![]() |
Blaadjes
Voor Nederlands moeten we een gedicht schrijven van min. 10 couplette zeg maar. Nou ik ben er dus aan begonnen maar echt goed is het niet. Omdat we het voor moeten lezen heb ik niet op de interpunctie gelet. Ik wil toch graag jullie reactie.
Druppels op de blaadjes Blaadjes die het verdriet op vangen Hoelang zullen ze het kunnen Wanneer zal het water vallen Voorlopig niet Nu zitten in de blaadjes nog vast De takken zijn nog stevig maar hoelang zal het duren voordat ze het begeven voorlopig niet hoelang duurt het nog tot de storm alles verwoest de regen maar komen zal de blaadjes vallen voorlopig niet wanneer gaat de zon schijnen het water verdampen of blijft het zo en wordt het te zwaar nog even Zijn de blaadjes sterk genoeg Voor al het verdriet dat nog komen zal Zal de boom het volhouden Of zal hij breken, net als mijn hart Nog even Alles is verleden tijd Onze wandelingen in het bos Waar ben je gebleven Ik kan niet zonder je Nog even De tuin bedekt met blaadjes Het verdriet verspreidt Plassen op de grond Maar jij nergens te bekennen Te laat Ik begrijp je, Je hebt mij verlaten Ik zorgde niet voor je Maar zeg niet dat ik niet van je hield Te laat Het is koud in bed Niemand om tegen aan te kruipen Je liet me achter met de blaadjes Waarom nam je ze niet mee Te laat Ik mis je, Jouw haren, je uitlaten Toen ik je voor het eerst zag Ik wist het zeker Jij werd mijn hond |
Ik heb hem een beetje veranderd, ik weet neit of het beter is? :)
Druppels op de blaadjes Blaadjes die het verdriet op vangen Hoelang zullen ze aan kunnen Wanneer zal het water vallen Voorlopig niet Nu zitten in de blaadjes nog vast De takken zijn nog stevig Maar hoelang zal het duren Voordat ze het begeven En het verdriet zichtbaar wordt Voorlopig niet Wanneer gaat de zon schijnen En zal het water verdampen Of zal het zo blijven En wordt het te zwaar Zal alles vergaan Voorlopig niet hoelang duurt het nog totdat de storm alles verwoest en de regen maar komen zal de blaadjes vallen het verdriet meenemen Nog even Zijn de blaadjes sterk genoeg Voor al het verdriet dat nog komen zal Zal de boom het volhouden Of zal hij breken, net als mijn hart Nog even De tuin bedekt met blaadjes Het verdriet verspreidt Plassen op de grond Maar jij nergens te bekennen Alleen jouw voetstappen Nog even Alles is verleden tijd Onze wandelingen in het bos Waar ben je gebleven Ik kan niet zonder je Te laat Het is koud in bed Niemand om tegen aan te kruipen Je liet me achter met de blaadjes Waarom nam je ze niet mee Ik kan zonder ze Te laat Ik begrijp je, Je hebt mij verlaten Ik zorgde niet voor je Maar zeg niet dat ik niet van je hield Te laat Langzaam vallen alle blaadjes, De tranen rollen over mijn wangen, Het te zwaar, voor de boom en voor mijn masker Ik snap niet waarom ik me zo aan je gehecht was, Je was maar een hond En nu ben je voorgoed weg. - de dood nam je van mij af- |
Jeetje. 10 strofes is wel ontzettend veel. En dat zie je ook wel terug in het gedicht. Je hebt je gedicht moeten uitspreiden over 10 strofes, en dat is gewoon te veel. Je valt nu steeds in herhaling, de eerste drie strofes had je ook in 1 strofe kunnen schrijven, en voor de rest geldt hetzelfde.
Het is wel aardig dat je dat "voorlopig niet" "nog even" "te laat" doet. Maar het is dan wel weer jammer dat je alleen in de eerste paar strofes de "voorlopig niet" echt als antwoord op de regels ervoor geeft. Bij de rest is het er meer een beetje achter geplakt. Ik vind het ook wel leuk dat het uiteindelijk over een hond blijkt te gaan. Een beetje een anticlimax. En dan nog dit: Citaat:
Op http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/hooft/ staan bij Gedichten ook een aantal langere gedichten. En natuurlijk hoeft een strofe natuurlijk niet zo lang te zijn. Je hebt ook strofes van 1 of 2 regels. |
Dankjee voor je reactie..
Ik vond het ook belanchelijk dat het zo'n lang gedicht moest worden. Dankje voor die site ik heb gekeken en ik denk dat ik er daar van neem.. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05. |