![]() |
pc raakt overhit?
Als ik 1-2 uur aan het gamen ben dan restart mijn pc automatisch, en als ik aan de kast voel, voelt het inderdaad heet aan, ik denk dat mijn pc overhit raakt. Weet iemand hoe ik dit zou moeten oplossen?
Zou wat werkgeheugen eruit halen helpen? of zou ik een cooler moeten kopen, en waarvoor zou ik eentje moeten kopen? voor de cpu of vga? |
Als 'een cooler kopen' moet betekenen dat dat de eerste koelfan in je pc zou zijn, ja dan moet je een koeler kopen.
Anders helpt schoonmaken van de de koelfans ook vast wel. |
zou simpel schoonmaken van koelfans echt helpen, want de kast is heet, echt heet...
|
Laat het zijpaneel van je computerkast eens open en bloot. En check je temperatuur. Je zegt verder helemaal niets over je computersysteem; dus weinig tips daaromtrent kan ik je niet geven. :o
|
doet er volgens mij niet echt toe, maar hier
-pentium 4 2,8 ghz -1024 mb ram -geforce 6800 512 mb vraagje: hoe check ik de temperatuur? |
Dat doet er zeker toe; belangrijk is hoeveel warmte jouw processor genereert; Pentium 4 staat niet bekend om zijn zuinigheid vooral bij hogere clocks. Daarnaast is het van belang voor welke koeler je mogelijk zou kunnen kopen om je koelproblemen op te lossen.
Waarschijnlijk gebruik je een Socket 478 en kun je daarvoor een Arctic Freezer 4 kopen. Maar de problemen zitten hem waarschijnlijk ook in de airflow en niet alleen in de koeling van je CPU. Daarnaast heb je een videokaart die ook wel wat stroom lust; en waarschijnlijk komt alle warmte daarvan terecht in de kast zonder afdoende ventilators om deze warmte af te voeren. Aan jou de vraag: wie heeft jouw PC samengesteld? |
hmm is het zo'n grote rommeltje geworden dan? het was eerst
-512 ram mb -geforce fx 5200 heb zelf ram bijgedaan en nieuwe geheugen, heb er trouwens niet zo veel verstand koelers, dus kan je daar nog wat bij uitleggen? bedankt |
Geheugen produceert vrijwel geen warmte; daarom zit er ook geen koelblok op. Overal waat een heatsink (zo'n metalen ding) op zit of een fan, dat produceert redelijk wat warmte. Vooral Procesosr en Videokaart produceren veel warmte. Hardeschijven komen daarna.
Alle warmte die deze componenten genereren, komen meestal terecht in jouw kast. Sommige videokaarten echter sturen de warmte direct naar buien de kast. Met al die hitte die zich opbouwt in de kast; worden je componenten ook steeds warmer. Het kan dus prima 40 graden in je kast zijn, en dan is 70 graden voor je processor een reeele mogelijkheid. Wat doe je daar aan? Zorgen voor airflow; ofwel luchtstroom. Meestal kun je voor in de kast een ventilator ("casefan") plaatsen die verse (koele) lucht de kast in zuigt, en heb je aan de achterkant van de kast ook ruimte voor een casefan die de warme lucht weer afvoert naar buiten de kast. Als je dit doet, dan onstaat er een gezonde luchtstroom waardoor de temperatuur in je kast zal dalen alsmede alle componenten. Dit in combinatie met een nieuwe (betere) CPU koeler kan je probleem dus oplossen. Temperatuur van je processor kun je zien met een programma als Everest (google) of in je BIOS (druk op DEL bij het booten; dan kun je ergens voor Health Monitor kiezen ofzo). Is je processor boven de 55 graden, dan is hij te heet. Merk op dat je processor nog warmer wordt als je een spel gaat spelen, dus eigenlijk zou je processor zo'n 45 graden moeten zijn (idle), en dan zou jij tot 53 kunnen oplopen als je hem maximaal belast. |
ok bedankt!
nog wat vraagjes: hoeveel zou het denk je kosten? onder 100 euro genoeg? En hoe moeilijk is een casefan en cpu koeler plaatsen? is het ongeveer dezelfde principie als videokaart en ram geheugen plaatsen? |
Onder de 100 euro zeker. 2 goede casefans kosten denk 8 euro samen, en een Freezer 4 heb je voor 14 euro ofzo. Dan ben je in principe klaar.
