Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   in-ear oordopjes? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1416329)

blablablablabla 24-05-2006 21:37

in-ear oordopjes?

hey!

ik heb een mooie nieuwe mp3 speler, een creative microphoto met 8gb, en nu wil ik er niet al te dure, kwalitatief goede oordopjes bij kopen.
je hebt nu in-ear oordopjes van sennheiser en die schijnen erg goed te zijn, maar ik vraag me af of dat wel lekker zit, lijkt me zo raar, van die dingen echt in je oor! heeft iemand ervaring met in-ear oordopjes, of een idee welke ik het best kan kopen?

bij voorbaat dank!

mrboot 24-05-2006 22:42

Prijsklasse? Die dingen verschillen enorm, je hebt er van 25 maar ook van 470 (oid) euro. :o

Zelf heb ik de Creative EP-630, bevallen erg goed. Hebben weliswaar rond de 40 euro gekost, maar dat zijn ze zeker waard. Aan de ene kant houden ze omgevingsgeluid erg goed buiten je oor en aan de andere kant erg goede geluidskwaliteit. Als ik muziek luister met die dingen in op een niet al te hard maar ook niet zacht volume hoor ik bijvoorbeeld niet eens dat iemand iets tegen me zegt of dat er een auto voorbij rijdt.

Verder staat er op gathering.tweakers.net ergens een enorm topic hierover, veel info en reviews, ik raad je aan ook daar even een kijkje te nemen.

Ohja trouwens, als je gewone oordopjes gewend bent is het zeker even wennen, maar bij mij ging dat in ieder geval erg snel. :) Als ze goed in zitten, je hebt een sleeve (rubberen randje, dingetje, ding wat om het oordopje zit ofzo, kan het niet uitleggen) die goed past, dan voel je er na een poosje echt niets meer van.

Hulk 25-05-2006 00:12

verschilt inderdaad per soort.. vriend van mij heeft van philips die zitten heel goed..
ik ben zelf kwa geluid niet echt tevreden over sennheiser.. bass klinkt slecht, hoge tonen te hoog.. en na een paar maand gingen ze al ruisen. en ik had er iets van 30€ voor betaald.

CrazY G 25-05-2006 13:38

Die van sony zijn goed. Ex-71. Kosten 44eu bij de mediamarkt.
En ja in het begin is het wennen, maar daarna wil je niks anders dan in-ear!

]{ing 25-05-2006 13:44

30 in duitsland die ex71 (y)

Zao 25-05-2006 15:05

In-Ear is echt heerlijk, nooit last van dopjes die uitvallen als je nee-schud, hardstikke mooi geluid e.d. :)

IEMOW-KOR 25-05-2006 17:49

Ik heb de Shure E3 oordopjes. Perfect geluid alleen betaal je daar wel een vrij hoog bedrag voor.

blablablablabla 25-05-2006 17:52

heb me bedacht dat ik ook wel witte wil :D staat er mooi bij want mn mp3 is ook wit.
zijn die sony-dingen in het wit verkrijgbaar?

Laurens 25-05-2006 18:31

Citaat:

blablablablabla schreef op 25-05-2006 @ 18:52 :
heb me bedacht dat ik ook wel witte wil :D staat er mooi bij want mn mp3 is ook wit.
zijn die sony-dingen in het wit verkrijgbaar?

Ja, ik heb zelf de EX-71 in het wit. Het snoertje is wel vrij kort, let er dus op dat je er een verlengkabeltje bij krijgt. M'n broertje heeft dezelfde oordopjes en kreeg er, van Sony, een verlengkabeltje bij. Ik kwam er pas nadat ik ze kocht achter dat er bij mij géén verlengkabeltje bij zat, waardoor het snoertje dus maar 15 cm lang is.

CrazY G 26-05-2006 13:55

je hebt 2 versies. De ex-71 heeft korte kabel en de ex-51 heeft een lange kabel.

Laurens 26-05-2006 14:27

Citaat:

CrazY G schreef op 26-05-2006 @ 14:55 :
je hebt 2 versies. De ex-71 heeft korte kabel en de ex-51 heeft een lange kabel.
M'n broertje heeft ook de ex-71 maar hij kreeg er een verlengstukje bij :(.

