![]() |
Auto kopen?
Ik heb bijna mijn rijbewijs en ik wil graag gaan autorijden. Ik kan wel een simpel autotje kopen, maar dan zit ik toch met wegenbelasting, verzekering en benzinegeld.
Ik werk verder niet, wil wel gaan werken maar ben bang dat ik dan zoveel moet werken om de kosten van een auto te kunnen betalen. Ik kan wel af en toe in de auto van mijn moeder rijden maar dat is een automaat(saai) en da zal mn moeder niet zolang toestaan. Ik weet zeker dat ze er snel genoeg van heeft als ik elke keer haar auto leen. Hoe betaal jij je auto? (als je er een hebt) of wat raad je mij aan. |
Gewoon duidelijke afspraken maken met je moeder erover.
En ach een automaat is best wel relax (me vader heeft er een) Maar jah misschien niet de beste manier om ervaring op te doen, rij zelf dus meestal in de auto van me moeder. Betaal zo nu en dan de bezine van de auto en moeders zijn vaak blij :) grtz ivo |
Gewoon gaan werken, als je veel rijd kost het je veel anders valt het wel mee.
|
ik betaal mn auto van mn werk. (en vanaf september mag de studiefinanciering daar een steentje aan bij gaan dragen).
een klein autootje kost niet zo heel erg veel per maand. mijn ouwe swift kostte me ca. 40 euro aan verzekering, 10 euro aan wegenbelasting en 50 euro aan benzine. ik reed daar ongeveer 500km per maand mee. hou er wel rekening mee dat 1) verzekering eerst gewoon duurder is, omdat je geen no-claim hebt 2) benzine duur is 3) je ook onderhoudskosten mag gaan verwachten. volgens het nibud kost een auto 300 euro per maand, minstens. (zoveel kost mn alfa me niet eens per maand, die zit nog ruim onder de 200 per maand). |
werk studifinanciering en alimentatie.
Daar betaal ik de auto van. |
Maak ik overzichtje van wat er per maand binnenkomt en er weer uitgaat, en zet daar fictief een auto'tje tussen. Als je het niet kan betalen, zal je iets moeten doen om je inkomsten te verhogen (werken dus :P ). Als dat niet gaat, dan geen auto'tje voor jou.
Ik kan écht geen auto'tje betalen nu, zou het niet eens willen, want als student heb je een OV en kan je dus gratis op veel plaatsen komen. Auto is me veel te duur. |
Citaat:
|
Als 18-jarige ben je zo'n 100 euro per maand kwijt aan wegenbelasting en verzekering. (En dan heb je niet eens all-risk (n)).
Daarbovenop komt nog je benzine. Dat is ook nog minimaal 50 euro per maand (ligt eraan hoeveel je rijdt). En natuurlijk nog de onderhoudskosten, als je een oud autotje hebt. Ik kan dat niet betalen als student zijnde. Mijn huur is al hoger dan mijn stufi en dan moet ik ook nog mezelf in leven houden, schoolgeld betalen en boeken kopen. Dan moet je wel heel veel gaan werken om ook nog een auto te kunnen betalen :) |
Citaat:
als je studeert zou je overigens ook een beetje kunnen lenen om een autootje te betalen. maar je hebt gelijk, autorijden is duur. voor de meeste studenten vrees ik te duur. maar het kan wel. maar @ts : reken vantevoren goed uit hoeveel t je gaat kosten. wegenbelasting kun je nakijken op www.belastingdienst.nl (vul in t zoekvakje gewoon 'wegenbelasting in', tis ff zoeken, maar dr staat een programmaatje op de site waarmee je precies je belasting uit kan rekenen). verzekering kun je (bijvoorbeeld) bij www.unive.nl invullen. wil je meer informatie over een bepaalde auto, kijk dan eens op www.autoweek.nl, en klik op 'autogids'. Daar zie je ook het verbruik van de auto (fabrieksopgave; tel er 