![]() |
scheikunde 1,2!!!
er was nog niet eens een scheikunde 1,2 topic :eek:
anyway, dit zijn zown beetje de onderwerpen: stoffen en hun bouw rekenen in de chemie energie, reactiesnelheid en evenwicht zuren en basen redoxreacties* koolstofchemie biochemie chemie en maatschappij analyse vaardigheden *let op: 'redoxreacties' is geen ce stof, maar electrochemische cellen zitten er wel in!! zie HIER voor de specifieke details (klik op 'Niet-CE-stof' en kijk in de pdf bij sk1,2) daar staan trouwens ook alle vorige sk1,2 examens En dan natuurlijk nog de vraag, waar heb jij het minste/meeste moeite mee en hoe ga je sk1,2 voorbereiden?? |
Maandag is het al zover. :eek:
Het makkelijkste vind ik altijd berekenvragen, en het moeilijkste vind ik beredeneervragen. Chemie en maatschappij is wel vervelend, geloof ik. Verder vind ik alles prima te doen, als ze maar goede vragen stellen. (y) |
ik heb de helft van de hoofdstukken voor sk2 nog niet behandeld :p zijn ze moeilijk? het enige wat ik voor sk2 heb gedaan zijn 'atoombouw en reacties' en 'redox in de praktijk'.. .bah, ik ga vanavond de theorie in mijn bed van alle andere hoofdstukken wel even doornemen (ik kan niet lezen als ik niet in bed lig... teveel afleiding). Vandaag scheikunde1 examens maken, morgen sk2 examens
het is niet zo dat ik die hoofdstukken niet herhaald heb... ik heb ze gewoon nooit gezien/gemaakt |
Citaat:
dat gaat nog vrij lastig worden dan.. |
en ik dacht dat ik slechts bezig ben :|
|
weten jullie wat bij IR-spectrofotometrie CH-buig en strek inhoud?
|
yes ik heb een examen van sk1 gemaakt en streng nagekeken en er kwam een 7,5 uit... hmm ja ik ben slecht bezig maar tis niet totaal mijn schuld :p we hebben amper SE's gehad voor sk2 (alleen voor die 2 hoofdstukken die ik wel heb behandeld... en dat was in de 5de) dus ik kon geen motivatie opbrengen.
Morgen maar zien hoe sk2 gaat... ik heb van mijn oude leraar sowieso gehoord dat sk1 het belangrijkst was en sk2 gewoon een beetje toepassen, niks moeilijks (volgens hem). |
Citaat:
Alleen die electrochemische cellen vind ik vervelend :s |
Citaat:
|
Citaat:
Waar staat dat ergens? :o |
Citaat:
Buig en strek heeft geloof ik met de bindingen tussen de moleculen te maken. Is strek niet een enkele binding, en buig een dubbele? |
kent er iemand goede sites met uitleg/animaties van de examenstof sk1(,2)?
|
Citaat:
strekvibraties: analoog aan het uitrekken van een elastiekje. |
Citaat:
--> met IR kun je bepaalde verbindingen aantonen omdat bepaalde bindingen een specifieke absorbptie heeft als je er IR-straling van een bepaalde golfgetal erop laat vallen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je moet wel aan de hand van een spectrogram en de tabel in binas kunnen zeggen welke stof het is uit de gegeven mogelijkheden. |
Citaat:
|
In mijn lesboek staat een ander periodiek systeem dan in 'Samengevat scheikunde VWO' met betrekking tot metalen en niet-metalen. In mijn boek staan Ge (32) en Sb (51) bij niet-metalen - wat ik ook zo geleerd heb door de jaren, maar in samengevat staan Ge en Sb niet bij niet-metalen, maar bij metalen.
Wie kan dat verklaren? |
het is vrijdag avond half elf....
ga lekkah chille en vroeg slape en begin morge weer met scheikunde ;) ik moet ook nog beginne ps:. SB is geen metaal en GE wel zover ik weet |
Citaat:
|
Citaat:
p.s. op die site staat uitleg over alle vakken, niet alleen sk (Y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Topdrop, een super site die van de UT, bedankt voor de tip! (y)
|
Vraagje over 2003-II som 9: je moet de atoomstraal van zuurstof opzoeken (Binas 39). In de antwoorden staat als atoomstraal 146 * 10 ^-12 m. Maar zelf zie ik 66 * 10 ^-12 m staan in Binas. Weet iemand hoe dit zit?
|
Misschien hebben zij een andere Binas gebruikt?
|
Het zou niet moeten dat de atoomstraal daar van verandert, denk ik. :)
http://www.examenbundel.nl/assets/ge...001,2-2-03.pdf |
Weet iemand toevallig een site waar je structuurformules kan oefenen? Want het is gewoon 99,9% zeker dat er zo'n vraag op het examen komt en ik heb er momenteel nog een beetje moeite mee.. Maar met een beetje oefening moet het lukken!
Alvast bedankt :) |
Citaat:
Een site met heel veel uitleg erover: http://proto2.thinkquest.nl/%7Ellc25...h.php?res=1024 |
Citaat:
Citaat:
EDIT: volgens mij is DIT ook een nogal kickass site :cool: |
he ben ik nou gek of klopt dit antwoordmodel niet http://www.nvon.nl/examen/sk-vwo/sk12v051cv.pdf
vraag 23 ze komen uit op het antwoord 4,9 x 10^3 maar ik kom uit op het antwoord 4,9 x 10^6 er staat dat er 100 kg moet ontstaan dat moet je delen door de molaire massa dus dan krijg je toch (100 x 10^6) / 109 in het antwoordmodel doen ze volgens mij (100x10^3)/ 109? zie ik hier iets over het hoofd? |
Citaat:
en @ bijnageslaagd, 1kg= 1x10^3 gram :) |
Citaat:
|
Citaat:
bah als ik morgen maar niet zulke fouten maak |
he kan iemand me hier helpen hoe komen ze bij examen 2006-I sk2 vraag 19 aan de molaire massa van olivijn? ik kom er niet uit
|
Citaat:
|
Citaat:
|
moet je zelf kunnen bepalen of een reactie in 2 stappen verloopt en welke de snelheids bepalende stap is?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
http://www.curie-online.nl/curie/pag...eactiesnelheid
:mad: :D :cool: :) ;) :| :bloos: :confused: :nono: (y) :eek: :p :cool: :rolleyes: :D :( :o ;) :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50. |