]{ing 27-05-2006 11:46

je hebt twee verschillende versie aanduidingen en 2 kleuren (wit/zwart), ergens in het versienr staat of het eentje is met of zonder verlengkabel erbij (geloof lp/sp). m'n hond heeft de verlengkabel gesloopt dus nu heb ik ook het korte kabel probleem :mad:

]{ing 27-05-2006 11:47

Citaat:

CrazY G schreef op 26-05-2006 @ 14:55 :
51:
http://img.idealo.de/folder/Product/...bild_gross.gif

71:
http://www.mp3-player.de/images/sony...sl_schwarz.jpg

Laurens 27-05-2006 12:59

Citaat:

]{ing schreef op 27-05-2006 @ 12:47 :
51:
[afbeelding]

71:
[afbeelding]

Aan het plaatje te zien heb ik dan toch de 51, maar dan wel met korte kabel zonder verlengsnoertje. Toch zou ik zweren dat ik de EX-71 heb gekocht. Helaas heb ik een week geleden de handleiding weggegooid, dus ik kan het niet meer nakijken.

Is het wel/niet ontbreken van een verlengsnoertje het enige verschil tussen die twee?

]{ing 27-05-2006 13:58

nee iig van de ex71 is er een lp of sp versie, met verleng en zonder verlengkabel. het verschil tussen ex51 en 71 is naar mijn weten voornamelijk het uiterlijk zoals je hierboven ziet

Laurens 27-05-2006 16:31

:(

Niks aan te doen dus. Ik heb er al een tijdje een afstandsbediening bijgekocht. Niet zozeer om de afstandsbediening, maar wel om het extra snoertje :)

CrazY G 27-05-2006 16:48

je moet sony ff mailen, ze verkopen alles wel los, maar relatief duur.

Laurens 27-05-2006 18:32

Ik heb nu al een ander snoertje gekocht. Tenzij dat verlengsnoertje niet meer dan 15 euro kost hou ik het gewoon bij deze :)

Relief 29-05-2006 19:12

Ah in-ear _o_.

Ik heb ze erbij gekregen bij mijn w800 (telefoon). Heerlijk. Mooi geluid en het dempt omgevingsgeluid. (y) Nadeel: prijzig. Die van de w800 kostte me 30 euro. Goedkoop vergeleken bij de sony's.

]{ing 30-05-2006 12:42

Citaat:

Relief schreef op 29-05-2006 @ 20:12 :
Ah in-ear _o_.

Ik heb ze erbij gekregen bij mijn w800 (telefoon). Heerlijk. Mooi geluid en het dempt omgevingsgeluid. (y) Nadeel: prijzig. Die van de w800 kostte me 30 euro. Goedkoop vergeleken bij de sony's.

Hehe goedkoop.. het zijn Sony's. Bovendien zijn ze technisch gezien gelijk aan de EX51 en 71.

LB06 30-05-2006 17:00

Houd er wel rekening mee dat je buiten de muziek niet veel meer zult horen. Kan best link zijn op de fiets. Ik spreek uit ervaring ;)

Ik heb meegeleverde in-ear phones van de SonyEricsson W810i. Geen idee hoe de kwaliteit daarvan is ivm andere in-ear dingen, maar ze bevallen met prima. Beter dan normale oordopjes in ieder geval.

mar87 31-05-2006 17:30

Ik heb pas ook van die in-ear dopjes gekocht...Creative EP-630.
Die 'k eerst had waren uit mekaar gevallen en dus niet meer bruikbaar en leek 't me beter om dan direct maar betere te kopen.

En ze bevallen me super...'t geluid hoor je fatsoenlijk en allerlei omgevingsgeluiden worden mooi buitengesloten. (vooral handig in een bus met kakelende giechelmeiden)
Ik doe ze alleen niet meer in tijdens het fietsen. Geen zin om me dood te schrikken van elke auto.

maar goed, ik vind die dingen wel beter dan de gewone oordopjes

Relief 01-06-2006 13:21

Citaat:

]{ing schreef op 30-05-2006 @ 13:42 :
Hehe goedkoop.. het zijn Sony's. Bovendien zijn ze technisch gezien gelijk aan de EX51 en 71.
Dat wist ik al. Alleen een stuk goedkoper dan ex51.

]{ing 01-06-2006 13:53

Ja minder dan 28 euro? :|

Hank McCrank 02-06-2006 14:04

Waar is die te verkrijgen voor 28 euro (zonder belachelijk hoge verzendkosten) dan?

