![]() |
Huiswerkvrijescholen.. Wat vind jij ervan?
Wat vinden jullie van huiswerkvrijescholen?
Even voor de duidelijkheid: Een huiswerkvrijeschool is een school waarbij je geen huiswerk hebt, maar waar je elke dag wel twee uur langer moet blijven om het te maken. Hierdoor heb je het in ieder geval af en ben je vrij zodra je thuis bent. Er zijn leraren aanwezig, die je kunnen helpen met dingen die je moeilijk vindt. Verder laat je je boeken op school (of mag je ze mee naar huis nemen als je je werk nog niet afhebt?). Een groot nadeel is dat leerlingen zich tijdens deze twee uur minder goed kunt concentreren omdat ze al de hele dag boven de boeken hebben gezeten, wat natuurlijk een grote kans heeft op niet-werken. Er zal een aantal zijn die het 'huiswerk' binnen twee uur af heeft, die leerlingen zouden dan niks meer te doen hebben. Maar dan zouden ze misschien vooruit kunnnen werken of ze mogen naar huis nadat een leraar het werk heeft gecontroleerd. Hoe denk je er over? En waarom? Dank u :) |
In principe niks mis mee, probleem is wel dat je soms gewoon grote projecten hebt die je niet in die twee uurtjes af kunt maken. Een tweede nadeel is dat intelligente leerlingen die geen huiswerk hóeven te maken om voldoendes te halen hun tijd hieraan gaan verspillen.
|
Citaat:
|
Ik denk dat het wel nuttig is voor sommige leerlingen. Maar je leert er niets van. Je leert naar mijn idee geen verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen werk, je leert het niet zelf te plannen en de gevolgen te overzien, immers je krijgt waarschijnlijk ook nog gewoon op in de les dat je opgave 3 t/m 12 moet maken en hebt daar geen keuze in.
Ik ben voor een school waar ze je de keuze geven of je je werk maakt of niet. Op mijn school geven ze aan welke opgaven bij de stof passen, maar ze verplichten je niet om het te maken. Het is je eigen verantwoordelijkheid, en je merkt vanzelf wel wanneer het nodig is om opdrachten te maken. (Dit is al zo vanaf de eerste klas). Zo ben je ook altijd in principe "huiswerk vrij", niets is namelijk verplicht, je legt het jezelf op omdat je die toets wil halen, dan is het geen huiswerk meer. Het lijkt mij niets om 2 uur langer op school te zitten, het zal resulteren in het bespreken van de leuke dingen van de avond of week en in het maken van 2 opdrachten. Niet echt nuttig. Een uur individueel thuis leren en maken heeft veel meer effect naar mijn idee. Daarnaast, een docent legt toch niet een heel uur uit? Als je een beetje doorwerkt heb je dan sowieso geen huiswerk. |
Citaat:
|
Weet iemand of je de boeken per se op school moet laten of dat je ze mee naar huis mag/moet nemen als je je werk niet binnen die twee uur af hebt gekregen?
|
Citaat:
|
Ik vind dat iedere leerling zelf verantwoordelijk is voor zijn studiegedrag.
Wanneer hij vindt dat hij geen begeleiding nodig heeft moet dat oke zijn. ;) |
Citaat:
Veel leerlingen vinden het fijn om 's avonds voor een toets te leren, alleen. Samen is dat echt kut. En in het weekend wil je ook leren als je maandag of dinsdag een toets hebt, dus dan moet je je boeken ook hebben. |
Geen huiswerkvrije scholen, wel scholen waarin je écht op je eigen tempo kan werken en niet van dat neppe gedoe zoals nu in de tweede fase. (y)
Want ook al zeggen ze nu dat je zelfstandiger moet werken, toch wordt er bij ons vaak nog huiswerk gecontroleerd. Ook vooruit werken is bijna niet mogelijk, omdat leraren lessen lang blijven blaten over een hetzelfde. Eerst maar eens zorgen dat dat anders wordt. |
Tlijkt mij helemaal niks, ik denk dat ik me met veel mensen om me heen echt niet zo kunnen concentreren. Bovendien heb ik na een dag school t altijd even gehad, ik moet dan eerst even iets anders doen (bij mij is dat dus naar huis fietsen ;) ). Maar misschien dat het voor andere mensen wel werkt, omdat er leraren bij lopen die je wat kan vragen.