10% bij op en je hebt ongeveer het juiste verbruik), en kun je 'myreviews' lezen van andere auto-eigenaren. als je echt een goedkope auto koopt, wees dan wel voorzichtig. goedkoop kan heel makkelijk duurkoop worden, en dat zou erg sneu zijn. neem een vriend of vader mee die wel verstand van auto's heeft. laat de auto op de brug zetten en check op roest (roest is niet het ergste mankement aan een auto, maar wel erg lastig om tegen te gaan. check de dorpels, onder de vloermatjes, de reservewielbak, de wielkasten, alle dragende delen, etc.) als de auto al gekeurd is, vraag dan naar het keuringsrapport en kijk wat voor aandachtspunten daarop staan. kleine mankementen kun je voor lief nemen, als de rest van de auto maar goed is. maar bij gevaarlijke/dure gebreken - lekker laten staan en door zoeken naar een betere auto. |
Citaat:
|
Maar waarom wil je een auto? Heb je die wel echt nodig? (het is niet goedkoper dan OV, zeker niet als je vaak alleen reist)
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar als je dan een ongeluk krijgt dan zullen je ouders niet echt heel erg vrolijk worden. Wan dan raken ze hun opgebouwde no-claim weer kwijt. Ook een nadeel is dat je nog steeds geen no-claim opbouwt. De eerste jaren zijn voor de verzekering enorm duur, daarna zakt het gelukkig enorm af. Maar idd een auto is duur. Ik ben per jaar minimaal € 250,-- alleen al kwijt aan klein onderhoudt. En benzine wordt ook steeds duurder. |
Citaat:
zodra je de kosten kan delen is autorijden zelfs vrijwel altijd goedkoper dan het OV. openbaar vervoer is serieus (te) duur in dit landje. @starslayer : je vergeet het belangrijkste nadeel, namelijk dat fraude strafbaar is en je bij een ongeluk waarbij je serieus wat schade veroorzaakt - en dat is nou net waarom je verzekerd bent - je een vrij grote kans loopt dat je geen cent vergoedt krijgt, aangezien verzekeringsmaatschappijen dan wel controleren of de verzekeringsnemer en de eigenaar van de auto (of de 'vruchtgebruiker', oftewel 'wie gebruikt die auto eigenlijk als 'zijn auto') wel overeenkomen. Zo niet, dan mag je niet alleen alle schade zelf gaan betalen, maar krijg je in de meeste gevallen ook een boete opgelegd. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarom kan deze manier ook alleen bij je ouders (en als je daar woont). Niet bij kennisen e.d. Want dan zal je snel door de mand vallen. Het is dan onmogelijk voor de verzekering aan te tonen dat jij de bezitter bent van de auto. Hoeveel kinderen lenen wel niet de auto van hun ouders. Grootste nadeel is dat bij een ongeluk je de no-claim kwijt raakt en dat je ouders voor 2 auto's een hogere premie moet betalen. |
Citaat:
overigens is het voor een verzekeraar helemaal niet zo heel erg moeilijk om te bewijzen wie nou eigenlijk de gebruiker van de auto is, zeker als de auto feitelijk gewoon van zoonlief is. als je iets jat uit de winkel, is het toch ook niet aan jou om aan te tonen dat je iets eventueel niet gejat hebt, maar moet de winkelier daar zelf achter zien te komen ? da's toch nog geen goede reden om dan maar af en toe wat te jatten, 'want daar komen ze toch niet achter' ? je zou echt niet de eerste zijn die er problemen mee krijgt. beetje sneu als je dat risico neemt om die twee of drie tientjes (want daar gaat het om) per maand te besparen. een auto lenen of een auto hebben zijn twee verschillende dingen; maar als een kind de enige of praktisch de enige gebruiker van de auto is, dan heb je wel degelijk een probleem als je niet gewoon zelf een verzekering afgesloten hebt. 'onmogelijk' is niet bepaald het goede woord. |
