedaan krijgt.

Martine1986 18-05-2006 12:34

De moeder van mijn vriend heeft een keer per ongelijk geld overgemaakt naar een vreemde ipv naar mijn vriend. Zij heeft toen gewoon even de postbank gebeld, en toen hebben ze het weer teruggestort. Ik weet niet hoe ze daar bij de rabobank mee omgaan, maar mij lijkt dat het in zo'n geval wel overduidelijk is dat je een fout hebt gemaakt.

Stefanie 18-05-2006 12:50

Citaat:

Martine1986 schreef op 18-05-2006 @ 13:34 :
De moeder van mijn vriend heeft een keer per ongelijk geld overgemaakt naar een vreemde ipv naar mijn vriend. Zij heeft toen gewoon even de postbank gebeld, en toen hebben ze het weer teruggestort. Ik weet niet hoe ze daar bij de rabobank mee omgaan, maar mij lijkt dat het in zo'n geval wel overduidelijk is dat je een fout hebt gemaakt.
Gaat dat zo makkelijk dan? Ik dacht dat het juist een heel gedoe was.

Project 50 18-05-2006 13:20

Volgens mij kan je helemaal geen geld laten storneren als jij het zelf ( overschrijvingskaart, internetbankieren ) overmaakt.

MCH 18-05-2006 13:45

Wel als de combi van rekeninghouder en nummer niet klopt.

Stefanie 18-05-2006 15:12

Citaat:

Project 50 schreef op 18-05-2006 @ 14:20 :
Volgens mij kan je helemaal geen geld laten storneren als jij het zelf ( overschrijvingskaart, internetbankieren ) overmaakt.
Citaat:

MCH schreef op 18-05-2006 @ 14:45 :
Wel als de combi van rekeninghouder en nummer niet klopt.
Oke, dat is misschien ook logisch. Een heel gedoe is het wel:P

Project 50 18-05-2006 15:48

Citaat:

MCH schreef op 18-05-2006 @ 14:45 :
Wel als de combi van rekeninghouder en nummer niet klopt.
Weer wat geleerd. Op deze manier wordt deze dag nog een 10 waardig.

Rata 18-05-2006 17:35

Vanochtend een bezoek gebracht aan de Rabobank.

Wanneer je geld overmaakt met internetbankieren. Controlereert de bank niet of de naam, plaats en het rekeningnummer matchen met elkaar.

Ik heb het rekeningnummer doorgegeven. De eigenaar van dat nummer, bankiert gelukkig ook bij de Rabobank. Ze hebben de persoon opgebeld.

Die persoon heeft 2 weken de tijd om het geld terug te storten.

Ik mocht absoluut niet weten wie de eigenaar is van die rekening.
Ze hebben alleen gezegd, dat hij veel in het buitenland verblijft.

Ik hoop dat ik snel het geld terug krijg... :)

MickeyV 18-05-2006 17:53

Klopt als een bus. Het is natuurlijk niet aan de bank te verwijten, als zij een, weliswaar foutieve, order goed uitvoert. Maar betalingen verricht de bank in jouw naam, m. a. w. een foutieve transactie geldt als een door jou gedane foute betaling. Dit komt dus op hetzelfde neer als de situatie waarin je gewoon zelf fysiek geld overhandigt aan iemand aan wie je niets verschuldigd bent. Dan moet hij dat geld aan jou teruggeven. Juridisch gaat het dan om onverschuldigde betaling. Ik zou me dus maar geen zorgen maken. (y)

zoemzoem 18-05-2006 19:35

De postbank geeft het bij internetbankieren altijd aan, als het rekeningnummer niet overeenkomt met de naam. Waarom kan de rabobank niet ook zoiets doen?

ikbenschipper1 18-05-2006 23:27

Citaat:

zoemzoem schreef op 18-05-2006 @ 20:35 :
De postbank geeft het bij internetbankieren altijd aan, als het rekeningnummer niet overeenkomt met de naam. Waarom kan de rabobank niet ook zoiets doen?
dat doet de postbank alleen wanneer je het naar een andere postbank rekening over maakt wanneer je naar een andere bank over makat gebeurd dat niet

Hulk 19-05-2006 00:38

afgezien van het feit dat je grote bedragen altijd ff moet dubbelchecken, dat geld zie je heus wel terug gewoon ff bellen.

Koen 22-05-2006 15:50

Een vriend van mij had eens hetzelfde, en in zo'n geval moet je maar geluk hebben dat je 't terug krijgt. Eigenlijk is de naam en woonplaats die je invult meer voor de sier dan dat er echt op gecontroleerd wordt, de Rabobank controleert slechts steekproef-gewijs.

Als diegene waarnaar je 't geld overgemaakt hebt weigert het terug te storten, heb je waarschijnlijk gewoon pech. Zo stelde de Rabobank 't destijds althans.

Rata 25-05-2006 08:50

pfff, ik heb mn 690 e, terug gekregen
(y)

Integer 25-05-2006 12:33

Toch gek, bij mij werd de boeking ooit geweigerd omdat ik één van de vier initialen van de ontvanger verkeerd had ingetypt. Zeg maar A.B.C.E. van Buuren i.p.v. A.B.C.D. van Buuren.