|
Ik herhaal toch alleen maar de mensen hierboven, dus eventjes kort en krachtig waarom ik tegen ben:
=> Zelf discipline word niet aangeleerd, dit betekend dat ze in de problemen zullen komen wanneer ze in het hoger onderwijs komen (uni of hbo) waarbij ze wel zelfstandig thuis dingen moeten doen. => Sommige mensen (zoals ik) werken thuis efficienter dan op school. => Sommige mensen die moeite hebben met de stof hebben meer dan 2 uur nodig, en sommige mensen minder dan 2 uur (alhoewel het overgrote deel waarschijnlijk binnen de 2 uur klaar is) |
Op mijn middelbare school was het zo, dat mensen die in de 4e klas bij hun kerstrapport meer dan 2 onvoldoendes hadden, de rest van dat schooljaar elke dag 2 uur moesten blijven om huiswerk te maken; als ze op hun voorjaarsrapport geen onvoldoendes hadden mochten ze stoppen. Bij die 2 uur zaten ze met 5 tot 8 in een lokaal met een 6eklasser erbij in het lokaal en een leraar in de gang. Dat heeft volgens mij goed gewerkt; in de 4e blijven veel mensen door een gebrek aan inzet zitten, en dat was op mijn middelbare school een stuk minder sinds dat was ingevoerd. Ik weet alleen niet of er dan méér mensen in de 5e bleven zitten. Toen ik daar begeleider was (in de 6e dus) was het alleen nog voor havo-leerlingen, ik geloof dat het een jaar later ook voor vwo leerlingen is ingevoerd.
Om dat voor alle leerlingen te hebben, lijkt me niet prettig. Veel leerlingen maken in hun eigen tempo huiswerk, bv. de ene dag zes uur en dan twee dagen niets, en veel leerlingen kunnen binnen 2 uur hun huiswerk af hebben. Alleen voor leerlingen die moeite hebben met zelfstandig werken en die bovendien hun schoolniveau niet heel gemakkelijk aan kunnen is het nuttig. Maar ik neem aan dat leerlingen die naar een huiswerkvrije school gaan, daar meestal onder vallen; als je dat niet nodig hebt, ga je dat ook niet doen. |
Op de basisschool had ik nooit huiswerk en we zaten ook nooit langer op school. Toen ik op de middelbare school kwam had ik ook geen achterstand, dus op de basisschool is huiswerk niet noodzakelijk.
Dus huiswerk is in mijn ogen niet noodzakelijk, ik vind dat je de leerling de vrijheid moet geven om zelf te kiezen. Dus niet gewoon tot 14 uur in de middag reguliere lessen en dan 2 uur verplicht huiswerkbegeleiding. Dat werkt demotiverend en het worden op die manier lange dagen. Wat wel kan is geen reguliere lessen, maar de leerlingen veel meer zelf laten kiezen voor welk vak ze werken. Wat voor systeem je hiervoor bedenkt maakt niet zoveel uit, als het maar niet betekent dat ze tot hun eindexamen nooit huiswerk maken en als ze maar niet gedwongen worden langer op school te blijven. |
Ik zie niet in wat daar het voordeel van is. De attention span van kinderen is niet zo groot en bovendien moeten ze ook leren in hun vrije tijd discipline op te kunnen brengen als dat nodig is. In je arbeidzame leven later zul je ook niet atijd om vijf uur de knop om kunnen zetten tot de volgende ochtend.
|
Ik ben er eigenlijk wel voor.
Het is net zo eigenlijk dat als je later gaat werken, je klaar bent feitelijk als je de deur van je kantoor dicht gooit. Het werk en je priveleven lopen dan niet meer zo door elkaar en het lijkt me gewoon gezond en het voorkomt dat kinderen het niet af hebben of dat ouders altijd mensen achter de broek moeten zitten. Wat je dan wel zou moeten invoeren is als je bv 1 dag voorloopt, je lekker naar huis mag. Dat is dan ook mooi een soort van prestatiebonus om hard te werken! |
Citaat:
|
Niet mee eens, eigenlijk ook niet meer oneens. Beetje neutraal. Het moet niet verplicht worden vind ik, maar van de andere kant vind ik er niets mis mee. Als je iets niet snapt, dan kun je het meteen een leraar of een andere leerling vragen. Als je klaar bent, kun je naar huis en kun je meteen denken aan leuke dingen die je die dag nog gaat doen. Bovendien heb je meer materiaal tot je beschikking (bibliotheek etc.). Het werkt misschien beter bij scholieren die weinig discipline hebben en thuis geen ruk aan huiswerk doen en meteen iets leuks gaan doen. Op school kun je tijdens die 2 uur minder in die verleiding komen.
