Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [notebook] Custom reinstall van Acer notebook. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1415601)

Koning 23-05-2006 18:23

[notebook] Custom reinstall van Acer notebook.

Hey Hallo,

Ik ben een tijdje in het bezit van een Acer laptop en hier heb ik een paar vraagjes over. Ik wil namelijk eenn multiboot Windows en Linux gaan draaien en hier zit het probleem in.

1) Van Acer kreeg ik 2 Fat32 partities met Windows er op (en vast nog een geheime recovery partitie). Nu vraag ik me af, als ik mijn partities wis, kan ik dan nog via de bijgeleverde recovery cd Windows installeren?

2) Is er een manier om Windows met mijn bijgeleverde key te installeren zonder de recovery cd? Desnoods met een workaround o.i.d. maar ik wil gewoon mijn eigen partities kiezen maar wel mijn licentie behouden.

Acer 4001WLMi
Windows Xp Home ed.

Alvast bedankt.

freyk 23-05-2006 18:56

Citaat:

Koning schreef op 23-05-2006 @ 19:23 :
1) Van Acer kreeg ik 2 Fat32 partities met Windows er op (en vast nog een geheime recovery partitie). Nu vraag ik me af, als ik mijn partities wis, kan ik dan nog via de bijgeleverde recovery cd Windows installeren?
Ik weet niet of het mogelijk is, in iedergeval heb ik ze niet verwijderd.
Want je kan nog ze altijd weer bootable maken, door middel van de recovery cd of andere programma's.
Ook heb ik ervaren dat na de linuxinstallatie de diagnostische programma's dat via de bios aanroepbaar was, niet meer opgestart kon worden.
Ik denk vanwege de partities verkleinen of "beschadigde" bootrecord.
de dingen wat wat ik je kan aanraden is: met een livecd kijken of alles wel goed ondersteunt word en dat je een backup maakt van je bootrecord (als zulke programma's bestaan).

Koning 23-05-2006 19:49

Hmm, niet echt handig dus, was ik al aardig bang voor. Wat voor diagnostische programma's bedoel je trouwens?

freyk 23-05-2006 19:53

"ingebakken" diagnostische tools van dell.

Koning 23-05-2006 20:05

Citaat:

freyk schreef op 23-05-2006 @ 20:53 :
"ingebakken" diagnostische tools van dell.
Van dell voor acer?

Anywho, kan ik nog wat van de power management onder linux verwachten?

freyk 23-05-2006 21:11

Citaat:

Koning schreef op 23-05-2006 @ 21:05 :
Anywho, kan ik nog wat van de power management onder linux verwachten?
Over welke distributie hebben we het?
Dat durf ik niet te zeggen wat je moet verwachten van de powerpmanagement, omdat ik me er nog niet verdiept in heb
(en blij was dat suse 10.0 zonder problemen op mijn laptop draaide)

M@rco 23-05-2006 21:18

Iehl, recovery CD's. Die flikker ik altijd direct weg, gewoon een XP Home OEM CD werkt stukken fijner.

Piloff 24-05-2006 07:38

Mwaah, ik heb op mijn dell laptop geen bijgeleverde software (alleen een cd met drivers) en moet elke keer als ik windows er opnieuw opzet, alle dell-progs (acpi) opnieuw installeren. Ook wel een beetje bout, na verloop van tijd.

Ik zou acer even bellen, (of de winkel waar je 'em gekocht hebt), misschien weten die meer? Met mijn acer laptop had ik geen problemen (tm 6003lmi) als ik win er opnieuw op wilde zetten en de partities waren toch een redelijk aantal keren gewist. Ik had er drie cd's bij, een boot en twee recovery. Wissen ging prima, opnieuw installeren van win ging ook prima.
Op de ferrari (ook acer) van m'n moeder ook geen installatie-cd problemen gehad, wel een aantal mysterieuze reboots tijdens de install, maar dat kwam, denk ik, niet doordat de eerder geinstalleerde partities gewist waren.

Acpi onder linux is vrij okee, maar hibernation is mij nooit echt goed gelukt. Slapen wel, gaat prima. CPUmanagement (cpufreq-tools) is werkelijk puik, je kan je eigen policy bedenken en die standaard aannemen.

Over je tweede vraag: tijdens een van de herinstalls van windows had ik zelf de windowspartitie bepaald en de rest waren reiserfs. Aan de reiserfs partities kwam windows (recovery cd) niet en hij hield de windowspartitie gewoon op dezelfde grootte. Dus als je van te voren de partities bepaald (liveboot, install linux eerst, etc) dan zal de recoverycd daar (waarschijnlijk) niets aan veranderen.

Koning 24-05-2006 07:59

Citaat:

M@rco schreef op 23-05-2006 @ 22:18 :
Iehl, recovery CD's. Die flikker ik altijd direct weg, gewoon een XP Home OEM CD werkt stukken fijner.
Dus een XP home oem cd "scoren" en daar de key op in kloppen?

Koning 24-05-2006 08:02

Ik heb inderdaad 3 cd's voor mijn windows installatie, bootable, en 2 van XP home. Ik zal even zien wat de cd's doen, en anders is het niet zo'n groot probleem idd.

