Milan Dado |
28-05-2006 13:03 |
Als je dan toch over Testament wil lullen, doe het dan even zo ;)
Ik heb mijn view op de cd's die ik heb maar even beschreven.
1987 The Legacy
Het eerste wapenfeit van Testament, mag als een klassiekertje worden beschouwd. Veel van de nummers die later op First Strike Still Deadly zullen verschijnen stammen van dit album.
1988 The New Order
Met dit album zet Testament de lijn van klassieke thrash metal door. De nummers op dit album zijn ook veelal riff-gebaseerd.
1989 Practice What You Preach
Op dit album is met name de productie veranderd. Daar waar de eerste twee cd's klinken alsof ze met een 4-sporen recordertje in de schuur van ome Eric zijn opgenomen, heeft deze plaat een duidelijke studiosound. Naar mijn idee een minpuntje, want die oude thrashsound was juist zo lekker. Verder is de muziek op de cd iets softer.
1990 Souls of Black
Net als PWYP wat softer lijkt, komt Testament terug. En hard ook! De nummers zijn wat thrashier en wat moderner dan op de eerste cd, de vocals weer wat "schreeuweriger" (niet negatief bedoeld, maar op PWYP werd er bijna echt gezongen).
1992 The Ritual
Na Metallica's Black Album en Megadeths Youthanasia, lijkt ook Testament te hebben getekend voor mainstream thrash. Het is nog wel thrashmetal, maar allemaal wat softer, er is ruimte voor zang en het tempo is een stuk lager. Niet meer zo agressief als SOB. Veel fans vrezen dat dit het begin van het einde is (zoals ook bij Metallica en Megadeth het thrashy er een beetje uit was in die tijd)
1993 Return to the Apocalyptic City
Slayer's Paul Bostaph wordt meegesleept op tour. En dat is te horen! Het is de eerste live plaat sinds Live in Eindhoven (1987) en Testament laat horen live nog steeds te kunnen beuken!
1994 Low
Low is stap 1 in het herstel van de oude Testament sound. Iets slepender dan voorheen, verstaanbare grunts (Chuck's zangstijl hangt vaak tussen grunten en zingen in) en met Trail of Tears een mooie ballad.
1995 Live at the Fillmore
Wederom een live-cd. Minder stamp-metallerig als RttAC, en imho een stukje lekkerder luisterbaar. Wel beginnen fans zich hier af te vragen of Testament ooit nog een plaat zal gaan afleveren die het legendarische niveau van hun debuutplaat haalt.
1997 Demonic
Na wat gezeur met platenmaatschappij Atlantic is Testament weer helemaal terug. En agressiever dan ooit te voren! Deze plaat is een beetje een buitenbeentje in de Testament-historie, maar daarom zeker niet minder interessant.
1997 Best of Testament
Atlantic probeert nog maar een keer geld te slepen uit het succes van Testament, dat zeker nu met Demonic aardig lijkt te herstellen. Deze best of cd is een kwestie van knippen en plakken geweest, zelfs de volumes van de nummers zijn niet genivelleerd. Maar ach, er staan zowaar een tweetal niet eerder gereleasede nummers op die best aardig klinken.
1999 The Gathering
Naar mijn idee een van de beste metalplaten ooit. Deze plaat hakt er vanaf de eerste seconde in, om vervolgens 11 nummers lang te knallen. Erg agressief en met drums van Dave Lombardo die de drumstijl van Testament helemaal omgooit. Veel fills/roffels en andere geintjes die niet direct bij het 'basis ritme' van het drummen horen (jaja, k ben geen drumkenner, leg dit maar es uit :D) De plaat barst in ieder geval van de energie en op een of andere manier groovet-ie gewoon :D en dat is voor metal best apart, maar dat kan aan de combinatie Lombardo/DiGiorgio liggen.
2000 Live at DOA2000
Geen officiële release :bloos: maar aangezien ik er bij was, wilde ik em toch hebben :cool:
2001 First Strike Still Deadly
Op het eerste gezicht lijkt dit een best of, maar het is meer! De nummers zijn weliswaar de klassiekertjes van weleer (met name de eerste twee platen), maar ze zijn compleet opnieuw opgenomen, ingespeeld door een andere line up (o.a. met DiGiorgio en Tempesta) en oprichtend zanger Steve Souza (Exodus) doet ook nog vrolijk eventjes mee :)
|