![]() |
Oorlogsmonumenten,20ste eeuw,europa
Ik heb een opdracht gekregen om 10 oorlogsmonumenten te zoeken in europa uit het 20ste eeuw....
en ik moet het zoeken voor VS-scholieren die 7daagse rondreis moeten maken door europa langs 10 oorlogsmonumenten.. Bij mij is nu het probleem dat ik veel nederlandse oorlogsmonumenten vindt maar ik kan moeilijk uit andere landen vinden dus als iemand handige tips heeft,alvast bedankt en als je het niet weet dan ook bedankt.. Maar het is altijd handig,als jullie toevallig links of zo hebben... |
Enkele tips: (niet allemaal oorlogsmonumenten denk ik, maar wel gerelateerd aan dat onderwerp)
- Verdun - Normandische kust - Bastogne - Een fort in Belgie/Luxemburg (Ouvrage du Hackenberg bv.) - Berlijn - Flandres Fields - ... |
Rondom Ieper (Belgie) zijn veel oorlogsmonumenten, begraafplaatsen en loopgraven (onderdeel van Flandres Fields)
In Warschau (Polen) staat een groot monument als symbool voor de joodse getto daar en ten onrechte gebruikt in de Sovjettijd als symbool voor onderklasse opstanden. |
-Batterie Tod
Normandië, voormalig centrum waar vanuit de dwangarbeid voor de bouw van de Atlantikwall gecoördineerd werd, tegenwoordig een museum. -Elk Frans plaatsje heeft zijn eigen monument voor de Eerste Wereldoorlog. In Noord-Frankrijk zijn er veel musea over. -Tig oorlogskerkhoven en Frankrijk en België, variërend in grootte. Sommige zijn echte atracties met nagebouwde slagvelden, anderen zijn gewoon kleine vergeten kerkhoven. Beiden zijn interessant. Uberhaupt zijn in Noord-Frankrijk, vooral in departement Pas de Calais plenty dingen die herinneren aan de Eerste Wereldoorlog. Sommige weilanden zijn nooit veranderd en nu nog steeds bezaaid met bomtrechters. Zelf heb ik daar in de tuin een Franse gevechtshelm, drie Engelse patroonhouders met kogels en een Duitse bajonet opgegraven. Ook skeletten e.d. komen daar nog regelmatig onder de ploegen van boeren vandaan zetten. |
-tannenberg (al is dat misschien een fout monument)
- is stalingrad nog europa? -anzio (landing geallieerden) -sedan(duitsers steken de maas over -ongeveer elk plaatsje aan de Somme -fort eben emael (bij luik) -Gallipoli -caen overal waar een beetje grote veldslag is geweest zie je wel een monument. duik gewoon ff je geschiedenisboeken in. |
de Maginotlinie..
|
Vergeet de concentratiekampen niet: Auschwitz, Mauthausen, Bergen-Belsen, Majdanek, Jasenovac, etc.
In België: de IJzertoren In Frankrijk: het museum in Reims, waar generaal Jodl de capitulatie tekende In Duitsland: Neurenberg: het terrein waar de nazi's hun patijdagen hielden (o.a. Zeppelintribune, Kongreßhalle) Berchtesgaden: Ruïnes van o.a. Hitlers huis, de Berghof, zijn Teehaus, en het Kehlsteinhaus, het bekende Adelaarsnest (waar Hitler overigens zelf niet graag kwam i.v.m. zijn hoogtevrees) |
Nog meer is welkom..!(ps ben geen student maar scholier)-->ook wel soumie
|
Amerikanen?
Wat van de Amerikaanse begraafplaats Margraten? En over begraafplaatsen gesproken. Op Schiermonnikoog ligt een interessante. Iedere dode die de eilandbewoners vonden, begroeven ze. Maakt niet uit van welke nationaliteit en dus ook niet aan welke kant ze stonden. Saint mere de l'eglise is ook een aardig plaatje in Frankrijk om te bezoeken. Wellicht beter bekend als het plaatsje waar ene amerikaanse militair aan de kerktoren bleef hangen en zichzelf voor dood hield om te overleven. De rest is wel zo'n beetje genoemd door anderen. |
isonso
viipuri (waar de finnen de russen versloegen, om eens een keer een andere oorlog te nemen) Guernica ennuh. berlijn. |
Eperleque in Noord-Frankrijk waar de grootste V2 fabriek ter wereld stond
Kiel, groot musea over de Deutsche Kriegsmarine |
Je hoeft niet meer te reageren hierop...
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39. |