Piloff 24-05-2006 08:08

Citaat:

Koning schreef op 24-05-2006 @ 09:02 :
Ik heb inderdaad 3 cd's voor mijn windows installatie, bootable, en 2 van XP home. Ik zal even zien wat de cd's doen, en anders is het niet zo'n groot probleem idd.
Dan lukt het zeer waarschijnlijk gewoon, zonder problemen. (y)

Koning 24-05-2006 08:14

Citaat:

Piloff schreef op 24-05-2006 @ 09:08 :
Dan lukt het zeer waarschijnlijk gewoon, zonder problemen. (y)
Mja nu zit ik nog met één probleem, gezien de ietwat naaierige policy omtrent windows licenties ben ik nogal bang mijn key in een random OEM cd'tje in te voeren. Zou het kwaad kunnen? Ik weet dat als je wat veranderd aan je hardware hij dan niet meer valideert.

Of zal ik dan toch via school voor een tientje XP pro kopen? :P

M@rco 24-05-2006 09:18

Die CD's zijn allemaal hetzelfde hoor :) Als het goed is zit er gewoon een sticker op je laptop met een XP Home OEM product key, en die kun je gewoon met elke willekeurige OEM CD gebruiken.

Koning 24-05-2006 20:46

Mja, nu moet ik er nog eentje vinden, en dan liefst geen engelse versie, ik zal even rondvragen bij vrienden dan maar.

Maar M@rco, jij had dus ook 3 cd's bij je Acer laptop? 1 met het label recovery 2 met XP waar je dus weer de partities mee kan op bouwen?

Pruttelpot 24-05-2006 20:52

De key die eropstaat werkt ook op de oem versie van windows, enkel wel die indezelfde taal. Overigens heb je als het goed is een oem versie van acer erbij gekregen (ik wel namelijk), heb je die niet kan je gewoon acer bellen aangezien je gewoon een oem cdtje daar kan aanvragen omdat je daarvoor (aantoonbaar als jejezelf geregistreerd hebt) betaald hebt.

De recovery software kan alleen werken met die 2 partities dus dat gaat niet lukken. Wat wel kan is eerste die recovery zooi installeren en daarna mt partition magic ofzo je partities resizen, mergen of wat dan ook (2e partitie is standaard toch helemaal leeg).

Over linux powermanagement: Acer gebruikt gewoon de ACPI standaard dus dat werkt gewoon. Ubuntu ea uptodate distro's kunnen het zonder problemen volledig ondersteunen iig.

M@rco 24-05-2006 21:00

Citaat:

Koning schreef op 24-05-2006 @ 21:46 :
Mja, nu moet ik er nog eentje vinden, en dan liefst geen engelse versie, ik zal even rondvragen bij vrienden dan maar.

Maar M@rco, jij had dus ook 3 cd's bij je Acer laptop? 1 met het label recovery 2 met XP waar je dus weer de partities mee kan op bouwen?

Ik heb niet eens een laptop :p Maar wel een aantal kennissen die er één hebben, en dan ook van die recovery bagger erbij. Als ik dan weer eens Windows voor hen installeer doe ik dat gewoon met een XP Home OEM CD die ik heb, dat werkt altijd prima (ook ongeacht de taal). Kun je zelf partities maken (en dan geen FAT32, wat die CD's altijd doen) en er zit geen onnodige troep bij.

Koning 25-05-2006 11:26

Citaat:

Pruttelpot schreef op 24-05-2006 @ 21:52 :
knip
Ik heb dus wel cd's maar gewoon 1 cd's die partities maakt en de "Xp CD's" staan gewoon vol met ghost images.. Ik weet niet zo zeker of ik dan recht heb op een OEM cd..

Wat betreft linux doelde ik meer op downclocken voor meer batterij tijd etc.

@ M@rco,
Ik zal eens even rond moeten vragen, die dingen zijn moeilijk te vinden zonder veel troep, Dell valt volgens mij al af enzo.

Piloff 25-05-2006 12:11

Wat voor een distro ga je trouwens doen? Voor gentoo is hier een goede howto voor een vergelijkbare laptop.
En hier staan meer reismaatjes waar linux op is gegooid. Wellicht kan je hier bepaalde stukjes uit gebruiken. :)

Pruttelpot 25-05-2006 12:27

Citaat:

Koning schreef op 25-05-2006 @ 12:26 :
Ik heb dus wel cd's maar gewoon 1 cd's die partities maakt en de "Xp CD's" staan gewoon vol met ghost images.. Ik weet niet zo zeker of ik dan recht heb op een OEM cd..

Wat betreft linux doelde ik meer op downclocken voor meer batterij tijd etc.

Als jij gewoon onder op je laptop een stickertje metlicentie code hebt heb jij gewoon recht op een oem cd.

Overigens zit die standaard gewoon bij je laptop (zowiezo bij acer) dus ik neem aan dat je hem gewoon kwijt bent).

Je bedoelt PowerNow en Cool n Quiet ed? Dat word ook gewoon ondersteund ja, door Ubuntu iig.

Koning 25-05-2006 14:14

Citaat:

Pruttelpot schreef op 25-05-2006 @ 13:27 :
Als jij gewoon onder op je laptop een stickertje metlicentie code hebt heb jij gewoon recht op een oem cd.

Overigens zit die standaard gewoon bij je laptop (zowiezo bij acer) dus ik neem aan dat je hem gewoon kwijt bent).

Je bedoelt PowerNow en Cool n Quiet ed? Dat word ook gewoon ondersteund ja, door Ubuntu iig.

Er zit helemaal geen standaard Windows cd bij mijn Acer laptop, een vriend van me heeft 3 maanden terug een Aspire gekocht en heeft ook alleen recovery-cd's.

Deze kan ik dus gewoon bij microsoft aanvragen?

Ik ga gebruik maken van Fedora Core 5.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.