]{ing 02-06-2006 20:26

www.mp3-player.de

Hulk 03-06-2006 01:33

Citaat:

]{ing schreef op 02-06-2006 @ 21:26 :
www.mp3-player.de
:eek: zitten gewoon oordopjes van meer dan € 1000 bij..

hm wel 20,- verzendkosten trouwens op die site

Al Murphy 03-06-2006 08:21

Nog een ander nadeel waar je best rekening mee kan houden, is dat je je oren veel sneller dan met andere koptelefoons naar de vernieling speelt.

LB06 03-06-2006 09:39

Citaat:

Al Murphy schreef op 03-06-2006 @ 09:21 :
Nog een ander nadeel waar je best rekening mee kan houden, is dat je je oren veel sneller dan met andere koptelefoons naar de vernieling speelt.
Why's that?

]{ing 03-06-2006 11:08

Citaat:

Hulk schreef op 03-06-2006 @ 02:33 :
:eek: zitten gewoon oordopjes van meer dan € 1000 bij..

hm wel 20,- verzendkosten trouwens op die site

naar nederland wel ja, als je familie hebt in duitsland: 5e verzendkosten :)

Al Murphy 03-06-2006 11:17

Citaat:

LB06 schreef op 03-06-2006 @ 10:39 :
Why's that?
Je oren lijden veel meer als de bron van het geluid zich korter bij je trommelvlies bevindt. Duurdere modellen zijn dan weer veiliger voor je oor dan goedkopere. (Zeker die oordopjes van minder dan 50 euro kan je best vermijden als je er veel naar wil gaan luisteren).

LB06 03-06-2006 16:57

Is het niet zo dat als ze dichter bij je oren zitten je het volume gewoon lager kunt zetten? Waardoor de effectieve gehoorbeschadiging net zo groot is?

]{ing 04-06-2006 08:57

Citaat:

LB06 schreef op 03-06-2006 @ 17:57 :
Is het niet zo dat als ze dichter bij je oren zitten je het volume gewoon lager kunt zetten? Waardoor de effectieve gehoorbeschadiging net zo groot is?
Zit wat in :d

Denk trouwens niet dat de prijs van die dingen invloed heeft op de mate van gehoorbeschadiging. Ook doppen van meer dan 50 euro zijn even slecht als je ze met een te hard volume gebruikt.

ILUsion 06-06-2006 19:07

Met in-ears ga je volgens mij echt wel minder gehoorbeschadiging hebben. Ik gebruik nu ongeveer een jaar in-ears (Creative EP-630's, maar die zijn enkel in het zwart verkrijgbaar voor zo'n 35 euro) en blijkbaar is mijn gehoor nog op en top in orde (onlangs mijn gehoorsspectrum getest in de klas en ik kon het hoogste horen tot zo'n 18kHz als ik me niet vergis, terwijl de rest al rond de 14kHz uitviel). Het voordeel van in-ears is dat het geluid enerzijds via de lucht overgedragen wordt, anderzijds via de wanden en dat buitengeluiden afgesloten worden.

Het verschil in afstand is volgens mij te klein om veel schade te veroorzaken: de intensiteit van geluid neemt lineair af (met de aanname dat het geluid zich in de gehoorsbuis lineair voortplant, en zelfs een kwadratische afname zou weinig verschil uitmaken). Het verschil in intensiteit zit hem vooral in het afschermend effect van de in-ears: anders moet je je dopjes loeihard zetten om buitengeluiden af te schermen, nu heb je daar geen last van. Dat is ook het werkingsprincipe van anti-geluid op hoofdtelefoons: door het omgevingsgeluid (= noise) te verminderen, kun je je eigen muziek (= signal) beter ontvangen op een lagere intensiteit/volume.

In-ears geven gewoon veel duidelijker en zuiverder geluid, met het gedeelde voordeel/nadeel dat je helemaal afgesloten bent van de wereld (mensen denken vaak dat je nog welt kunt horen (want ja, met hun oortjes horen ze ook nog buitengeluid), maar zelfs met het geluid uit, hoor je heel veel minder van buiten).

Het ligt natuurlijk steeds aan hoe luid je je geluid zet; in-ears kunnen meer schade aanrichten maar dat ligt volgens mij vooral aan het volume dat je zelf bepaalt (dat is ofwel jezelf beperken, maar op de nieuwe Apple firmware kun je hem laten beperken zodat je niet per ongeluk te luid zou gaan, maar als je te luid gaat, voel je dat zeker, desnoods pas na een half uur).

