![]() |
Primair inkomen
Valt een pensioen onder het primaire of secundaire inkomen? Ik ben van mening dat het onder het primaire inkomen dient te vallen, omdat het een beloning is voor een productiefactor (arbeid), maar dat pas later uitgekeerd wordt.
|
Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, hoort het onder 'ontvangen overdrachten'.
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
1. Mijns inziens is het niet van belang, als ik zo deze definitie bekijk, of je het inkomen binnen afzienbare tijd ontvangt na de geleverde arbeid. Dus 20, 30 jaar later kun je toch ook gewoon een beloning (pensioen) ontvangen voor arbeid die je vroeger verzet hebt? 2. Ik neem aan dat het bij het onderscheid tussen primair en secundair inkomen niet van belang is of je belasting betaalt of niet, omdat je over in principe elke uitkering belasting betaalt? |
Standaard te leren uit je economieboek; het is secundair inkomen, omdat er op dat moment niet een directe tegenprestatie tegenover staat. Voorzover ik het goed onthouden heb.
|
Citaat:
|
Ter verduidelijking pensioen is geen (uitgestelde) beloning uit een dienstbetrekking, maar een verkapte spaarvorm uit een vroegere dienstbetrekking.
|
Citaat:
|
Ik heb het aan iemand van het CPB gevraagd en die gaf het volgende antwoord. De pensioenuitkering valt dus niet onder het primair inkomen.
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55. |