Casefans aansluiten gaat heel makkelijk: vastschroeven en stekkertje aansluiten op voeding. De CPU koeler monteren moet wel goed gebeuren; vooral de hoeveelheid koelpasta moet goed zijn: een flinterdun laagje en zeker niet teveel! |
idd, en niet te veel kracht zetten als ze met thermal adhesive ( of hoe heette die 'koellijm' ? ) in een pc winkel moet je voor 25,- echt wel klaar kunnen zijn.
met speedfan ( google effe ) kan je je temps meten . suc6 |
Thermal Adhesive moet je *NIET* gebruiken! Dat is alleen om een heatsink zonder bevestiging direct op een chip te lijmen, meestal op geheugenchips op een videokaart of de northbridge. Voor je CPU gebruik je gewoon thermal conductor paste; ofwel koelpasta. Zit ook bij alle CPU koelers die je koopt. :)
Van te voren eerst je processor goed schoon maken met een tissue. En goed je handen wassen want koelpasta is hardstikke kankerverwekkend. |
Citaat:
|
Bij videokaarten is het 'normaal' dat hij 60 of zelfs 70 graden wordt. Waarschijnlijk is de Tmax (de maximale temperatuur voor de transistors) hoger dan de transistors gebruikt in processors. Maar ook een videokaart kun je maar beter niet te warm laten worden; het kan de levensduur bekorten, kan artifacts en vastlopers opleveren en beperkt je speelruimte met overclocken significant.
Merk verder op dat sommige sensors er wel eens flink naast kunnen zitten, 15 graden ofzo. Dus erg betrouwbaar zijn de sensoren soms niet. ;) Het beste meer je met een temperatuurmeter met een laser; die kan de temperatuur van de oppervlakte 'meten', zo krijg je een aardig idee als je de laser op de onderkant van de heatsink richt. |
Citaat:
Geheugen produceert wel degelijk warmte, FYI. |
Oh, als je twee harde schijven gebruikt, zorg dan dat die niet boven elkaar zitten.
Zelf heeft mijn kast drie 'houders' daarvoor, een voor floppydrive en twee voor harde schijven. Toen ik de floppydrive tussen de twee schijven monteerde in plaats van de schijven boven elkaar scheelde dat 5-6 graden. |
Citaat:
Je kunt zelf ook wel begrijpen dat als iets zonder heatsink draait, nooit veel warmte kan produceren; anders zou zo'n chip binnen no-time gebakken worden. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
vraagje: cpu cooler zit met snoertje vast aan moderbord, kan ik die gewoon uit moederbord trekken?
en ook ander probleem, heb geen voeding snoeren meer, kan ik dan geen case aansluiten? en is er een oplossing voor? EDIT: heb trouwens nieuw probleem, ik blijk nog een ouderwet pc te hebben, mijn cpu socket is nog namelijk die soort met 2 van die ijzere staafjes, kan ik deze gewoon vervangen door een 478 socket? http://www.alternate.nl/html/shop/pr...?artno=HQZV01& deze? |
Citaat:
Als ik het echt niet kwijt kan raken zet ik het op cd en/of schrijf ik het ook weg naar de 2e pc die ik heb. Linux en geen aansluiting op internet. Kans is nihil dat dat ding de vernieling in gaat. Zelf heb ik geen casefan... omdat de aansluitingen voor stroom daarvoor op het moederbord op schijnen te zijn, ook de grafische kaart moet het daarom met slechts een heatsink stellen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Je hebt ook fans waarbij er gewoon een signal wire uit de Molex is gesplit die je op de header op het moederbord kunt prikken, dat hebben Seasonic-voedingen ook.
|
Citaat:
Nadeel is dat sommige onboard fanheaders maar weinig stroom kunnen leveren; maarja niet iedereen wil Delta HF Black-Label 120mm fans met een CFM waarbij het woord "windtunnel" een understatement is. :cool: |
Citaat:
PS. Was er niet zoon IBM serie welke er echt HEEEL slecht tegen kon? |
Citaat:
Anyway, ook geen casefans. Ik had nog CPU en moederbord fans over en daarvan heb ik gecheckt of ik ze aan kon sluiten. Ik kon er geen slots voor vinden, en gaan vogelen met dingen die maar half over een slot passen leek me niet gezond. Nog meer geld wegsmijten voor een speciale casefan... tja, ik zie wel. Ik ben verder dik tevreden met de temperaturen die het systeem haalt, dus if it aint broke, don't fix it. |
Ik propte vandaag de cooler die bij mijn AMD 64 3500+ zat erop, wat een kutwerk! En maar duwen! Maar hij zit goed geloof ik, ik heb nog geen problemen gehad ;_
|
Kut werk?
Dat is het makkelijkste wat er bestaat, mafkees! |
Citaat:
Maar behalve 19" servers zijn er ook genoeg tower servers, en die hebben vaak koelers die tegen de onderkant worden aangeplakt. Als je dan gaat meten zie je dat de schijf sowieso erg koel is, en dat het verschil tussen bovenkant en onderkant niet heel groot is. Het is niet alsof in het midden 40W geproduceerd wordt ofzo; 8W en dan koelen zorgt ervoor dat je geen grote temperatuursverschillen krijgt. Metaal geleid warmte best goed namelijk. :) Je kunt hardeschijven gewoon aan een kant koelen, dan blijft de hele schijf koel en verhoog je de levensduur van je schijf. |
zalman cooler zijn toch ook goed??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik lach mensen uit die een fortuin uitgeven aan een SLI-patser machine en daar de komende 4 jaar mee moeten doen. |
Citaat:
moet je m natuurlijk wel zelf in elkaar zetten :cool: |
Citaat:
Koel genoeg? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41. |