Citaat:
En zo makkelijk aan te tonen is het echt niet. En het is niet hetzelfde als iets jatten uit een winkel. Je rijdt niet express je auto tegen een andere auto aan. En je eigen schade moet je nog steeds zelf betalen, aangezien ALL RISK helemaal niet te betalen is met een oude auto, en het ook weinig zin heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
of dacht je dat een gesneuvelde lantaarnpaal, vangrail, etc. , wegsleepkosten, asfaltering, etc. en eventuele hulpdiensten niks kosten. je rijdt niet expres schade nee, maar je verzekert jezelf wel bewust niet. (in feite ben je namelijk helemaal niet verzekert als je een onjuiste opgave doet; ik hoop voor je dat je er nooit achter zal komen hoe makkelijk het is om dat na te gaan, maar dat kan wel degelijk. Je zou echt niet de eerste zijn die daar wel achter komt, en waarschijnlijk ook niet de laatste). overigens, als je 30 euro echt zo ongelofelijk veel geld vindt dat je daarvoor de wet gaat overtreden, kun je beter geen auto kopen. @ikbenschipper : een verzekeraar kan en mag een bank om gegevens over grotere en/of opvallende af- of bijboekingen opvragen. Tenzij je ouders je auto voor je betalen, is het op die manier vrij simpel om na te gaan wie de auto betaald heeft. |
Citaat:
P.S. mijn auto staat netjes op mijn eigen naam en de verzekering ook. Heb al jaren No-claim opgebouwd. Maar de optie om het via je ouders te doen is niet zo risicovol als jij vermeldt. Helemaal niet als je maar 500 km per maand rijdt. |
het makkelijkste: laat je ouders alles regelen en betalen dat is veel goedkoper. En betaal zelf de benzine.
|
Citaat:
|
werken of studiefinanciering.
|
Citaat:
Dan vragen ze gewoon aan je buren wie er het meeste in die auto rijdt bijvoorbeeld... Als ze er dan achter komen dat je fraude hebt gepleegd (want dat is het) dan ben je flink zuur :o |
Werkennnnnnnn...
maandelijks: wegenbelasting 21,00 verzekering 50,00 (WA verzekering met inzittende verzekering e.d.) Benzine 200,00 Die hoge benzine kosten komen door het vele reizen ivm m'n werk. (Waarvan maximale reiskostenvergoeding 57 euro is :rolleyes: ) Daarbij moet je rekeing houden met een accu die eens vervangen moet worden (50 euro), de jaarlijkse APK (nog wel, binnenkort misschien om het jaar) en andere onvoorziene kosten. Ofwel; heb een vastinkomen (y) |
Citaat:
Accu's gaan een jaar of vijf of tien of zo mee. (Maar als je een auto koopt, vervang je de accu. Want er zat een brakke accu op. Als je 'm dan weer verkoopt, dan hou je de goede accu en zet je de brakke weer terug, gevolg : de volgende eigenaar moet een nieuwe accu kopen.) |
Citaat:
|
Citaat:
In elk geval, het is een onzinnig voorstel dat de kosten voor de burger alleen maar zal verhogen. (overigens is het vooral voor de veiligheid ingevoerd; de auto's op zich waren niet slecht, maar wel slecht onderhouden. Bij een tweejaarlijkse APK loop je m.i. het risico dat auto's ook maar 1x per 2 jaar een beurtje krijgen, en dat is simpelweg te weinig, zeker als je veel rijdt.) |
Ik kreeg mijn eerste auto toen ik in 6VWO zat en die financierde ik van mijn zaterdagbaantje. Nu ik studeer heb ik meer tijd om te werken, en heb ik kans gezien de hobby uit te breiden.
