Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   HAVO (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=109)
-   -   Natuurkunde1 (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1417655)

bbyn 27-05-2006 09:34

Natuurkunde1
 
Moeten we nou wel of niet lichtbreking enzo weten? op www.watmoetikleren.nl staat van wel, maar ik heb het nooit gehad! :confused:

wilhelmus 27-05-2006 10:22

Nee, dat is natuurkunde 2 stof, als je alleen natuurkunde 1 hebt hoef je lichtbreking e.d. niet te kennen.

-(L)- 27-05-2006 10:47

idd ja.

Auryn 28-05-2006 11:04

Alles wat met licht en geluid te maken heeft hoef je niet te kennen. (y)

troubleh 28-05-2006 14:03

Echt wel vaag, dat met die lenzen enzo staat bij ons in het na1 boek.. en we hebben het met de hele klas (na1+na12) even snel doorgenomen.

Dan maar hopen dat er niet al teveel op het examen over gevraagd wordt (ik heb na12) :(

88Kim 28-05-2006 20:08

He ik heb ook Na1 heb gewoon lichtbreking gehad hoor mij is ook nooit verteld dat ik dat niet hoef te leren :s

88Kim 28-05-2006 20:12

Citaat:

88Kim schreef op 28-05-2006 @ 21:08 :
He ik heb ook Na1 heb gewoon lichtbreking gehad hoor mij is ook nooit verteld dat ik dat niet hoef te leren :s
Sorry dat ik mezelf quote ;) Maarre het PTA zegt:

1. Het eindexamen
Het examenprogramma bestaat uit de volgende domeinen:
– domein A: Algemene vaardigheden;
– domein B: Elektrische processen;
– domein C:Beeld en geluid;
– domein D:Kracht en beweging;
– domein E: Materie en energie.

2. Het centraal examen
Het centraal examen heeft betrekking op de domeinen B t/m D, minus “Cirkelbeweging” en E in combinatie met vaardigheden uit domein A met uitzondering van die onderdelen die zich naar hun aard niet lenen voor centrale examinering, waaronder vaardigheden die uitdrukkelijk een computer als werkstation vereisen.

Dus ik neem aan dat lichtbreking onder beeld en geluid valt hoor?

bindmiddel 29-05-2006 09:56

Citaat:

Eindtermen die zijn voorzien van een * gelden alleen voor natuurkunde 1,2 en niet voor natuurkunde 1.

Domein C: Beeld en geluid

Subdomein: Beeld en geluid waarnemen

De kandidaat kan
22 berekeningen maken met de brekingswetten:
• tekenen van de lichtweg;
• hoek van inval, hoek van breking, brekingsindex;
• grenshoek.
23 met de brekingswetten het doorgeven van licht door een glasvezelkabel en de kleurschifting in een prisma beschrijven:
24 de plaats en de grootte van het reλle beeld bepalen bij het gebruik van een positieve lens door een tekening en een berekening:
• lenzenformule en lineaire vergroting;
• menselijk oog, nabijheidspunt, accommodatie;
• fototoestel, overhead-projector, dia-projector.
25 uitleggen op welke wijze een vergroot beeld wordt waargenomen bij het gebruik van een loep in de situatie van een geaccommodeerd oog:
• in een tekening de vorming van het virtuele beeld schematisch weergeven;
• in een proef de plaats van het virtuele beeld bepalen.
26 aangeven welke technieken en principes gebruikt worden om beeld en geluid vast te leggen en over te brengen:
• digitale techniek;
• magneetband en compact-disc.
27 voorbeelden noemen van toepassingen van ultrasoon geluid en laserlicht in de gezondheidszorg:
• echografie;
• glasvezeltechniek.

Formules bij het subdomein Beeld en geluid waarnemen:


Subdomein: Eigentrillingen en golven

De kandidaat kan
*28 uit de uitwijking-tijd-grafiek van een mechanische of elektrische trilling de trillingstijd, frequentie, amplitude en het soort trilling (harmonisch of niet) bepalen:
• sinusvorm;
• cardiogram;
• oscillogram van stemvork, trillende snaar, menselijke stem, zuivere toon.
*29 het ontstaan van een harmonische trilling met een vaste eigenfrequentie uitleggen als gevolg van een krachtwerking in de richting van de evenwichtsstand, evenredig met de uitwijking:
• gebruik van formules voor de trillingstijd.
*30 de uitbreiding van geluid en licht in de vorm van lopende golven beschrijven:
• golflengte, frequentie en golfsnelheid;
• faseverschil, afstand en golflengte.
*31 versterking en verzwakking van geluid door interferentie in verband brengen met faseverschillen.
*32 het ontstaan van resonantie verklaren in termen van meetrillen, periodieke energieoverdracht en vergroting van de amplitude bij samenwerking van trillingen in fase:
• werking snaar- en blaasinstrumenten (zonder uitleg als staande golf);
• gebruik van formules voor eigenfrequenties;
• proeven met gekoppelde trillingen en slingers;
• te nemen maatregelen tegen ongewenste resonanties.
*33 een overzicht geven van het elektromagnetisch spectrum met voorbeelden en toepassingen:
• golfsnelheid elektromagnetische golven in vacuόm als natuurconstante;
• verband stralingssoort en frequentie;
• kleuren, infrarood en ultraviolet;
• betekenis van frequentieafspraken bij radio, TV, telecommunicatie.

Formules bij het subdomein Eigentrillingen en golven:
Van hier


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:58.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.