In gevallen van "maakwerk" is het misschien wel een goede methode. Echter, bij "leerwerk" denk ik dat het weinig uitmaakt. Als je misschien een langere tijd moet leren voor een proefwerk, dan zijn die 2 uur niet genoeg. Bovendien plannen veel leerlingen in hun proefwerkweek of examenweek hun tijd voor het leren liever in, in plaats van dat ze standaard elke dag 2 uurtjes op school moeten zitten. |
Citaat:
Wat? Dus als ik het goed begrijp geef je ons een anekdote die concludeerd: 1) In de basisschool maakte ik geen huiswerk en ik liep geen achterstand op 2) Daarom geld hetzelfde op de middelbare school ?!?!?! dat is ZO onlogisch! Citaat:
Overigens wordt het veranderen van mening gevolgd door een langdurig en meeslepend proces van het inhalen van de vakken die je al die jaren hebt gemist. |
Citaat:
|
Citaat:
Een groep leerlingen (diegene die aan de onderkant van het niveau zitten) zal het wel nodig hebben, maar ik denk lang niet allemaal. Ik heb meerdere redenen om dat te denken, niet alleen omdat ik het voor mezelf op de basisschool niet nodig vond. Citaat:
Dus ik heb helemaal niet gezegd dat ze bepaalde vakken maar helemaal niet meer hoeven doen als ze dat niet willen. Die conclusie heb jij getrokken. |
Ok, sorrie dat ik je post verkeerd heb opgevat (alhoewel ik wel van mening ben dat ze niet anders op te vatten waren :s )
Maar wat je in feite zegt is dat scholieren ook in de onderbouw vrij mogen zijn om hun eigen planning te maken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je moeite hebt met je huiswerk zelf inplannen, is het wel makkelijker, maar op den duur zal je het toch zelf moeten kunnen. Dus een soort begeiding lijkt me prima, maar je zal toch geleerd moeten worden het op den duur zelf te doen. Dat kan best, lijkt me.
Leerlingen die geen moeite hebben met huiswerk, en het zelf netjes maken in hun eigen tijd, moeten dat gewoon kunnen blijven doen; het moet niet ineens verplicht worden elke dag 2 uur op school huiswerk te maken. |
Citaat:
|
Prima. Op die manier moet er meer in de lessen gedaan worden en wordt er weer eens echt les gegeven, omdat leraren niet op het huiswerk kunnen rekenen om hun leerlingen de examens door te krijgen. Ik vind namelijk dat de lessen op de middelbare school vaak kut zijn.
|
Tegen. M'n broertje en zusje, 3 en 1 vmbo hebben ook geen huiswerk. Ze komen thuis, gaan voor de tv/computer zitten en komen daar tot het avondeten niet meer weg. En van die 2 uur extra op school zitten merk ik ook weinig (n)
Ze moeten leren zelf verantwoordelijkheid nemen.. |
Niet op het vmbo. Die lui moet je met de handjes laten werken, als ze iets beters zouden kunnen (of willen) zouden ze niet op het vmbo zitten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Lijkt me niks. Ik maakte voor veel vakken nooit huiswerk, ik vind dat ik die vrijheid moet hebben. (ik weigerde bijvoorbeeld oefeningen over 't kofschip te maken in de 6e klas :rolleyes: )
Ander vakken doe ik meer voor, moet zelf mijn tijd kunnen verdelen, niet dat kinderachtige gedoe van als je het niet doet krijg je straf. Als ik daardoor onvoldoendes haal is dat mijn probleem. |
Citaat:
Als voorbereiding op hoger/universitair onderwijs is het idd slecht, de leerlingen moeten zelfstandig worden, maar als een kind niks doet, wat heb je dan aan het feit dat het kind zelfstandig moet worden. Kun je hem op deze manier mssn wel motiveren..... kus |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het klinkt zo mooi, maar ik denk niet dat het werkt. Wij hadden op de havo ook DWT, doorwerktijd. Tijd die je zelf indeelde, om bij een vakdocent je huiswerk te maken, dat was 1derde van elk vak. Toen dit werd ingevoerd maakte iedereen braaf huiswerk, een maandje later werd het bij een aantal leraren toch al erg gezellig en uiteindelijk waren het de leukste uurtjes van de hele week, gezellig samen met je een vriendin ofzo, leraar met een krantje erbij en de lol was compleet. Huiswerk? daar werd niet meer aan gedaan.
Dit is een beetje overdreven geschetst, maar ik denk niet dat je een rustige werksfeer kunt houden op school. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tja... Aan de ene kant is het misschien wel handig,want als je iets niet snapt kan je het meteen vragen.. Maar aan de andere kant:je zit er wel langer voor op school..
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.