Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   HAVO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=109)
-   -   Muziek tips? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1414871)

eefjuhhhh 22-05-2006 18:00

Muziek tips?
 
Heej heeft iemand tips voor muziek te leren? ik ben echt vet slecht in solfege namelijk -_-'

Toet0r 22-05-2006 18:35

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1412313
een heel topic over wat mensen luisteren!

Miekepieke 22-05-2006 18:48

Ik denk dat eefjuhh bedoeld muziek examen, niet wat je luistert als je een examen leert. Soulflege, sorry kan ik je niet mee helpen want ik ben ook heel erg slecht in soulflege. Ik geloof dat ik dat maar gewoon oversla vandaag en me concentreer op toonsoorten, maatsoorten en intervallen en al die zooi.

Toet0r 22-05-2006 18:50

ohh sorry, verkeerd gelezen! :p
wist niet dat er ook examens in muziek waren! :o

Miekepieke 22-05-2006 18:53

Ja die zijn er :p en die zijn best irritant vind ik. Bleegh. ben niet zo goed in dingen herkennen enzo. maarja, zie wel wat t wordt, sta nu een 7,7 ofzo dus tmoet wel te doen zijn, ga iig niet onvoldoende op mn lijst staan vermoed (en hoop) ik :)

Miekepieke 22-05-2006 19:01

Dit heb ik even van mijn schoolsite geplukt. misschien heeft iemand er nog wat aan:


Als het gaat om het beschrijven van muziek, van muzikale processen, moet je daarvoor de taal goed beheersen en de verschillende muzikale aspecten/ categorieën van elkaar kunnen onderscheiden

Bestudeer deze notitie goed voor het C.S.E. Muziek en:

Kijk eerst waarnaar gevraagd wordt
Antwoord alleen op wat er gevraagd wordt
De onderstaande vragen/ antwoorden kun je tegenkomen. Het zijn natuurlijk voorbeelden. Realiseer je goed wat ermee bedoeld wordt want je moet op het examen niet willekeurig met deze termen en formuleringen gaan smijten.....

Dynamisch verloop: crescendo/ decrescendo

Speelwijze/ articulatie: glissando, pizzicato, staccato/ legato


'Beschrijf dit fragment, gelet op de samenklank': homofoon, in akkoorden, eenstemmig (unisono), tweestemmig, meerstemmig, enz

'Hoe bewegen de stemmen zich ten opzichte van elkaar ?': parallel, in tegenbeweging

'Geef de term voor de wijze waarop dit motief herhaald wordt': sequens (stijgend/ dalend), ostinato

'Hoe heet de begeleidingsfiguur in de bas ?' : bourdon, orgelpunt, ostinato

'Wat is de compositorische schrijfwijze ?' : polyfoon, homofoon

'Beschrijf dit fragment, gelet op het verloop van de melodie?' : stijgend, dalend, eerst stijgend dan dalend, in sequensen, enz

'Hoe wordt in dit fragment naar een muzikale climax toegewerkt ?' :

- ritme: steeds kleinere notenwaarden
- melodisch verloop: de melodie stijgt
- dynamiek: er wordt gebruik gemaakt van een crescendo
- tempo: het tempo wordt sneller/ accelerando
- motieven: de motieven volgen elkaar steeds sneller op, worden verkort enz

'Wat is het verschil tussen fragmet 1 & 2 m.b.t. de instrumentatie ?' : de instrumentatie wordt steeds dichter, er komen meer instrumenten bij. Of: wordt steeds dunner, steeds minder instrumenten.

'In hoeverre is de klankkleur van fragment 1 anders dan fragment 2 ?' : Een vraag over klankkleur wijst op een verandering van instrumentatie, evt. ook van speelwijze. Het klinkt anders. Bijv: hier is een klarinet toegevoegd, of: alle strijkers spelen nu pizzicato.

'Wat gebeurt er in dit fragment gelet op de toonsoort ?' : De toonsoort verandert, er wordt gemoduleert. Majeur wordt mineur (of andersom).

'In hoeverre verschilt de melodie van fragment 1 met die van fragment 2 ?': De melodie wordt omspeeld, er worden noten tussengevoegd, er komen kortere notenwaarden in voor.

Ritmische beweging: partijen kunnen in ritmisch gelijke beweging gaan (alle stemmen hebben hetzelfde ritme) of elkaar ritmisch aanvullen (complementair) of er kan sprake zijn van polyritmiek. Er kunnen syncopen in voor komen of triolen.

Bij de vraag om een vorm te benoemen:

- rondovorm (een refrein keert steeds terug)
- 1, 2 (A B) of 3-delige liedvorm (A B A' of A B C)
- thema met variaties

'Wat voor orkest speelt hier ?' : Strijkorkest, Symfonie-orkest, fanfare (alleen koper), harmonie-orkest (koper/hout/slagwerk), Big-band (jazzorkest)

Ga onderstaande categorieën nog eens na en bedenk of je er termen bij weet !

- klankkleur
- dynamiek
- tempo
- ritme/ maat
- articulatie
- speelwijze
- instrumentatie
- samenklank
- vorm
- toonsoort/ harmonie

Miekepieke 22-05-2006 19:08

Nu ik toch bezig ben:

Hier kan je bv helemaal onderaan instrumenten oefenen.

http://www.digischool.nl/mu/leerling...is/quizzen.htm

eefjuhhhh 23-05-2006 11:51

naja het ging slecht :P

Miekepieke 23-05-2006 11:53

Ja, het ging ook erg slecht hier. Ik ga laks bellen

eefjuhhhh 23-05-2006 12:57

wat ga je zeggen?

Miekepieke 23-05-2006 13:32

Ik heb net gebeld, en ik heb gezegd dat ik het examen veel te moeilijk vond in de verhouding tot de stof die ik op school gekregen heb.

eefjuhhhh 23-05-2006 14:31

mooi heb ik ook gedaan en gezegt dat het examen TE eentoning was, als je het moeilijk vind om die verandering in melodie enzo aan te geven heb je het verpest want daar ging praktisch het hele examen over

engeltje 23-05-2006 16:36

hm, als jullie examen al achter de rug is, heeft het niet meer zoveel zin om de site te zoeken waar solfege-oefeningen opstaan. die was echt superhandig

Miekepieke 23-05-2006 17:07

Oohja, jammer.. nouja toch bedankt :) . Mijn cijfer is ongeveer tussen de 3,4 en de 5,4 en dat kan ik net hebben voor een voldoende. Maar ik baal er wel van, want ik vind dat het veel hoger had kunnen zijn dan een 3,4.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:20.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.