Ik telebankier ook met Rabobank, maar goed, dit is alweer een jaar of vijf geleden.

MightyMarcel 25-05-2006 14:33

Citaat:

Koen schreef op 22-05-2006 @ 16:50 :
Een vriend van mij had eens hetzelfde, en in zo'n geval moet je maar geluk hebben dat je 't terug krijgt. Eigenlijk is de naam en woonplaats die je invult meer voor de sier dan dat er echt op gecontroleerd wordt, de Rabobank controleert slechts steekproef-gewijs.

Als diegene waarnaar je 't geld overgemaakt hebt weigert het terug te storten, heb je waarschijnlijk gewoon pech. Zo stelde de Rabobank 't destijds althans.

zo'n bank heeft anders wel een verantwoordelijkheid naar haar klanten toe; als er overduidelijk een fout is gemaakt, moet een bank gewoon meewerken en zorgen dat je je geld terugkrijgt.

klinkt overigens best als een kutbank, die rabobank. bij de postbank is zoiets zo geregeld, gewoon even bellen en de volgende dag is t klaar.

Hulk 25-05-2006 14:45

maar als je bijvoorbeeld op marktplaats het geld naar een oplichter overmaakt kun je NIKS doen.. dat vind ik een beetje raar. De bank heeft de gegevns maar verstrekt die niet ook al ben je opgelichtr.

MickeyV 25-05-2006 15:33

Je moet wel even doordenken, Hulk: het is niet aan de bank om te treden in de vraag of iemand is opgelicht / een oplichter is.

Lucky Luciano 25-05-2006 15:35

Citaat:

MightyMarcel schreef op 25-05-2006 @ 15:33 :
zo'n bank heeft anders wel een verantwoordelijkheid naar haar klanten toe; als er overduidelijk een fout is gemaakt, moet een bank gewoon meewerken en zorgen dat je je geld terugkrijgt.

klinkt overigens best als een kutbank, die rabobank. bij de postbank is zoiets zo geregeld, gewoon even bellen en de volgende dag is t klaar.

Bij de postbank is het bij mij zodanig dat ik zelfs gelijk een waarschuwing krijg zodra er iets niet klopt. Ik had eneco een keer in kleine letters getypt, terwijl het in kapitaal bedoeld was en toen kreeg ik direct een nieuw voorstel.

Martine1986 25-05-2006 15:59

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 25-05-2006 @ 16:35 :
Bij de postbank is het bij mij zodanig dat ik zelfs gelijk een waarschuwing krijg zodra er iets niet klopt. Ik had eneco een keer in kleine letters getypt, terwijl het in kapitaal bedoeld was en toen kreeg ik direct een nieuw voorstel.
ja, maar dat doen ze wel alleen als het om een rekeningnr van de postbank zelf gaat.

Roos 28-05-2006 16:47

Hmm ik had deze week ook zoiets doms. De Rabobank in IJmuiden had 700 eu van mijn rekening afgehaald. Een automatische incasso.
Nu woon ik in Rotterdam en zit ik bij de Postbank, dus er was duidelijk een fout gemaakt. :D (n)

Omdat het om een 'automatische incasso' ging, kon ik dat geld gelukkig direct laten terugboeken. Als je het zelf hebt overgemaakt, vind ik het logisch dat dat iets moeilijker gaat.

Gelukkig heb je het terug (nu ik nog :D)

martijn1985 28-05-2006 17:55

Citaat:

Koen schreef op 22-05-2006 @ 16:50 :
Een vriend van mij had eens hetzelfde, en in zo'n geval moet je maar geluk hebben dat je 't terug krijgt. Eigenlijk is de naam en woonplaats die je invult meer voor de sier dan dat er echt op gecontroleerd wordt, de Rabobank controleert slechts steekproef-gewijs.

Als diegene waarnaar je 't geld overgemaakt hebt weigert het terug te storten, heb je waarschijnlijk gewoon pech. Zo stelde de Rabobank 't destijds althans.

dat lijkt mij dan een kennistekort van de rabo. Volgens mij is het namelijk een onverschuldigde betaling, en das toch echt wat anders dan een schenking...

starslayer 29-05-2006 12:20

Citaat:

martijn1985 schreef op 28-05-2006 @ 18:55 :
dat lijkt mij dan een kennistekort van de rabo. Volgens mij is het namelijk een onverschuldigde betaling, en das toch echt wat anders dan een schenking...
Giro rekeningen moeten met naam en nummer overeenkomen.

Bij bankrekeningen maakt dit helemaal niets uit.

Echter als je onjuist geld ontvangt en je krijgt het verzoek om het terug te storten en je negeert dit ben je stafbaar. Je hebt zelfs meldingsplicht hiervan, weet niet of dit ook geld voor particulieren.

Maar het kan natuurlijk wel effe duren tot je het terug ontvangt.

Dus als je ooit teveel ontvangt van een bedrijf dan moet je dit geld altijd appart zetten want als ze het ooit terug willen ontvangen (zit wel een termijn aan vast) is het direct opeisbaar.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.