![]() |
Wiskunde B1 ontbinden in factoren
heeft iemand tips, ezelsbruggetjes of zoiets voor het ontbinden in factoren, ik krijg het nl. niet voor mekaar.
Bv. X^2+8X-20 ----->(X+10)(X-2) X^3+4X^2+3X ------>X(X+1)(X+3) hoe doe je dat precies...ik weet nog dat de leraar ooit een soort ezelsbruggetje had gegeven, maar die weet ik niet meer..... |
halo shitface,
Ik doe de eerst voor: X^2+8X-20 ----->(X+10)(X-2) Dat doe je gewoon via de abc formule, ga naar GR, (EQua), (polyn), degree 2 (gaat om een kwadraat, als er nog tot de macht 3 stond moest je naar degree 3). Voer voor a=1 b=8 c=-20 Exe, wat krijg je dan: x=-10 en x=2 Ontbind ze dan, laten we zeggen: (x+10) en (x-2) Want x+10=0 x=-10 Snapje, eigenlijk best simpel. |
Bij de eerste moeten de twee getallen vermenigvuldigd -20 zijn, je kan je dus al bedenken dat je een positief en een negatief getal nodig hebt voor binnen de haakjes. Nu kan je een soort "boom" maken met de mogelijke combinaties van getallen die vermenigvuldigd -20 zijn en net zo lang doorgaan totdat je er twee hebt die opgeteld ook 8 zijn:
------------ 1 | -20 2 | -10 --> samen 8 Dus: (X+2)(X-10) Bij de tweede bedenk je je eerst dat je X buiten haakjes kan halen: X(X^2+4x+3). Tussen de haken heb je nu weer een 2e graads vergelijking en doe je hetzelfde als net. Twee keer positief voor +3: ------------- 1 | 3 ---> samen 4 Dus: X(X+1)(X+3) Overigens is de ABC formule nog het snelst en makkelijkst, maar dat staat hierboven al. :) |
als je inderdaad moeite hebt met die dingen in haakjes zetten, gebruik dan gewoon de abc formule, die werkt altijd..
|
ok, waar kan ik op de TI 83 deze functies vinden, ik zie ze niet :(
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31. |