![]() |
Privatisering van staatsbedrijven
Ik ben bezig met een werkstuk n.a.v. privatisering in staatsbedrijven. Heeft iemand daar info/tips/etc. van/over/voor?
|
tegen
De argumenten die voor gebruikt worden blijken in de praktijk juist meestal niet op te gaan. Voor sommige faciliteiten is het nu eenmaal goed dat de staat daar in ieder geval voor opdraait, zodat men niet zonder zit zodra alle bedrijven failliet gaan. |
ik ben er ook tegen,
het word alleen maar duurder voor de consument en onbetrouwbaarder. bovendien zoals je bij kpn ziet verneuken ze zich alleen maar en moet de staat weer geld neerleggen. ik weet ook wel dat er ook wel voor argumenten zijn maar ik vind dat de staat zegmaar de primaire structuur in handen moet houden. nutsbedrijven, kpn, spoorwegen, etc. |
Wat een flauwekul! Er is nog nooit iets duurder geworden van een beetje concurrentie. Alles aan de markt! Dat het bij de NS zo'n zootje is komt alleen maar doordat de overheid zoveel regeltjes bedacht heeft dat dit bedrijf zich nauwelijks als een normaal bedrijf kan gedragen.
|
Citaat:
Dat het er duurder op wordt is trouwens logisch. Een staatsbedrijf hoeft namelijk geen winst te maken, kan ook gewoon quitte draaien. Een commerciëel bedrijf moet minstens een procent winst maken en zal sdus minimaal dat procent duurder zijn dan een staatsbedrijf... |
Op termijn worden de diensten van de geprivatiseerde bedrijven echt wel goedkoper. Dat komt omdat de privatisering vaakt samengaat met meer concurrentie. De tarrieven van KPN worden bijvoorbeeld daardoor steeds goedkoper. De overheid stootte veel staatsbedrijven in de jaren '80 af, omdat het veel problemen had met andere zaken (aanpak werkloosheid e.d.)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43. |