![]() |
valversnelling
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het voorbereiden van me natuurkunde examen. Nu staat er in het boek dat de valversnelling op aarde 9.8m/s2 is (Overal NaSk 1,4 VMBO-TGK, deel B 1e druk), maar in de binas staat 10m/s2. Normaal gesproken ben ik gewent om met 10 m/s2 te werken, maar ik weet dat dat de afgeronde waarde is. Welke waarde moet ik nou toepassen op het examen, of maakt dat niet uit? Alvast bedankt! Pim //edit: Het gaat om het examen VMBO-TL |
je moet bij een opgave er bijzetten welke waarde je gebruikt. (sowieso, altijd dat soort dingen netjes in je uitwerking zetten).
9.8 lijkt me de goede keuze overigens, maar ik denk niet dat het echt veel uitmaakt. |
BINAS (vierde druk) geeft 9,81 ms^-2 voor het gemiddelde in Nederland (tabel 7).
|
Ik zet er ook bij elke opgave bij welke waarde ik gebruik voor de valversnelling, maar ik denk dat de binas aanhouden het beste is.
Verder staat er in mijn binas 10 m/s2, maar ik heb geen flauw idee welke druk dit is, kan het nergens vinden. Het copyright is wel uit 2002. |
Nu zie ik dat ik een havo-vwo-Binas heb. Jij gebruikt een andere versie natuurlijk ;)
|
Citaat:
|
lijkt me duidelijk 9.81 m/s^2 ik weet niet of ze 10 m/s^2 goed keuren, maar ze 9.81 m/s^2 kunnen ze niet fout rekenen!!!!!
|
De valversnelling op aarde is inderdaad gemiddeld zo'n 10 m/s^2..
Maar in Nederland is deze 9,81 m/s^2 omdat we hier 'lager' zitten. Waarschijnlijk staat het in de opgave erbij, anders neerzetten waar je het vandaan hebt (welke tabel etc.) Succes iig! |
Citaat:
9,81 is de gemiddelde waarde en daarom wordt die ook gebruikt, het schommelt tussen 9,78 en 9,83 wegens de vorm van de aarde |
10 m/s^2 is alleen voor het vmbo om gemakkelijkere sommetjes te krijgen (niet sarcastisch bedoeld overigens, maar het is wel wat getalvriendelijker)
|
Met deze informatie op zak lijkt het me niet zo ingewikkeld. Gewoon 9.81 invullen, dan zit je altijd goed. 10 is nogal rauw afgerond.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
9,81 gebruiken staat ook in binas bij mij
|
Plaats Valversnelling (m/s2)
Evenaar 9,780 Keerkringen 9,788 Benelux 9,812 Pool 9,832 Zie Benelux, daarom gebruiken we meestal 9,81 |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41. |