Relief 07-06-2006 08:06

Citaat:

ILUsion schreef op 06-06-2006 @ 20:07 :
Met in-ears ga je volgens mij echt wel minder gehoorbeschadiging hebben. Ik gebruik nu ongeveer een jaar in-ears (Creative EP-630's, maar die zijn enkel in het zwart verkrijgbaar voor zo'n 35 euro) en blijkbaar is mijn gehoor nog op en top in orde (onlangs mijn gehoorsspectrum getest in de klas en ik kon het hoogste horen tot zo'n 18kHz als ik me niet vergis, terwijl de rest al rond de 14kHz uitviel). Het voordeel van in-ears is dat het geluid enerzijds via de lucht overgedragen wordt, anderzijds via de wanden en dat buitengeluiden afgesloten worden.

Het verschil in afstand is volgens mij te klein om veel schade te veroorzaken: de intensiteit van geluid neemt lineair af (met de aanname dat het geluid zich in de gehoorsbuis lineair voortplant, en zelfs een kwadratische afname zou weinig verschil uitmaken). Het verschil in intensiteit zit hem vooral in het afschermend effect van de in-ears: anders moet je je dopjes loeihard zetten om buitengeluiden af te schermen, nu heb je daar geen last van. Dat is ook het werkingsprincipe van anti-geluid op hoofdtelefoons: door het omgevingsgeluid (= noise) te verminderen, kun je je eigen muziek (= signal) beter ontvangen op een lagere intensiteit/volume.

In-ears geven gewoon veel duidelijker en zuiverder geluid, met het gedeelde voordeel/nadeel dat je helemaal afgesloten bent van de wereld (mensen denken vaak dat je nog welt kunt horen (want ja, met hun oortjes horen ze ook nog buitengeluid), maar zelfs met het geluid uit, hoor je heel veel minder van buiten).

Het ligt natuurlijk steeds aan hoe luid je je geluid zet; in-ears kunnen meer schade aanrichten maar dat ligt volgens mij vooral aan het volume dat je zelf bepaalt (dat is ofwel jezelf beperken, maar op de nieuwe Apple firmware kun je hem laten beperken zodat je niet per ongeluk te luid zou gaan, maar als je te luid gaat, voel je dat zeker, desnoods pas na een half uur).

Mooie uitleg _O_

RedQueen 26-06-2006 10:29

heb de SONY MDR-ED21LP hoofdtelefoon, kost 25 euro, gaat lang mee (goedkopere oordopjes gaan bij mij altijd heel snel kapot) en geeft goed geluid voor deze prijs...

Relief 27-06-2006 08:51

Citaat:

RedQueen schreef op 26-06-2006 @ 11:29 :
heb de SONY MDR-ED21LP hoofdtelefoon, kost 25 euro, gaat lang mee (goedkopere oordopjes gaan bij mij altijd heel snel kapot) en geeft goed geluid voor deze prijs...
Een nuttige post..... Snap niet wat jouw post met dit topic te maken heeft? :p

ILUsion 27-06-2006 14:11

@RedQueen en Relief:

de MDR-ED21LP is geen echte in-ear, maar zijn gewone oortjes met een stukje rubber dat in je gehoorsgang gaat. Ik heb dergelijke oortjes ook nog gehad van Philips, maar met zo'n oortjes met een verlengstukje is helemaal anders dan in-ears.

Bij in-ears zitten de oortjes niet vast op of aan je oorschelp, maar enkel doordat je ze in je oor duwt en zo dus de in-ears tegen de kanten van je gehoorsgang vastklemt. Met die MDR-ED21LP's zit dat grote stuk nog steeds vast aan je oorschelp en niet in je gehoorgang, dat rubberen uitsteeksel klemt ook op geen enkel moment tegen je gehoorsgang, maar zit er los in.

Even een vergelijking aan de hand van wat foto's:
Sony MDR-ED21LP:
http://www.cyberphoto.se/sony/MDR-ED21LP.jpg
Creative EP-630:
http://images-eu.amazon.com/images/P...3.LZZZZZZZ.jpg
Koss The Plug:
http://www.teac.co.jp/tascam/product...ss_theplug.jpg
Shure E4c
http://www.shure.com/stellent/groups...e_pa_e4c_l.jpg

juno 30-06-2006 22:23

En over 20 jaar allamaal aan het gehoorapparaat. Maar die zijn tegenwoordig ook heel mooi klein...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.