![]() |
Keuze maken voor vakken...
Volgend jaar ga ik dus SPRINT VWO doen. Nu ben ik aan het nadenken over het vakkenpakket.
Ik neem zeker Natuur en Gezondheid maar welke vakken zou ik er bij nemen? Ik twijfel nogal. Duits en Frans bijvoorbeeld, wat is het verschil tussen 1 en 2 precies? Als je heel erg slecht bent in luisteren, en lezen je beter af gaat, kan ik dan beter duits en frans 1 of 2 kiezen? Verder, filosofie, de mensen die dit hebben gehad, bevalt dit? Ik wil waarschijnlijk psychobiologie of psychologie studeren, dus dan leek me dit alvast een goed bijvak. Maar bevalt het de mensen die het (hebben gedaan) doen ook? Op dit moment ziet mijn pakket er zo uit: - Algemene deel - Natuur en Gezondheid - Economie 12 - Filosofie (als meerendeel er hier positief over is) En misschien dan nog Frans en Duits 2, mocht dit mij meer liggen (zie vraag hierboven). Zou zo'n profiel te zwaar zijn of niet? Want ng+economie, dan kan ik alle kanten op dus dit wil ik graag. Maar mocht dit erg zwaar zijn, dan laat ik dit vak eerder vallen als filosofie denk ik. Nou, vertel! |
volgens mij kan je 2 niet kiezen als je 1 niet hebt gedaan
tenminste dat is op allebei mijn middelbare scholen zo geweest. Bij frans was 1 voornamelijk luisteren en spreken en 2 lezen en schrijven Tenminste zo zat het bij ons en voor zover ik weet op bijna alle scholen. |
Het verschil is dat je bij frans/duits 2 nog een extra jaar hebt waarin meer wordt gedaan aan teksten en dergelijke. Het eerste jaar (in de 4e dus) krijg je lezen, luisteren en schrijven maar ook nog wel wat leerwerk, maar dat telt niet voor de schoolexamens maar voor de overgang. Luisteren houd je dus altijd en telt ook zwaar mee. (ow ehm damn, is dat ook vwo ook zo :o)
Ik vind het wel slim idd dat je economie hebt, dan houd je een heel breed pakket idd, de rest weet ik niet |
Citaat:
En daar kies je je eigen vakken. En bovendien heb ik Economie wel gehad ;) Maar dan ga ik dus frans en duits 2 kiezen, veel makkelijker! |
Citaat:
Alleen ik ga SPRINT VWO doen, dus alleen maar een jaartje. Vraag me dus af hoe het duits en frans dan in elkaar zit qua 1 en 2. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou persoonlijk gewoon frans en duits 1 doen. Bij ons hoef je dan alleen te lezen, maar ik weet dat dit per school verschilt. Dit kan je waarschijnlijk wel even checken op het ROC. Bij frans en duits 2 krijgen je naast het programma van frans en duits 1 bij ons ook schrijven, luisteren en spreken. Ik denk dat je het met n&g, eco12 en filosofie in één jaar al wel druk genoeg krijgt.
|
er zit een verschil tussen frans/duits 1/2 op de havo en het vwo.. Op de havo is 1 meer luisteren/spreken, op het vwo is 1 gewoon lezen, tenminste op mijn school. In jouw geval zou ik dus gewoon frans en duits 1 doen dan, maar dat is standaard. :o
|
Ik heb NG met Frans1,2 en ik kan het je wel aanraden. Ik heb Frans 1 in de vierde afgesloten en ik had niet echt het gevoel dat ik Frans kon ofzo, terwijl ik het wel een leuke taal vind, dus ben ik ermee door gegaan. Bij ons was Frans1 vooral lezen en een beetje luisteren en woordjes uit je hoofd leren en Frans 2 is hetzelfde, maar dan ook nog spreken en schrijven (brieven enzo) erbij.
Duits1 is bij ons schrijven, spreken en lezen (nadruk op lezen) en Duits1,2 alles. |
overigens is economie 2 ook nergens verplicht voor (voor vervolgstudies), dus je kan overwegen alleen eco1 te doen.
|
Citaat:
|
Als je frans2 wil doen moet je sowieso 1 doen en je krijgt dan dus ook luistertoetsen. Als je dat niet kan zou ik gewoon de taal niet kiezen. Ookal lijkt het je leuker/makkelijker, bij ons is het wel een groot onderdeel van het vak (luisteren en spreken bij frans1,2)
Frans1 zit in het algemene deel en is voornamelijk lezen, ik denk dat het ROC niet moeilijk gaat doen met extra toevoegingen o.i.d. |
Citaat:
Oh dan houden we het gewoon op duits en frans 1 :) |
En filosofie sowieso doen! Ik vind het zo'n leuk vak, en nog nuttig ook, vind ik. Af en toe best moeilijk, maar, als ik jou was zou ik het écht kiezen!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wij kregen bij Frans en Duits1 alles, dus lezen, luisteren, spreken, schrijven, woordjes leren...
Bij de totaalvakken is het CE lezen en krijg je schoolexamens in luisteren, schrijven en spreken. Ik zou het dus niet kiezen als ik jou was. |
Ik doe ook NG en bij mij in de klas hebben de meeste eco1 gepakt. Dat is echt supermakkelijk. Sommige staan er een 9.5 voor
ze hoeven dus voor het examen maar een 1,5 te halen :D Ik zelf had informatica omdat je daar geen exame in hoefde te doen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01. |