Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Primair inkomen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1416103)

Go 24-05-2006 16:21

Primair inkomen

Valt een pensioen onder het primaire of secundaire inkomen? Ik ben van mening dat het onder het primaire inkomen dient te vallen, omdat het een beloning is voor een productiefactor (arbeid), maar dat pas later uitgekeerd wordt.

Barry K 24-05-2006 17:09

Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, hoort het onder 'ontvangen overdrachten'.

Citaat:

Primair inkomen: Alle inkomens die een sector ontvangt op grond van de deelname aan een (binnen- of buitenlands) productieproces en vanwege het vermogensbezit. Deze inkomens bestaan uit de beloning van werknemers, rente, dividenden, belastingen en subsidies op productie en invoer.

Citaat:

Het inkomen na aftrek van belastingen plus uitkeringen dat besteed wordt aan consumptie en besparingen. Dit inkomen wordt ook wel secundair inkomen genoemd.
Volgens mij is het secundair inkomen...

Go 24-05-2006 17:46

Citaat:

Alle inkomens die een sector ontvangt op grond van de deelname aan een (binnen- of buitenlands) productieproces
Bedankt voor je antwoord.

1. Mijns inziens is het niet van belang, als ik zo deze definitie bekijk, of je het inkomen binnen afzienbare tijd ontvangt na de geleverde arbeid. Dus 20, 30 jaar later kun je toch ook gewoon een beloning (pensioen) ontvangen voor arbeid die je vroeger verzet hebt?

2. Ik neem aan dat het bij het onderscheid tussen primair en secundair inkomen niet van belang is of je belasting betaalt of niet, omdat je over in principe elke uitkering belasting betaalt?

Piruleta 29-05-2006 09:17

Standaard te leren uit je economieboek; het is secundair inkomen, omdat er op dat moment niet een directe tegenprestatie tegenover staat. Voorzover ik het goed onthouden heb.

Adgertic Z4 06-06-2006 11:30

Citaat:

Piruleta schreef op 29-05-2006 @ 10:17 :
Standaard te leren uit je economieboek; het is secundair inkomen, omdat er op dat moment niet een directe tegenprestatie tegenover staat.
Niet direct dus idd secundair.

Alessandro 10-06-2006 13:04

Ter verduidelijking pensioen is geen (uitgestelde) beloning uit een dienstbetrekking, maar een verkapte spaarvorm uit een vroegere dienstbetrekking.

jeroen1 21-06-2006 09:11

Citaat:

Alessandro schreef op 10-06-2006 @ 14:04 :
Ter verduidelijking pensioen is geen (uitgestelde) beloning uit een dienstbetrekking, maar een verkapte spaarvorm uit een vroegere dienstbetrekking.

Go 28-06-2006 12:09

Ik heb het aan iemand van het CPB gevraagd en die gaf het volgende antwoord. De pensioenuitkering valt dus niet onder het primair inkomen.

Citaat:

Volgens de nationale rekeningen zijn pensioenpremies deel van de beloning van werknemers en maken dus deel uit van de primaire inkomensverdeling. Bij uitbetaling van de pensioenuitkeringen vindt een financiele transactie plaats, d.w.z. een pensioenrecht (een financiele claim) wordt omgezet in een concrete uitbetaling. De pensioenuitkering heeft dus geen invloed op de primaire en secundaire inkomensverdeling. De belastingen over de pensioenuitkering worden wel bij de secundaire inkomensverdeling geboekt.

Ici-Paris_# 30-06-2006 16:32

Citaat:

Barry K schreef op 24-05-2006 @ 18:09 :

Volgens mij is het secundair inkomen... [/B]

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.