Voor mijn dagelijkse auto ben ik per maand 44 euro aan belasting kwijt (gewicht 1340 kg, benzine, prov. Zuid-Holland) en eveneens 44 euro aan verzekering (WA + beperkt casco + inzittenden + no-claimverzekering; 45% no-claimkorting). Valt dus mee. Brandstofverbruik is gemiddeld 1 op 9 en ik rij 1000 km in de maand. Dus dat is 111 liter x 1,45 = 161 euro benzine. Totaal kost die auto me dus rond de 250 euro per maand. Auto 2 is 27 jaar oud dus belastingvrij. Kan op oldtimerverzekering, die gezien de staat van de auto wel all-risk is. Kost me ca. 20 euro per maand. Ik rij gemiddeld 100 km per maand met een verbruik van 1 op 6 (super met loodvervanger). Kost ca. 25 euro. Maar je kan in principe heel goedkoop autorijden. De meeste mensen schrikken door hoge kosten, en zijn tegelijkertijd bang voor oude auto's. Het beste kun je een bij klassiekerliefhebbers impopulair model kopen van 25 jaar oud (ik noem Fiat 127, Opel Kadett D, Talbot Horizon, Ford Escort of andere auto's die aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn). Deze heb je in echt goede staat al voor minder dan 1000 euro (als je goed zoekt). Je betaalt dan geen wegenbelasting, en de klassiekerverzekering kost (omdat je nog geen 24 bent) maximaal ca. 15 euro per maand. Die auto's lopen gemiddeld wel iets duurder, laten we zeggen 1 op 10. Maar zo kun je voor een paar tientjes in de maand prima autorijden! En met het onderhoud valt het ook wel mee, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken. Zolang de roest binnen de perken blijft, kan er niet meer misgaan dan met een auto van een jaar of 10 oud. En de onderdelen zijn stukken goedkoper! Succes! |
Citaat:
als je goedkoop wilt autorijden, ben je volgens mij nog altijd het beste af met een peugeotje 205 (onverwoestbare auto's en kosten haast niks), evt een suzuki swift (of alto, nog goedkoper). Een starlet is overigens sowieso een erg veilige keuze, maar die zijn redelijk duur om aan te schaffen. Ze rijden btw wel heerlijk, en draaien probleemloos 2 ton en meer zonder grote reparaties. |
Ik raad je echt HEEEEL erg aan om te wachten met een auto tot je een voltijd baan hebt. Accepteer het feit dat je scholier bent of student. Een eigen auto is natuurlijk supergaaf maar wat heb je er nu eigenlijk aan? Je hebt een fiets, je hebt OV. Je mag toch niet drinken als je gaat stappen. Als je het geld spaart wat je anders zou uitgeven aan die auto, heb je waarschijnlijk een heel kapitaal als je klaar bent met je opleiding....
Iemand hier gaf er € 250 pm aan uit. Stel dat je 4 jaar studeert zonder die auto: dat scheelt je 12.000 euro !!!! Maakt een auto dus echt deel uit van je levensgeluk? |
Citaat:
|
Precies, het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven. Ik zie auto's niet alleen als vervoermiddel maar ook als hobby, en hobby's mogen best wat kosten. Oké, toegegeven, soms loopt het uit de klauwen en ik begreep mijn buren wel dat ze begonnen te klagen toen er op een gegeven moment 7 auto's voor de deur stonden ;)
|
ik blijf denk ik in de auto van pa en ma rijden, als pa dan maar niet boos wordt :p . Een tweeliter automaat, dus hoezo saai? En als ik zelf een auto wil kopen dan denk ik aan een trabant. Heerlijk pruttelen (alhoewel de snelweg niet echt een optie is) en zonder hoge kosten :) .
