Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Konijnenziekte? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1419988)

Krynn 30-05-2006 22:31

Konijnenziekte?

Um, we hebben een grasmaaikonijn. Scharrelt in een rennetje rond op onze moestuin en houdt op die manier de slootkanten bij. Jeu!

Bij dat konijn zagen we op een kwade dag een vrij dikke kin/bult onder kaak. Nu riep er vanavond iemand dat dat op de konijnenziekte kan duiden, en dat ons konijn binnen een maand kassiewijle zal zijn. Verder heeft-ie niet echt klachten...eh...zij...ze eet wel meer dan anders maar ze is net gedekt dus dat lijkt me logisch? Vacht ziet er goed uit, keutels ook, drinkt niet overdreven veel...

Mijn vraag dus: is dit 'de' konijnenziekte? Zo ja, is er wat aan te doen? Zo nee, wat kan het dan misschien zijn?

Blood Fire Rage 31-05-2006 06:52

Zou idd de konijnenziekte (mixomatose) kunnen zijn.

Geen zin in inlezen. Doe het zelf maar: klik en klik .

Bloem 31-05-2006 10:53

Als het myomatose is is er over het algemeen vrij weinig aan te doen, maar dat begint meestal niet met een bult aan zijn kop, maar doordat zijn koppie op gaat zwellen en zijn ogen gaan pussen ed. Het is wel erg besmettelijk, dus als jullie zelf ook konijnen hebben zou ik goed in de gaten houden dat ze geen contact hebben met elkaar.

Als het echt een bult aan zijn kop is kan het ook zijn dat 'ie gewond is geraakt en dat dat bijvoorbeeld is gaan ontsteken ofzo.

Bloem 31-05-2006 10:57

Het kan trouwens ook nog zijn dat haar 'wam' (huidplooi met vet die vooral bij voedsters vaak zichtbaar is) ontstoken ofzo is. Of misschien groter wordt omdat ze gedekt is.

Als je je zorgen maakt zou ik er even iemand met verstand van konijnen naar laten kijken, zelf kun je er weinig aan doen denk ik.

TechXP 31-05-2006 11:16

Naar de dierenarts gaan!

Beter het zekere voor het onzekere..

wizkid 31-05-2006 16:48

Wat TechXP zegt :)

Krynn 31-05-2006 19:32

Bedankt voor de reacties...ik had al een beetje rondgeklikt maar kon niet echt goeie foto's van het ziektebeeld vinden. Het ging me vooral om de besmettelijkheid...grasmaaikonijn heeft dekkonijn op bezoek gehad, en dekkonijn komt van iemand die z'n brood verdient met beestenhandel, vandaar.

Ben ook wel gerustgesteld nu....ze heeft geen snotogen of bulten op andere plekken van haar lichaam :)

Meisje Vlek 01-06-2006 17:25

Naar de dierenarts ermee, het kan ook een kaakabces zijn en dat zijn echt misselijke dingen.

Idd, beter het zekere voor het onzekere.

Gruppie 02-06-2006 16:08

Naar de dierenarts!

Mijn konijn had dit een half jaar geleden ook. Het bleek een abces te zijn... Normaal gesproken is het bij konijnen helemaal hard maar bij mijn konijn was het vloeibaar. De dierenarts heeft een sneetje gemaakt en alle pus eruit laten lopen ( vrij veel kwam eruit, omg wat stonk dat :eek: ).. antibiotica gegeven en maar hopen dat het niet terug kwam, tot nu toe nog niet terug gekomen gelukkig!

RosaNero 07-06-2006 08:41

idd naar de dierenarts!

mijn konijn had ook zoiets mr dan op dr buik, k weenie wat et precies was, mr de dierenarts had het toen weggehaald (et kwam kort voordat ze overleed terug)

Krynn 21-06-2006 20:31

Misschien dat iemand nog geinteresseerd is in de afloop:

Bult is weg, en ze is eergister moeder geworden :)

Bloem 21-06-2006 21:09

Oh fijn, en leuk dat er kleintjes zijn :cool:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.