|
Een Trabi kan op de snelweg nog redelijk meekomen. Als je wat sneller wil rijden, maar toch een heerlijke klassieke uitstraling wil hebben, zoek dan naar de laatste Trabantjes van 1990/91. Die hebben een 4-cilinder (1.1 of 1.4) motor uit de VW Polo. Ook geen gedoe met tweetaktolie meer en geen blauwe walm achter je wagen ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
@200E : dan ben je wel het belasting-voordeeltje kwijt van een 'echt' klassieker he. |
Citaat:
dan geef ik liever wat van mn centjes nu uit, zodat ik tenminste kan genieten. |
Helemaal mee eens!! En die 12000 euro lig ik sowieso niet wakker van, want die verdien je na je studie binnen no-time weer terug! Overigens ben ik wel zo slim om ook wel wat apart te zetten voor later hoor, zeker met de huizenprijs van tegenwoordig :mad:
Belastingvoordeel heb ik niet hoor, mijn dagelijkse auto (Mercedes E-klasse) zit vol in de belasting, en betaal ik dus 44 euro in de maand houderschapsbelasting voor! Alleen mijn Opel Ascona B (1979) is uit de belasting, maar die kost me sowieso bijna niks omdat ik er misschien eens per maand in rijd. |
Citaat:
(is t btw een E-klasse of een 200E ?) |
Tis een 200E, officieus werd de W124 200-300 serie ook al E-klasse genoemd voordat hij officieel E-klasse ging heten :) Het is eigenlijk een E-klasse avant-la-lettre dus ;)
|
Citaat:
Verder heb je wel gelijk dat ieder voorzich dat moet bepalen.. Maar wees je bewust van de kosten |
Citaat:
|
Dat blauwe nummerbord hoeft geen probleem te zijn: je bouwt het geheel over op een belastingvrij chassis en klaar is Kees ;) Maar die blauwe walm heeft inderdaad wel wat ja :) Jammer alleen dat je dan niet zo snel mee kan komen op de snelweg. Hoewel... je kunt natuurlijk de motor uit een Wartburg inbouwen. Dat is ook tweetakt, maar driecilinder ;)
Tip: Met enige aanpassingen schijn je ook een Rover V8 in een Trabant te kunnen proppen :evil: |
Citaat:
|
Kan in principe natuurlijk ook, alleen de wielophanging e.d. is ook anders, bovendien hebben de 4-cilinders pookschakeling ipv stuurschakeling. Hele carrosserie ombouwen is dus volgens mij makkelijker als je toch bezig bent. :)
|
Eey Maxman, ik ben ook student en heb een auto...
Vaste kosten: -Wegenbelasting €20,00 per maand -Verzekering WA €50,00 per maand -Onderhoud €20,00 per maand Totaal: €90,00 Daarnaast nog benzine kosten, misschien €75,00 per maand. Dus totaal kost die auto me zo'n €165 per maand. Onderhoud weet je natuurlijk niet van te voren, kan meevallen, kan tegenvallen. Ik heb zelf een Honda Civic en die schijnen zeer betrouwbaar te zijn (volgens sommige tests zelfs één van de meest betrouwbare auto's). Zowiezo zijn Japanners zeer betrouwbaar (Toyota, Honda). Ik hoop daarom dat het onderhoud dan meevalt. Ik werk ca. 1 dag in de week en daarmee zou ik mijn auto mee moeten kunnen betalen. Verder investeer je natuurlijk ook wat in de toekomst, want je bouwt no-claim korting op. Anders zou je later de volledige premie moeten betalen. En het is maar net waar je je geld aan uitgeeft. Je kan je geld zoals sommige studenten ook aan dure telefoons/kleding/uitgaan etc uitgeven. Ik geef het dan liever uit aan een auto. O ja, en die verzekering zou ik dus nooit, zoals iemand hier op dit forum zei, op je ouders naam zetten. Stel dat je door een ongeluk iemand invalide rijdt en de verzekeraar komt erachter dat je niet de regelmatige bestuurder bent (en ze gaan dit bij torenhoge schadeclaims echt wel uitzoeken!), dan kun je in het ergste geval een groot deel van je leven schade gaan betalen/ van het minumloon gaan leven! Ik zou het risico niet nemen. |
Citaat:
|
Citaat:
En bovendien, aangezien ik last van mijn rug heb moet ik wel een wagen hebben waar goede stoelen in zitten :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.